
Srbija 
 

 1

SRBIJA 
 

MEDIJI: RTS, RUV i TV B92 
 
 

OD EMOCIONALNOG PRISTUPA PREMA 
SUDBINI KOSOVA DO PROGRESIVNOG 

GRAĐANSKOG AKTIVIZMA 
 
 

Uvodna razmatranja 

Društveno politički kontekst medijskog sektora 
 
Zakonom o radiodifuziji (2002) u Srbiji je uspostavljen dualni sistem u sferi elektronskih 
medija koji podrazumeva postojanje 2 javna servisa i komercijalnih medija. Dozvole za 
emitovanje programa mogu se dobiti na konkursu koji objavljuje samoregulatorno telo 
(Republička radiodifuzna agencija) za komercijalne medije, medije lokalne zajednice (samo 
do kraja 2007,  jer nakon toga se ili gase ili privatizuju) i civilni sektor (samo na nivou opštine). 
U trenutku monitoringa završen je konkurs za dobijanje dozola za emitovanje komercijalnih 
medija na  nacionalnom i regionalnom nivou, a u toku je konkurs za lokalne emitere.  
 
Javni servisi su nastali transformisanjem državocentričnih matičnih RTV kuća pa time i 
nasledili njihove frekvencije. U Srbiji bez Kosova su postojala dva takva centra: 
Radiotelevizija Beograd (RTBGD) i Radiotelevizija Novi Sad (RTNS). U vreme  centralizacije 
celog javnog sektora poslednje decenije prošlog veka nasilno su fuzionisane RTNS i RTBGD 
u Radioteleviziju Srbije (RTS) kako bi se lakše kontrolisala medijska scena, ali i novac od 
pretplate slivao u jednu, državnu, kasu. Zakon o radiodifuziji iz 2002.  predvideo je 
razdvajanje RTS i stvaranje dva javna servisa na šta se čekalo pune 4 godine. Konačno 1. 
maja 2006. formirana je regionalna Radiodifuzna ustanova Vojvodine (RUV) i nacionalna 
Radiodifuzna ustanova Srbije (RTS). 
 
Zakon o radiodifuziji je donesen 2002. kao prvi iz planiranog paketa koji je imao  za cilj 
regulisanje medijskog sektora Srbije. Podsetimo da je nesposobnost vlasti da nakon 
demokratskih promena bar minimalno uredi medijsku oblast uslovila da je u trenutku 
raspisivanja prvog konkursa za dodelu dozvola emiterima sa nacionalnim pokrivanjem (2006) 
u Srbiji delovalo oko 1500 medija u haotičnom okruženju, većina na nivou minimalne 
egzistencije.  



Srbija 
 

 2

 
U istraživanju agencije Strategic Marketing za klijenta IREX 2004. u 100 opština u Srbiji je bilo 
204 registrovana štampana medija (bez licenciranih koji se štampaju u Srbiji); 176 
registrovanih TV stanica, (realno između 250 i 300); 466 registrovanih radio stanica, (realno 
preko 900) i tri medijske agencije (FoNet, Beta, Tanjug). Znači da je na svakih 5000 
stanovnika dolazio po jedan medij. Istraživanje je pokazalo da svaki dan TV gleda 88% 
stanovnika, sluša radio 51% stanovnika, čita novine 31%, čita časopise 5% i koristi Internet 
4,3% stanovnika Srbije  (15% populacije je online). Čak 43% lokalnih medijskih kuća u 
državnom vlasništvu ima više od jednog medija.  
Najčešći državni medij u srpskim opštinama je radio u 62% slučajeva, novine (magazini) u 
47% slučajeva i tv u 43% slučajeva. U više od polovine medija kadrovska struktura nije 
optimalna, a zaposleni su vrlo slabo plaćeni.  
 
Situacija do danas nije znatno izmenjena osim što je mali broj lokalnih medija privatizovan, a 
nacionalni emiteri  koji su ostali bez dozvole nakon  završetka konkursa polako se nasilno 
gase. Prva na udaru je bila BK televizija, pre iz političkih nego iz medijskih razloga. 
 
U maju 2007.  dozvolu za emitovanje na nacionalnom nivou dobilo je 5 televizija (B92, Fox, 
Pink, Košava i Avala) i 5 radijskih emitera (Radio B92, Radio Index, Radio S, Radio Fokus i 
Roadstar radio). Svi nacionalni emiteri imaju sedište u Beogradu i većina ih je nastala od 
lokalnih radio i televizijskih stanica, pa se to, bez obzira na nacionalnu frekvenciju, i dalje 
očituje u njihovom delovanju.  
 
Medijski analitičari se slažu da je u dodeli dozvola za emitovanje presudan bio politički faktor i 
kriterijumi koje su nametnuli političko-ekonomski centri moći, što su potvrdili  i prvi nezavisni 
monitorinzi programa nacionalnih emitera. Tako se na primer Radio Fokus javno izjasnio da 
je medij koji favorizuje stavove i načela Srpske radikalne stranke šireći jezik mržnje prema 
svim drugim opredeljenjima, a RRA tim povodom, uprkos upozoravanja stručne javnosti, još 
nije reagovala (maj 2007) u skladu sa zakonskim ovlašćenjima koje ima. 
 
Podsetimo da se u Zakonu o radiodifuziji jasno navodi (član 42)  da "imalac dozvole za 
emitovanje programa ne može da bude politička stranka, organizacija ili koalicija, kao i pravno 
lice čiji je osnivač politička stranka, organizacija ili koalicija". Osim toga član 75 istog zakona 
upućuje na to da se odgovornost emitera za sadržinu programa primenjuju odredbe Zakona o 
javnom informisanju (2003) u kojem poglavlje VII "Posebna prava i obaveze u javnom 
informisanju"  definiše šta javno glasilo može, a šta ne, da objavljuje, pa tako jasno definiše i 
šta se podrazumeva pod "jezikom mržnje".  
 
Dodela dozvola za  nacionalno emitovanje radijskog i televizijskog programa izazvala je burne 
reakcije u javnosti, a rasprave o tome traju i danas. Stručnjaci upozoravaju da će prava 
medijska situacija biti jasna tek nakon objavljivanja rezultata konkursa za regionalne i lokalne 
emitere. 
 



Srbija 
 

 3

Osnovne vrednosti slobodnog tržišta - samoodrživost i mogućnost slobodnog plasiranja 
različitih uverenja, koje je javno promovisala u objašnjavaju svojih odluka Republička 
radiodifuzna agencija,  poništila je upravo logika monopola. Zakoni ponude i potražnje sa 
tržišta medija Srbije prognali su nezavisne, niskobudžetne, nedotirane, uskoname- nske 
medije i one koji promovišu multikulturalizam i opslužuju manjinske grupe1. Vešto su 
iskorišćeni kao poluga koja iz oblasti javnog informisanja sa tržišta eliminiše sve što je 
»drugo«, »drugačije«, »manjinsko«.  Princip univerzalnosti i slobode medija se pretvorio u 
slobodu samo za vlasnike medija koji pripadaju moćnim političkim i ekonomskim elitama 
(Pink, FOX). Spoj ekonomske, finansijske i medijske moći daje političku moć koja zatim 
donosi takvu pravnu regulativu2 funkcionisanja medija koja sa tržišta potpuno eliminiše sve 
one koji bi mogli ponuditi nešto »specifično«. Tržišnocentrični medij nameće opšti ukus, ne 
uslužuje posebnu publiku specijalnih interesovanja, ne promovišu kulturu manjinskih prava, 
pa tako ni publiku nacionalnih manjina koja posredstvom takvih medija ne može da ostvari 
svoja prava. Tržišnocentrični mediji nude »mnogo istog«, a ne »različitog«, dakle samo ono 
za što se pokazalo da okuplja najveći deo raspoložive medijske publike, jer na taj način 
ekonomskom propagandom obezbeđuje opstanak (iste niskobudžetne serije, isti licencni 
kvizovi, emisije tipa rialiti šou gleda ceo region pa tako i auditorijum  u Srbiji). 
 
Najkrupniji mediji određuju pravila ponašanja i cene »informacija«, kreiraju »stvarnost« i 
navike publike. Svakodnevica ukazuje da tu nema mnogo mesta za kulturu manjinskih prava. 
 
Mali, lokalni mediji se ili prilagođavaju ili nestaju. Jedina mogućnost da opstanu je 
umrežavanje koje zabranjuje Zakon o radiodifuziji, da bi sprečio medijsku koncentraciju. 
Konkurs za lokalne dozvole za komercijalne i emitere civilnog sektora u Srbiji je u toku. Već 
prema preliminarnim uvidima u situaciju može se uočiti da se na konkurs neće javiti oni koji u 
malim sredinama favorizuju informativno-obrazovne sadržaje i to na višejezičkom principu.  
 

                                    
1  Na primer mnogi alternativni mediji nisu prošli na konkursu RRA za dodelu dozvola za emitovanje na nacionalnom i 
regionalnom nivou 2006/2007. Tim povodom kolumnista magazina „Vreme“ Teofil  Pančić je u broju 813 od 3. avgusta 
2006. napisao „još od 13. jula iz etra je netragom nestao poslednjih godina najzanimljiviji i svakako najdrugačiji  
beogradski FM punkt: SKC Radio (107,9, Bog da mu dušu prosti), i niko tome nije posvetio ni slovceta. (...) U današnjoj je 
Srbiji sve što spada u, hajd’mo reći, savremenu urbanu subkulturu/kontrakulturu i u najširem smislu reči „alternativnu“ 
umetničku produkciju – a Radio SKC bio je, ako ništa drugo, jedini 24 sata raspoloživi glasnik te scene, tj. tog pluraliteta 
svakovrsnih Drugosti - na totalnoj margini (...) Radi se o tome da se sada, na naše oči,  kreira i natura predominantni, 
jedino-poželjni kulturni obrazac, i sada je poslednji trenutak da bušimo rupe u novonastajućem Sistemu, čiji cement samo 
što se nije stvrdnuo. Taj Sistem nam je namenio medijsku scenu sastavljenu po najgorem, recimo italijanskom uzoru, u 
kojem će samo organizovana stupidnost, srednjaštvo svih pojavnih oblika, hiperkomercijalnost i idiotski navalentna 
zabavnost opstati u etru, dočim sve, ama baš sve drugo ima da ćuti dok idu Svete Reklame. A one idu non-stop. Ako sada 
nešto ne učinimo, uskoro ćemo se i mi, sasvim iskreno, zapanjeno zapitati: otkud sunce usred bijela dana.?!“ 
2 “Zakon o radio-televiziji Srbije” iz 1991,  “Uredba o posebnim merama u uslovima pretnji oružanim napadima NATO 
pakta našoj zemlji” od 9. oktobra 1998, “Zakon o javnom informisanju Republike Srbije” od 22. oktobra 1998. Redefinisani 
Zakon o radiodifuziji (2002, 2004, 2005) koji je sve manje demokratski sa svakom novom izmenom. 



Srbija 
 

 4

Istovremeno analize sadržaja su ukazale na to da niti se mediji većine bave dovoljno i na 
adekvatan način kulturnim i manjinskim pravima, ali ni mediji manjina se ne bave tim 
pitanjima niti promocijom multikulturalizma i interkulturne saradnje.  
 
Model javnog sevisa opšteprihvaćen u regionu nametnuo je zadatak da nacionalni pokrivači 
moraju da promovišu ljudska i manjinska prava i da tako kroz programe budu afirmisani svi 
građani zajednice uključujući i manjine i  marginalne grupe. Ovu obavezu  relativno je 
jednostavno kontrolisati i ona se uglavnom danas, početkom trećeg milenijuma, u celom 
regionu, kako tako i ostvaruje.  
 
Evazivni mediji (nacionalnog i internacionalnog  pokrivanja) kulturna prava, kao što je već 
rečeno, uglavnom ne zanimaju, pa u toj sferi ne treba ni tragati za mogućim modelima 
promovisanja manjinskih kultura i njihovih prava. Što potvrđuju i rezultati ovog monitoringa. 
 
Valja ukazati još i na to da nakon sada već 5 godina od usvajanja Zakona o radiodifuziji 
Srbije, njegova implementacija je nepotpuna. 
 
RTS je transformisana u dve radiodifuzne ustanove. Proces transformacije državnocentrične 
Radiotelevizije Novi Sad u regionalni javni servis (Radiodifuznu ustanovu Vojvodine, koja je 
uspostavljena umesto 2002. tek 1.maja 2006.) prema redefinisanom Zakonu o radiodifuziji, 
ide sporo i još traje.  
 
Radiotelevizija Srbije (RTS) je u mnogo boljem, pre svega kadrovskom i finansijskom, 
položaju, ali i ovaj nacionalni javni servis još se može smatrati svojevrsnim promotorom 
državne politike, a ne nezavisnim medijem formiranim od građana, finasiranim od građana i 
kontrolisanim od građana. 
   
Podsetimo da, pošto nije usvojen predlog Odbora za informisanje Skupštine Vojvodine 2002, 
da i Vojvodina ima radiodifuznu agenciju u čijem Savetu bi bili i predstavnici nacionalnih 
manjina s obzirom da je reč o regionu koji je dominantno multinacionalan i multijezički, pa su 
tako i mediji uglavnom multilingvalni, Zakonom je predviđeno da se odluka koja se “odnosi na 
teritoriju Autonomne pokrajine Vojvodine smatra donesenom ako je u okviru potrebnog broja 
glasova za njeno donošenje i glas najmanje jednog člana Saveta koji je izabran na predlog 
ovlašćenih predlagača iz Autonomne pokrajine Vojvodine” (član 32). Redefinisanjem Zakona 
2005. član 32. je izbrisan čime je povređeno osnovno pravilo da jednom stečena prava ne 
mogu da se gube. Prethodnom izmenom Zakona Vojvodini je smanjen broj predstavnika u 
RRA na samo jednu osobu. 
  
Privatizacija lokalnih radiodifuznih organizacija članovi 96. i 126. ovog Zakona je odgođena 
do 2008. pošto nije nađen odgovarajući model posebno za lokalne  emitere čiji je osnivač 
opština, a višejezični su, tačnije, odgovaraju strukturi stanovništva u lokalnoj zajednici. Zašto? 
Mnogi se boje da će neadekvatnom privatizacijom nestati upravo delovi  programa na 



Srbija 
 

 5

jezicima nacionalnih manjina pošto oni nemaju dovoljno brojan auditorijum, niti nezavisnu 
ekonomsku podršku. 
  
Jedan od predloga je bio da se član 96. Zakona može protumačiti i tako da 
opštine mogu da zadrže određeni procenat u vlasništvu nad informativnim centrima, odnosno 
radio stanicama, koje funkcionišu po principu radiodifuznog servisa. Javnost je podeljena. 
Dok jedni smatraju da bi to omogućilo opstanak posebno onima na jezicima nacionalnih 
manjina, drugi smatraju da bi omogućilo nastavak povremeno sprovođene loše prakse da, 
kako se struktura vlasti u opštini menja, tako se menja i misija medija, odnosno njegova 
uređivačka politika i shodno tome rukovodeća struktura. Međutim, olako se zaboravlja dobra 
praksa od vremena pre 1990. kada su lokalni mediji dobijali određen procenat od prikupljene 
pretplate što im je omogućavalo nezavisniji položaj i stabilnije finansiranje. Ukoliko bi se 
ponovo primenio ovaj princip  rešio bi se  problem zadovoljvanja višejezičnog informisanja u 
multietničkim opštinama koje i inače u svojim statutima prepoznaju jezike manjina u javnoj 
upotrebi. 
  
Prema dobijenim podacima do sada su se lakše  privatizovali jednojezični mediji i to pre 
svega oni na većinskom jeziku, pa zatim dvojezični, i to onda kada je sa većinskim jezikom u 
kombinaciji manjinski sa najviše govornih predstavnika. 
  
Sve ovo, uz napomenu da je ekonomska situacija u Srbiji i dalje veoma loša, da medijski 
auditorijum nije mnogobrojan, te da se na 7,5 miliona stanovnika Srbije bez Kosova BDP po 
glavi nije mnogo poboljšao od 2000. godine, da je prosečna plata 319 €, a prosečna mesečna 
potrošnja samo za hranu četvoročlane porodice odnosi više od polovine mesečnih prihoda 
(166€)3, te da je osim za pretplatu javnom servisu mesečno izdvajanje za novine minimalno, 
nameće pitanje šta uopšte oglašivači i mediji mogu od ovakvog tržišta da očekuju. 
 
Dodatno za bolje razumevanje monitoringa medija Srbije, važno je istaći da je istraživanje 
rađeno u aprilu 2007. u vreme obeleženo izuzetnom unutrašnjopolitičkom aktivnošću 
obremenjenom višemesečnim bezuspešnim pokušajima da demokratski orijentisane partije 
nakon izbora u januaru 2007, formiraju koalicionu vladu; kao i na spoljnopolitičkom planu gde 
su intenzivirani pregovori o statusu Kosova, koji su ulazili u završnu fazu, nimalo povoljnu za 
Srbiju. 

 

Korpus 
 
Za monitoring su odabrana:  
(a) oba javna servisa, s obzirom na to da nemaju u potpunosti iste misije, auditorijum, niti su 
kontekstualno u istom položaju i  
                                    
3 Blic 6.maj 2007, strana 4. 



Srbija 
 

 6

(b) komercijalni nacionalni emiter B92 - televizija sa najgledanijim informativnim programom 
koji se koncepcijski znatno razlikuje od informativnog programa javnih servisa.  
 
Radiodifuzna ustanova Srbije, nacionalni javni servis, RTS naslednik je Radiotelevizije 
Beograd najstarijeg i najrazvijenijeg emitera u Srbiji. 
Prema http://sh.wikipedia.org/wiki/Radio-televizija_Srbije emituje televizijski program u 
ukupnom dnevnom obimu od 96 časova. Radijski programi RTS emituju 96 časova programa 
dnevno, a subotom i nedeljom po 108 časova. Učešće programa iz sopstvene produkcije u 
ukupnom televizijskom emitovanju je, na Prvom programu 95%, na Drugom 90%, na 
Satelitskom 96%, a u radijskom emitovanju 98,8%. 

Radnim danima je, prosečno po građaninu Srbije, gledanost Prvog programa TV Beograd 
104 minuta, Drugog programa 71 minut. Gledanost raste u dane vikenda i to: subotom Prvi 
program TV Beograd se gleda 108, Drugi program 80 minuta; nedeljom se Prvi program TV 
Beograd gleda 117 minuta i Drugi program 94 minuta.  

Radiodifuzna ustanova Srbije (RTS) emituje radijski program na tri mreže u MF opsegu i na tri 
mreže u VHF opsegu, a televizijski program na dve mreže u VHF/UHF opsegu. 

Šer prvog programa televizije prema podacima istraživanja AGB Strategic Research 
obavljenog od 21-27. januara 2007.  je u Vojvodini 20,6%4. 

Radiodifuzna ustanova Vojvodine RUV (PO Zakonu o radiodifuziji član 76) je nosilac javnog 
radiodifuznog servisa u Pokrajini i nasledila je Radioteleviziju Novi Sad. Zakon ističe da su 
“Programi koji se proizvode i emituju u okviru javnog radiodifuznog servisa od opšteg 
interesa”. 
 
U članu 77. stav 1. i stavu 3. se precizira da programom RUVa “mora da se obezbedi 
raznovrsnost i izbalansiranost sadržaja kojima se podržavaju demokratske vrednosti 
savremenog društva, a naročito poštovanje ljudskih prava i kulturnog, nacionalnog, etničkog, 
političkog pluralizma ideja i mišljenja. Član 78. dodatno navodi da su  “nosioci radiodifuznog 
servisa dužni da (3) uvažavaju jezičke i govorne standarde, kako većinskog stanovništva, 
tako, u odgovarajućoj srazmeri i nacionalnih manjina odnosno etničkih grupa, na području na 
kom se program emituje; (4) obezbede zadovoljavanje potreba građana za programskim 
sadržajima koji izražavaju kulturni identitet, kako naroda, tako i nacionalnih manjina, odnosno 
etničkih grupa, kroz mogućnost da određene programe ili programske celine, na područjima 
na kojima žive i rade, prate na svom maternjem jeziku i pismu; (...)”  
 

                                    
4 Dati su podaci AGB za Vojvodinu pošto su oni bili raspoloživi, srodna istraživanja upućuju na to da su odnosi veoma 
slični i u ostatku Srbije. 



Srbija 
 

 7

RUV emituje programe i emisije informativnog, obrazovnog i zabavnog sadržaja na 7 jezika 
(srpskom, mađarskom, slovačkom, rumunskom, rusinskom, romskom, ukrajinskom, a 
povremeno i na bunjevačkom, makedonskom i nemačkom jeziku). 
 
RUV, prema podacima ove medijske kuće, proizvede godišnje 479.675 minuta sopstvenog 
televizijskog programa od čega  63.83% čine informativni sadržaji, 27,95% su 
kulturnoumetnički a 8,21% dokumentarni sadržaji. 
 
Prema ovom Zakonu, javnoj radiodifuznoj ustanovi Vojvodine pripadaju za radio 3 UKT mreže 
i 2 Srednji talasi mreže. Za TV dodeljena su 2 kanala: jedan za program na srpskom, a 
drugi za programe na jezicima nacionalnih manjina. 
 
Šer prvog programa televizije RUV prema podacima istraživanja AGB Strategic Research 
obavljenog od 21-27. januara 2007.  je u Vojvodini 3,8 odsto. 

B92 je, prema www.b92.net/indexs.phtml, osnovan 1989. kao omladinska radio stanica koja 
je program emitovala u Beogradu. S vremenom je narastao u kompaniju koja obuhvata 
regionalnu radijsku i nacionalnu televizijsku stanicu, web sajt i servis za internet provajding, 
književno izdavaštvo, muzičku etiketu i kulturni centar REX. 

Zbog posvećenosti odgovornom novinarstvu i pozitivnoj društvenoj promeni, B92 je stekao 
međunarodni ugled: kuća i članovi njenog tima dobitnici su brojnih prestižnih međunarodnih 
nagrada za novinarsku hrabrost i promociju ljudskih prava. O B92 je napisan i bestseler This 
is Serbia Collin, Metjua Kolina. 

Ključne aktivnosti B92 su tri medija: televizijska stanica koja beleži najveći rast među 
nacionalnim kanalima, najpopularnija privatna radio stanica, kao i najpopularniji portal.  

TV B92 je počela sa emitovanjem 2000. godine, kao nastavak aktivnosti i projekata kojima se 
B92 do tada bavio. Nastala sa idejom da se već dobro poznate vrednosti koje B92 zastupa, 
prošire i putem ovog medija. TV B92 informiše, zabavlja, edukuje i inspiriše gledaoce širem 
Srbije. 

U proteklih šest godina postojanja, TV B92 je stanica sa najbržim razvojem u zemlji. Za 
poslednje 4 godine uspela je da utrostruči gledanost i danas se kotira kao treća najpopularnija 
u svojoj ciljnoj grupi (urbani od 15 do 54 godine). Prema podacima AGB Strategic Research 
danas 42 predajnika na teritoriji Srbije pokrivaju signalom B92 ukupno preko 98% celokupne 
populacije, dok oko 88% srpske populacije ima kvalitetan prijem B92 signala. TV B92 je i 
jedna od pet stanica koje su dobile dozvolu za emitovanje programa na nacionalnom nivou.  

Šer televizije B92 prema podacima istraživanja AGB Strategic Research obavljenog od 21-27. 
januara 2007. je, u Vojvodini 5,9 odsto. 



Srbija 
 

 8

Za navedene televizije smo se opredelili i stoga što "nijedan od novih vlasnika nacionalnih 
frekvencija do sada nije uspeo u značajnijoj meri da osvoji TV gledalište. Prema podacima za 
april, učešće u ukupnoj gledanosti Avale, Foksa i Košave zajedno manje je od učešća u 
gledanosti TV B92. Za najgledanijim kanalima - RTS I i TV Pink, nove TV stanice zaostaju 
sedam-osam, pa i čitavih deset puta" (Blic ONline, 8.05.07). 

Prema utvrđenom modelu u Srbiji su monitorovani: 

- Centralna informativno-politička emisija  Dnevnik RTS u 19.30 u trajanju od 30 
minuta. 

- Centralna informativno-politička emisija Vojvođanska hronika RUV u 22.00 u trajanju 
od 20 minuta. 

- Centralna informativno-politička emisija Vesti B92 u 18.30 utrajanju od 30 minuta 

Ukupno je monitorovano 640 minuta večernjih centralnih informativno-političkih emisija (CIPE) 
tri emitera: dva javna servisa (nacionalni i pokrajinski) i jedne komercijalne televizije sa 
najrazvijenijim informativnim programom. 

 

Analiza sadržaja 

Tema 
 
Društveno politički kontekst nametnuo je u potpunosti način odabira i rasporeda informacija u 
centralnim informativno-političkim emisijama (CIPE) u posmatranim medijima u Srbiji.  
 
Mediji u zemlji koja nema definisane granice, koja još nije potpisala dokument o pridruživanju 
Evropskoj uniji, koja je obremenjena balkanskim konfliktima jasno da najviše pažnje 
posvećuju međunarodnoj politici (22,31% u RTS, 18,68 u RUV i 17,52% u B92). 
 
U aprilu 2007. godine, kao što je napomenuto, Srbija je imala široku međunarodnu aktivnost 
kako bi lobiranjem obezbedila da plan Martija Ahtisarija za rešenje statusa "južne srpske 
pokrajine" (eufemizam, markiran netolerantnim jezikom, koji za Kosovo i Metohiju koriste 
mnogi mediji u Srbiji pa i RTS kao javni servis) ne bude prihvaćen u Ujedinjenim nacijama. 
Stoga je sasvim razumljivo da je u okviru kategorije međunarodna politika, posvećen najveći 
broj priloga upravo statusu Kosova i Metohije. Na primer, od 659 sekundi posvećenih 
međunarodnoj politici čak 617 se odnosi na Kosovo. To znači da su vodeći mediji 
konsenzusno prepoznali šta jeste na vrhu društvene agende i auditorijumu su posredovali 
izuzetno mnogo informacija koje se na to odnose. Istovremeno moglo bi se reći da su sve 
plasirane informacije date vrlo jasno iz perspektive Beograda i Srbije. Osim izjava domaćih 
zvaničnika i analitičara i međunarodnih subjekata, koji ne dele stav Beograda, u 



Srbija 
 

 9

informativnom programu se nije našla ni jedna informacija i izjava koja dolazi od Albanske 
strane čime je povređeno osnovno profesionalno pravilo da svi relevantni akteri događaja, ili 
pojave, imaju balansirani, nediskriminatoran tretman u izveštajima. 
 
Svim ostalim temama posvećeno je znatno manje vremena tokom jedne informativne emisije.  
 
Osim rečenog znatna je razlika u vremenu koje je posvećeno Kosovu na sva tri medija.  
 
RTS je ubedljivo najviše i najsloženije izveštavao o Kosovu i statusu, dok je B92 prenosio sve 
relevantne informacije, ali ne toliko detaljno. Što se RUVa tiče u pogledu Kosova i Metohije je 
sličniji republičkom javnom servisu, ali zbog kraće forme i drugačijeg koncepta nema toliko 
detaljnih izveštaja i ne u istoj medijskoj formi/žanru.  
 
Osim o  Kosovu bilo je reči o viznim olakšicama i pregovorima u Briselu u vezi sa tim, 
predstojećem predsedavanju Srbije Savetom bezbednosti, odnosima sa Crnom Gorom, dakle 
onima koje su direktno povezane sa nerešenim statusom države, odnosno pozitivnom 
promocijom Srbije u međunarodnoj sferi.  
 
Sve ove teme obrađivane su samo toga dana kada se desio neki aktuelni događaj, dok je 
pitanje Kosova i Metohije bila svakodnevno prisutna tema u vreme monitoringa.  
 
U pogledu tematike, važno mesto zauzimaju i suđenja. Kako ono za ubistvo premijera Đinđića 
(2003), tako i druga, mahom pred specijalnim sudovima. Ove teme su, kao i kriminal uopšte, 
kodirani kao ostalo(drugo) i stoga ta kategorija zauzima u monitorovanim medijima visoko 
mesto posebno u emisijama B92 (20,62%), medija čija je jasna programska politika 
razotkrivanje kriminala, korupcije, izveštavanje o ratnim zločinima (B92 10,30 %).  
 
Takođe i u RUV ostalo obuhvata gotovo četvrtinu (23,07) CIPE stoga što su u tu kategoriju 
kodirana, kao i kod B92, suđenja kriminalnim klanovima, ali još više stoga što su sve rubrike 
posvećene međunacionalnim odnosima u Vojvodini, temi od izuzetnog značaja u ovoj 
izrazito multietničkoj sredini. U odnosu na istraživanja5 iz 2006. godine kada je jedan od 
osnovnih nalaza bio nedostatak rubrika o međunacionalnim odnosima u Vojvodini, ovaj 
monitoring beleži znatan pozitivan pomak RUV u tom domenu.  
 
Od dešavanja u svetu, pažnja se posvećuje uglavnom situaciji na Bliskom istoku i 
terorističkim napadima kao i u svim medijima u svetu. Nema inovacija niti kreativnijih pristupa 
u kategoriji dešavanja u svetu. Uzrok tome je i verovatno veoma skromna dopisnička mreža 
RTS-a kao najjačeg medija od posmatranih, ali i agencije (BETA) čije usluge svi monitorovani 

                                    
5 U okviru projekta "Transformacija RTVNS u javni servis Vojvodine" Novosadska novinarska škola u saradnji sa 
Pokrajinskim izvršnim većem od septembra 2006. do januara 2007. je monitorovala sve programe RUV kako na većinskom 
tako i na jezicima nacionalnih manjina. 



Srbija 
 

 10

mediji koriste. U RUV u posmatranom periodu nije bilo ni jedne informacije o zbivanjima u 
svetu. 
 
Ratni zločini se ne obrađuju tematski, već se prilozi koji se tiču ove teme uvek emituju u 
aktuelnom povodu, suđenja ili sličnog. Najviše pažnje srbijanski mediji posvetili su suđenju 
«Škorpionima» koje je tih dana završeno u Beogradu. 
 
Kultura i umetnost se tiče aktuelnih događaje te vrste koji su se održavali u Beogradu i 
favorizuje umetnike iz glavnog grada ili goste iz sveta. RTS i B92 nisu objavili čak ni in 
memorijam predsedniku Matice Srpske, kulturne institucije po značaju ravnoj Akademiji 
nauka, jer je njeno sedište u Novom Sadu. Nije prepoznat ni značaj tradicionalnog Festivala 
kratkometražnog filma koji se događa u Beogradu, a bio je posvećen Želimiru Žilniku, reditelju 
iz Novog Sada. Te informacije su prešle informativni prag samo regionalnog javnog servisa – 
RUV što ukazuje na model „agenda setting“ koji podržava koncentraciju društvenopolitičkog 
života samo u prestolničkom gradu.  
 
RUV je u posmatranom periodu, u poređenju sa ostalim monitorovanim medijima,  imao 
najviše informacija o kulturi i umetnosti (9,89) što se potpuno uklapa u misiju ovog javnog 
servisa da afirmiše multikulturalnost i kulturu nacionalnih  zajednica što se može smatrati 
dobrim standardom. 
 
CIPE RTS, B92 i RUV razlikuju se, osim po rubrici ostalo, još i po odnosu prema unutrašnjoj 
politici. Ovaj segment posebno neguje RUV (17,58) i B92 (15,46%) u čijem CIPE ima gotovo 
dva puta više izveštaja o domaćim zbivanjima nego na primer u javnom servisu (9,09%).  
 
Međutim RUV i B92 potpuno različito tretiraju teme iz ove kategorije. Dok se B92 ozbiljno bavi 
i socijalnom i zdravstvenom zaštitom (6,18%), mladima i decom (2,06%), ženama, RUV ih 
zanemaruje (socijalna i zdravstvena zaštita 2,19; mladi i deca 0%) iako bi prema definiciji 
upravo to trebalo da budu od javnog interesa za nacionalnu i regionalnu radiodifuznu 
ustanovu.  
 
B92 je i televizija koja neguje građanski aktivizam u svojim CIPE, što druga dva javna servisa 
ne čine. Na primer u sklopu akcije za izgradnju Sigurne ženske kuće prisutno je puno priloga 
koji pozdravljaju i pohvaljuju i druge društvene akcije i građanski aktivizam (na primer TV 
paket o građanima koji ne daju da zelena površina u njihovom kvartu bude pretvorena u 
poslovni prostor), odnosno akcije čiji nosioci nisu isključivo organi vlasti.  
 
U odabiru tema, posebno onih koje predstavljaju medijsku inicijativu, B92 se profilisao kao 
televizija u službi građana, a ne samo medij koji neutralno informiše o svakodnevici. Kada 
izveštava o obrazovanju (3,09%) B92 se fokusira na studentske proteste čiji je cilj smanjenje 
školarina za studiranje, a ne na reformu, na primer univerziteta, koja je u zenitu jer do kraja 
juna svi fakulteti u Srbiji moraju proći kroz proces akreditacije u saglasnosti sa Bolonjskim 
procesom. Valja naglasiti da o tome ne izveštava ni jedan od monitorovanih medija. RUV se u 



Srbija 
 

 11

monitorovanom periodu nije bavila pitanjima obrazovanja, ali ni pitanjima dece i omladine 
uopšte, kao ni religijom. 
 
RTS je, više nego druge dve posmatrane televizije, pratio događaje iz ekonomije, finansija, 
poslovanja (10,74%), kao i kulture i umetnosti (7,43%). Dok u posmatranom periodu religija 
(0%) i ekologija (0,83%) nisu prešle informativni prag u Dnevniku RTSa.  
 
CIPE RUV-a opravdale su razlog zbog kojeg je u Srbiji sa svega 7 i po miliona stanovnika 
formiran i drugi, regionalni, javni servis, a to je multietničnost i multijezičnost Vojvodine. 
Jedino je ova televizija u CIPE negovala i sadržaje koji su direktno afirmisali multikulturalizam. 
Osim toga CIPE RUV-a su prepoznale i komunikativne potrebe stanovništva Pokrajine koje 
se pretežno bavi poljoprivredom ili radi u prehrambenoj industriji, tako da je obavezni sadržaj 
gotovo svake posmatrane emisije bio blok o agraru.  Tako je na primer, kao medijska 
inicijativa, plasiran TV paket o mladom poljoprivredniku koji  je odlučio da ostane na 
porodičnom imanju i pored svih teškoća koje prate poljoprivrednu proizvodnju u Vojvodini. 
Ove teme su uvek pozitivnog sadržaja i stava. Ova tema ujedno sadrži i procentualno najviše 
informacija (23,07%) što ukazuje da se javni servis Vojvodine opredeljuje za teme značajne 
za egzistenciju građana. 
 

TEMA RTS

nauka
2%

religija
0%

ekologija
1%

obrazovanje
2%

deca i omladina
2%

sport i rekreacija
0%

kultura i umetnost
7%

socijalna i 
zdravstvena zaštita

5%

ekonomija, 
finansije, biznis

11%

ratni zločini
7%

dešavanja u svetu
17%

ostalo
16%

unutrašnja politika 
9%

međunarodna 
politika 

21%

 
 
 
 



Srbija 
 

 12

TEMA B92

obrazovanje
3%

nauka
1%

ekologija
1%

kultura i umetnost
1%

religija
3%

deca i omladina
2%

sport i rekreacija
1%

socijalna i 
zdravstvena zaštita

6%

ostalo
22%

ekonomija, 
finansije, biznis

7%

ratni zločini
10%

dešavanja u svetu
10%

međunarodna 
politika 

18%

unutrašnja politika 
15%

 
 
 

TEMA RUV

nauka
2% obrazovanje

0%
kultura i umetnost

10%

religija
0%ekologija

1%

deca i omladina
0%

sport i rekreacija
0%

ostalo
23%

socijalna i 
zdravstvena zaštita

2%

ekonomija, 
finansije, biznis

23%
ratni zločini

2%

dešavanja u svetu
0%

međunarodna 
politika 

19%

unutrašnja politika 
18%

 
 
 
 
 
 



Srbija 
 

 13

0 5 10 15 20 25

unutrašnja politika 

međunarodna politika 

dešavanja u svetu

ratni zločini

ekonomija, finansije, biznis

socijalna i zdravstvena zaštita

kultura i umetnost

obrazovanje

nauka

ekologija

religija

deca i omladina

sport i rekreacija

ostalo

TEMA RTS, B92, RUV

RTS B92 RUV

 

 

 

Teritorijalna distribucija  
 
Posmatrani mediji, prema monitorinigu iz aprila 2007, kao da su jasno podelili teritoriju Srbije 
sa koje i za koju izveštavaju u CIPE. Javni servis Srbije ni u jednom prilogu u posmatranom 
periodu nije spomenuo Vojvodinu. Beograd kao glavni grad i društveno-politički centar je 
mesto odvijanja događaja u skoro polovini priloga. Svet je mesto odvijanja događaja koji se 
ne odnose samo na međunarodnu politiku i događaje nego veoma često na pregovore o 
statusu Kosova. 
 
Što se susednih zemalja tiče to su isključivo bivše jugoslovenske republike, među kojima 
najčešće Hrvatska, u tri priloga Crna Gora, u jednom Bosna i Hercegovina i u jednom 
Makedonija. U Hrvatskoj i Makedoniji su se održali samiti šefova zemalja regiona, tako da se 
ovi prilozi nisu ticali unutrašnjih događaja u ovim zemljama. Unutrašnjom politikom Crne Gore 
bavilo se nešto više priloga, ali i to u vezi sa položajem Srba, srpkog jezika i Srpske 



Srbija 
 

 14

pravoslavne crkve u ovoj Republici. Što se Hrvatske tiče, pored in memorijama Ivici Račanu, 
teme se odnose na ratne zločine i u pitanju su agencijske vesti, razmena ili TV paketi koji se 
sastoje od analize vesti i arhivskog materijala.  
 
U skoro 10% slučajeva lokacija nije precizno određena. Često se tematika odnosi na teritoriju 
čitave Srbije, ili su u pitanju TV paketi koji uključuju informacije sa više lokacija.  
 
U pogledu lokacija u CIPE B92 situacija je vrlo slična, izuzev toga što je na B92 prisutna i 
Vojvodina iako u ne baš viskom procentu (3,09%) u poređenju sa jugom Srbije koji imenuje 
čak četiri puta više lokacija (12,34%). Ovo se ne može smatrati dobrom praksom jer je 
Vojvodina po ekonomskom, kulturnom, obrazovnom značaju odmah iza regiona grada 
Beograda. Glavnom gradu Srbije je inače posvećena gotovo polovina sadržaja (47,42%), 
čime se na implicitan način ukazuje na činjenicu da je B92, iako nosilac nacionalne 
frekvencije, još veoma beogradocentričan medij. 
 
Zapaženo je manje lokacija iz sveta u posmatranim emisijama B92. Razlika se može objasniti 
time što je izveštavano o manje događaja koji se tiču statusa Kosova, a koji se uglavnom 
odvijaju u svetu, odnosno Njujorku ili Briselu.  
 
RUV, kao pokrajinski javni servis, najviše pažnje je posvetio događajima i temama iz 
Vojvodine (52,75). To je ujedno i najveći pomak u odnosu na prethodne monitoringe koji su 
zabeležili izrazito nisku prisutnost lokacija iz Vojvodine u praćenim emisijama RUV, što je u 
potpunosti odudaralo od misije ovog emitera. Tačnije najviše je izveštavano o događajima sa 
Kosova i iz Beograda, kao glavnog grada i političkog centra zemlje. U aprilskom monitoringu 
Kosovo je prisutno sa realnih 1,09%, a Beograd sa 12,09%. Valja podsetiti da je  ipak zadatak 
nacionalnog javnog servisa da informiše balansirano sa cele teritorije  zemlje, a da se od 
pokrajinskog emitera očekuje disbalans u odnosu na prevalenciju Vojvodine što je ovaj 
monitoring i uočio. 
 
Ono što se ne može smatrati dobrom praksom je visok procenat neidentifikovanih lokacija u 
informativnim emisijama RUV (15,39%) daleko veći nego što pokazuje nalaz za RTS (9,32%) 
i  B92 (10,31%) što se  takođe može smatrati iznad tolerišućeg.  
 



Srbija 
 

 15

TERITORIJALNA DISTRIBUCIJA  RTS

Kosovo
5%

Susedne zemlje
9%

Nepoznato, 
više mesta

9%

Vojvodina
0%Svet

22%

Beograd
44%

Južna Serbia
11%

 
 

TERITORIJALNA DISTRIBUCIJA  B92

Kosovo
2%

Susedne zemlje
10%

Nepoznato, 
više mesta

10%

Svet
15%

Vojvodina
3%

Beograd
48%

Južna Srbija
12%

 



Srbija 
 

 16

TERITORIJALNA DISTRIBUCIJA  RUV

Kosovo
1%

Susedne zemlje
3%

Beograd
12%

Južna Srbija
7%

Nepoznato, više 
mesta
15%

Svet
9%

Vojvodina
53%

 

0 10 20 30 40 50 60

Vojvodina

Južna Srbija

Beograd

Susedne zemlje

Kosovo

Nepoznato, više mesta

Svet

TERITORIJALNA DISTRIBUCIJA  RTS. B92, RUV

RTS B92 RUV
 

 
 



Srbija 
 

 17

Žanr  

Sve monitorovane emisije su negovale moderne novinarske žanrove koji uvažavaju medijske 
osobenosti televizije. Vesti i izveštaji preovlađuju u svim posmatranim emisijama što je i 
opravdano s obzirom na tip monitorovanih programa. 
 
RTS je, kao nacionalni javni servis, pokazao visoke domete u odnosu na pokrivanje 
međunarodnih događaja kada je obezbedio linkovsku vezu (5,78%) sa reporterima u Njujorku 
(uključujući i relevantnog gosta – ključnog aktera pregovora o Kosovu u studiju u Njujorku), 
zatim sa izbora u Francuskoj, kao i sa svih lokacija na kojima su se odvijali značajni događaji. 
Druge dve posmatrane televizije to nisu obezbedile. Na primer RUV nije imao ni jedno živo 
uključenje u CIPE u toku posmatranog perioda.  
 
Autorski prilozi u RTS koji se odnose isključivo na aktuelni dnevni događaj (22,31%) se 
javljaju u skoro jednakom broju (23,14%)  kao i tematska pokrivanja dnevnih događaja. Ipak, 
aktuelni događaju uglavnom imaju širi kontekst i nisu pojedinačni slučajevi, već su deo 
određenog društveno-političkog procesa; suđenja, formiranje vlade Srbije, status Kosova isl.  
 
Nacionalni javni servis je, međutim, medijsku inicijativu najčešće ograničio na zanimljivosti, 
kuriozitete, društvenu hroniku. Ni jedan prilog iniciran od strane samog medija se ne može 
smatrati istraživačkim novinarstvom u pogledu rasvetljavanja činjenica nepoznatih ili 
nedovoljno poznatih javnosti.  
 
B92 najviše neguje vesti u osnovnom obliku (oko 40%) a potom tematsko praćenje događaja 
(24,74%). Složeni TV paket je veoma prisutan žanr. Uočljivo je da znatno više priloga 
televizije B92 spada u kategoriju ostalo, što najčešće predstavlja medijsku inicijativu, odnosno 
nije ni pokrivanje aktuelnog događaja, a ni agencijska vest i da se ovi prilozi odnose na 
društveni i politički život u Srbiji, a manje na zanimljivosti i razonodu. Televizija B92 insistira 
na istraživačkom novinarstvu i to od veoma jednostavnih, do vrlo složenih, pojava. Time se 
ova televizija izdvaja od ostalih na medijskom tržištu Srbije. 
 
RUV – gotovo 90% vesti pokrajinskog javnog servisa odnosi se na agencijske vesti sa 
spikerom u kadru ili tikerom i novinarski TV prilog sa snimljenom izjavom – pokrivenim 
dnevnim događajem, pri čemu se uočava nedostatak priloga od dopisnika iz  sveta ili zemalja 
okruženja, kao i aktuelnih video snimaka. Uočeno je da su mnogi izveštaji, ili agencijske vesti 
opremljeni arhivskim ili snimcima koji su iz međuredakcijske i/ili međunarodne razmene. Ova 
televizija još nema kapaciteta da i na značajne događaje pošalje sopstvenu ekipu i to je 
vidljivo. Visok procenat u kategoriji ostalo (6,52%) odnosi se na medijske inicijative. 
  
RUV je znatno skromniji u ponudi posebno kada je reč o praćenju događaja na terenu. Lošija 
je audiovizuelna prezentacija. Puno arhive i to neobeležene kao i izveštaja iz sveta koji su 
agencijski i preuzeti od RTS-a, što je nasleđe iz vremena kada je to bila ista kuća. 



Srbija 
 

 18

NOVINARSKI ŽANR RTS

anketa/intervju
5%

direktno uključenje 
telefonom li linkom

6%

novinarski TV prilog 
sa snimljenim 

izjavama - tematsko 
pokrivanje 

događaja 23%

novinarski TV prilog 
sa snimljenim 

izjavama -
pokrivanje dnevnog 

događaja 22%

drugo
10%

agencijska vest sa 
živim snimkom

9%

agencijska vest sa 
spikerom u kadru ili 

tikerom
25%

 
NOVINARSKI ŽANR B92

novinarski TV prilog 
sa snimljenim 

izjavama -
pokrivanje dnevnog 

događaja 7%

novinarski TV prilog 
sa snimljenim 

izjavama - tematsko 
pokrivanje 

događaja 25%

anketa/intervju
2%

direktno uključenje 
telefonom li linkom

2%

drugo
18% agencijska vest sa 

spikerom u kadru ili 
tikerom

40%

agencijska vest sa 
živim snimkom

6%

 
 
 



Srbija 
 

 19

NOVINARSKI ŽANR RUV
anketa/intervju

1% drugo
7%

direktno uključenje 
telefonom li linkom

0%
novinarski TV prilog 

sa snimljenim 
izjavama - tematsko 

pokrivanje 
događaja

5%

novinarski TV prilog 
sa snimljenim 

izjavama -
pokrivanje dnevnog 

događaja 43%

agencijska vest sa 
živim snimkom

0%

agencijska vest sa 
spikerom u kadru ili 

tikerom 44%

 

0 5 10 15 20 25 30 35 40 45

agencijska vest sa spikerom u
kadru ili tikerom

agencijska vest sa živim snimkom

novinarski TV prilog sa snimljenim
izjavama -pokrivanje dnevnog

događaja

novinarski TV prilog sa snimljenim
izjavama - tematsko pokrivanje

događaja

anketa/intervju

direktno uključenje telefonom li
linkom

drugo

NOVINARSKI ŽANR RTS, B92, RUV

RTS B92 RUV
 



Srbija 
 

 20

 

Evaluacija sadržaja – stav o subjektu6  
 
Ova kategorija u kodeksu za monitoring se može smatrati najmanje zahvalnim aspektom 
analize usled metodoloških ograničenja. Tačnije, procena vrednosnog konteksta je ostavljena 
iskjučivo iskustvu  istraživača.  
 
Teškoća prvenstveno leži u tome što je neretko u jednom prilogu više subjekata prema kojima 
je odnos različit kao i sadržaj koji je sa njima u vezi.  
 
Pod negativnim sadržajima u ovom korpusu smatrale su se sve nesreće, tragedije, sukobi, 
neslaganja, svi ratni zločini. Kada su u pitanju negativni sadržaji, odnos novinara je uglavnom 
neutralan. Ono po čemu se RTS izdvaja u ovom pogledu je pokrivanje događaja koji se bave 
stradanjem Srba tokom NATO bombardovanja, zatim raseljenih sa Kosova i tokom Bljeska, 
gde novinari zauzimaju izrazito negativan stav, saosećaju sa žrtvama i patnja žrtava i njihovih 
bližnjih se jasno ističe u njihovim izjavama.  
 
Istovremeno, kada je u pitanju suđenje Škorpionima snimljene su izjave majki žrtava, takođe 
veoma potresne. Ono što je razlika je što je prilog o Škorpionima bio više usmeren na samo 
suđenje, dokazni postupak, stavove tužilaštva i odbrane, dok se drugi navedeni prilozi bave 
isključivo žrtvama, bez društvenog ili političkog epiloga.  
 
Sve agencijske vesti su smatrane neutralnim, usled toga što sem odabira vesti novinari 
nemaju stav koji iznose. 
 
U pogledu unutrašnje politike stav je gotovo uvek neutralan. Sve zainteresovane strane imaju 
svoj prostor u informativnim emisijama, dok je sam sadržaj bio neretko negativan usled 
nepovoljne političke situacije.  
 
Kada je o statusu Kosova reč moglo bi se reći da su sve informacije date vrlo jasno iz 
perspektive Beograda i Srbije. Osim izjava domaćih zvaničnika i analitičara i međunarodnih 
subjekata koji ne dele stav Beograda u informativnom programu se nije našla ni jedna 
informacija i izjava koja dolazi od Albanske strane. A sve informacije sa Kosova potiču od 
predstavnika međunarodnih snaga i jesu agencijske vesti o aktuelnim događajima. Uvek bez 
izjava relevantnih subjekata.  
 
Pozitivan sadržaj i stav je prisutan najčešće u oblasti kulture i umetnosti i nema izveštaja sa 
društveno kontroverznih umetničkih ili kultunih događaja, već se kultura i umetnost svrstavaju 
više u informacije iz domena razonode nego kulturne politike.  
 
                                    
6 Statistička obrada u ovoj kategoriji je rađena samo za RTS i B92 



Srbija 
 

 21

Negativan stav koji je veoma jasno prepoznatljiv je prisutan u prilogu B92 koji se odnosi na 
ministra u Vladi Srbije Velimira Ilića. Ovaj se prilog, kao što je rečeno, može smatrati jedinom 
otvorenom kritikom aktuelnih vlasti u Srbiji.  

VREDNOVANJE SADRŽAJA I ODNOS PREMA SUBJEKTU RTS

negativan stav – 
pozitivan sadržaj

0%

pozitivan stav – 
negativan sadržaj

0%
negativan stav – 

negativan sadržaj
11%

pozitivan stav – 
pozitivan sadržaj

24%

neutralan stav – 
pozitivan sadržaj

4%

neutralan stav – 
neutralan sadržaj

40%

neutralan stav – 
negativan sadržaj

21%

 
 

VREDNOVANJE SADRŽAJA I ODNOS PREMA SUBJEKTU B92

negativan stav – 
pozitivan sadržaj

0%

pozitivan stav – 
negativan sadržaj

0%

negativan stav – 
negativan sadržaj

20%

pozitivan stav – 
pozitivan sadržaj

9%

neutralan stav – 
pozitivan sadržaj

3%

neutralan stav – 
neutralan sadržaj

34%

neutralan stav – 
negativan sadržaj

34%

 

 

 



Srbija 
 

 22

Dužina 
 
Najveće razlike postoje upravo u pogledu Kosova i Metohije odnosno internacionalne politike 
zemlje, koja se u 90% slučajeva odnosi na status Kosova. RTS je ovoj temi posvetio 4226 
sekundi, odnosno oko 30% ukupnog vremena, dok je unutrašnjoj politici i ekonomiji 
posvećeno, približno ujednačeno, po oko 1200 sekundi. Socijalnoj i zdravstvenoj zaštiti 685 
sekundi, a kulturi i umetnosti čak 962. Ratnim zločinima posvećeno je takođe dosta vremena, 
971 sekunda. 
  
Televizija B92 je o Kosovu i Metohiji, odnosno statusu, izveštavala dvostuko manje nego 
republički javni servis, odnosno posvećeno je oko 15% vremena ovoj temi. Znatno više 2075 
sekundi je posvećeno domaćem političkom životu. Kulturi i umetnosti je posvećeno veoma 
malo vremena. Uočeno je da ova televizija ne neguje izveštavanja sa kulturnih događaja, koji 
tradicionalno čine kraj dnevnika RTSa.  
 
Ratnim zločinima je posvećeno nešto manje vremena nego na RTS-u - na B92, 886 sekundi.  
 
 

DUŽINA PRILOGA RTS

nauka
2%

ekologija
1%

kultura i umetnost
7%

obrazovanje
2%

religija
0%

deca i omladina
1% sport i rekreacija

0%

socijalna i 
zdravstvena zaštita

5% ekonomija, 
finansije, biznis

8%

ratni zločini
7%

dešavanja u svetu
12%

ostalo
17% unutrašnja politika 

8%

međunarodna 
politika 

30%

 
 



Srbija 
 

 23

DUŽINA PRILOGA B92

kultura i umetnost
0%

nauka
1%

obrazovanje
2%

ekologija
0%

religija
4%

deca i omladina
3%

sport i rekreacija
1%

socijalna i 
zdravstvena 

zaštita
7%

ekonomija, 
finansije, biznis

7%
ratni zločini

8%

dešavanja u svetu
9%

međunarodna 
politika 

16%

ostalo
23%

unutrašnja politika 
19%

 
 

DUŽINA PRILOGA RUV

nauka
3%

religija
0%

ekologija
0%

obrazovanje
0%

kultura i umetnost
8%

deca i 
omladina

0%

sport i
 rekreacija

0%

ostalo
30%

socijalna i 
zdravstvena zaštita

2%

ekonomija, 
finansije, biznis

25%

ratni zločini
2%

dešavanja u svetu
0%

međunarodna 
politika 

14%

unutrašnja politika 
16%

 



Srbija 
 

 24

0 5 10 15 20 25 30

unutrašnja politika 

međunarodna politika 

dešavanja u svetu

ratni zločini

ekonomija, finansije, biznis

socijalna i zdravstvena zaštita

kultura i umetnost

obrazovanje

nauka

ekologija

religija

deca i omladina

sport i rekreacija

ostalo

DUŽINA PRILOGA RTS, B92, RUV

RTS B92 RUV

 

 

Rodna senzibilnost i polna struktura spikera/prezentera  
 
U srpskom jeziku rod je gramatička kategorija s tim da imenice u muškom rodu, kada su 
profesionalije u pitanju, objedinjuju subjekte oba pola. Upotreba politički korektnog jezika 
ogleda se, između ostalog, i u vidljivosti žene u profesionalijama, tačnije upotrebom 
profesionalija u ženskom rodu, protiv čega su mnogi tradicionalni gramatičari, ali i zagovornici 
tradicionalističke kulture.  
 
Kako ne postoji propisana norma mediji nisu usvojili stav prema ovom pitanju i ostavljeno je 
uglavnom novinarima da samostalno donesu odluku. Pitanje vidljivosti žene u 
profesionalijama je, u suštini, ne samo jezičko, već pre svega, pitanje rodne senzibilizacije i 
tolerantne jezičke upotrebe.  
 
Posmatrani mediji nisu imali doslednu politiku u odnosu na upotrebu profesionalija u ženskom 
rodu tako da je sve ostavljeno novinarima da po sopstvenom nahođenju postupaju. Ne postoji 
standard u rodnom pristupu jeziku medija. 
 



Srbija 
 

 25

Ravnopravnost polova se kao posebna tema ne obrađuje i ne promoviše ni na jednoj 
televiziji. Ipak u sklopu kampanje za izgradnju Sigurne ženske kuće, B92 je uspeo da skrene 
pažnju javnosti na ovaj problem, koji je do te medijske kampanje bio marginalizovan. 
 
Prezenteri u B92 su muškog i ženskog roda istovremeno, odnosno obezbeđen je paritet, dok 
je u RTS i RUV samo jedan prezenter u emisiji, ali se tokom sedmice menjaju prezenteri oba 
pola. 
 
Uočava se, takođe, i u medijskom sektoru Srbije, da su žene prisutnije od muškaraca u 
novinarskoj profesiji, pre svega na televiziji. 

 

Izbor udarnih/najvažnijih vesti  
 
Hedlajn kao uvod/ "meni" na početku CIPE neguje B92 i RTS. RUV nema običaj da izdvaja 
najvažnije vesti u flešu. 
 
Monitoring je ukazao da su uglavnom prve tri vesti u hedlajnu iste za oba medija i nacionalni 
javni servis i komercijalnu televiziju, što znači da je postignut određeni društveni konsenzus 
oko presudnih događaja od javnog interesa i to se ogleda u uvodu u emisije CIPE.  
 
Ostale informacije se razlikuju u saglasnosti sa urđivačkom politikom svakog od posmatranih 
medija, što se može smatrati dobrom praksom, jer daje mogućnost auditorijumu da bira 
sadržaje na informativnom tržištu. 

 

Selekcija i hijerarhija vesti 
 
Vesti su uglavnom selektirane i pozicionirane u prvom delu emisije jednako, to se odnosi na 
unutrašnju politiku i country’s international politics. Naravno u vrhu emisje su i vesti o 
događajima u kojima su ugroženi neposredno ljudski životi (grupa spaleologa stradala u 
pećini kod Ćuprije je u svim emisijama bila prva vest). 
 
Drugi deo emisije, koji se odnosi na medijsku inicijativu, kao i vesti iz ekonomije, socijalne 
politike, obrazovanja i kulture i umetnosti su selektirane različito prema logici koju nameće 
emisija, uređivačka politika medija i njegova pozicioniranost na medijskm tržištu.  
 
To znači da je deo CIPE  bio potpuno različit u posmatranim medijima. Na primer samo RUV 
je govorio o odnosu Hrvata i Srba u Slankamenu, o Bunjevcima i podunavskim Švabama, što 
su događaji koji se jesu dogodili u Vojvodini, ali budući da su afirmisali multietničku 
toleranciju, jesu od izuzetnog društvenog značaja za ovaj region.  



Srbija 
 

 26

 
B92 je jedini izveštavao o upadu studenata na sednicu Senata Beogradskog univerziteta 
tražeći da se smanji cena studija. Takođe ovaj medij je jedini objavio rezultat novinarskog 
istraživanja o tome kakao ministar za kapitalne investicije Velimir Ilić bez dozvole gradi kliniku 
na poljoprivrednom zemljištu. Ovaj prilog je ujedno interesantan jer predstavlja, u 
posmatranom periodu, jedinu otvorenu kritiku vlasti u Srbiji.  
 
Zabeleženi su i različiti pristupi o izveštavanju o istom događaju na primer o protestu 
prognanih Srba sa Kosova pod vedrim nebom na granici Srbije i Kosova: RTS je izveštavao 
sa stanovišta državne politike koja sa tim "nema veze", a prilog je nabijen negativnim stavom 
prema međunarodnim faktorima, i značaj tim ljudima je dat sa stanovišta onoga što njihovo 
stradanje znači na međunarodnom planu. B92 se bavi sudbinom ljudi koji negde „moraju da 
žive“ (24.04.) iz perspektive njihove egzistencijalne situacije.  

 

Reklame kao deo otvaranja programa ili strukture programa vesti  
 
Kada je o ekonomskoj propagandi reč, trebalo bi razlikovati reklamiranje drugih 
subjekata/proizvoda od reklamiranja sopstvenog medija. Za srpsku medijsku scenu je 
prototipično da u okviru  CIPE  nema klasičnih komercijalnih programa. Jedino RTS uvek na 
samom kraju emisije objavljuje reklamne spotove između rubrika o sportu i vremenske 
prognoze. 
 
Samoreklamiranje  je relativno nova pojava na srbijanskom medijskom tržištu. Cilj je kao i u 
reklamiranju drugih komitenata, ili brendiranje ili promovisanje proizvoda (pojedinih emisija) 
kako bi stekle naklonost što većeg auditorijuma (kupaca). 
 
Medijsko samoreklamiranje  poznaje dva modela:  
 
(a) u CIPE se objavljuje insert iz emisije na koju medij želi auditorijumu da skrene pažnju,  ili 
naglašava da je informacija koju objavljuje ekskluzivno data/poznata samo tom mediju; i  
(b) javne akcije kojima je medij sponzor ili promotor. 
 
B92 posebno insistira upravo na (a) modelu čime sebe želi na medijskoj sceni da predstavi 
kao ekskluzivnog kreatora društveno relevantne agende, posebno kada je reč o otvaranju i 
razotkrivanju korupcije, kriminala i drugih društveno neprihvatljivih ponašanja. Na taj način 
ovaj komercijalni emiter želi da se izdvoji od svih ostalih koji imaju informativni program pa 
čak i od javnog servisa. U posmatranom periodu zabeleženo je više ovakvih uredničkih 
rešenja od kojih izdvajamo objavljivanje informacije o tajnom sastanku tri lidera demokratskih 
partija da razgovaraju o formiranju koalicione vlade. Vest je objavljena u veoma napetoj 
atmosferi u kojoj je javnost sa zebnjom i nestrpljenjem očekivala da se prekinuti pregovori o 
Vladi ipak nastave. Vest je bila veoma "vruća" i veoma pažljivo je odabran termin njenog 



Srbija 
 

 27

plasiranja (16.00 časova). Tačnije ostavljeno je dovoljno vremena za reakcije koje su zatim 
objavljene već u narednoj CIPE (18.30). Neke stranke su odmah demantovale vest, druge su 
davale izjave u kojima su optuživale političke suparnike da su se poneli neetički, drugi politički 
subjekti su tražili od B92 da navede ime izvora. O svim reakcijama na objavljenu vest B92 je i 
u sutrašnjim emisijama CIPE veoma pedantno izveštavao naglašavajući stalno ekskluzivnost 
vesti i kredibilnost anonimnog izvora, kao i to da su i drugi mediji preuzeli vest od B92 i 
potvrdili je iz svojih izvora. Ovim modelom samopromocije B92 ukazuje auditorijumu da je 
veoma dobro informisan medij i da mu je prvom dostupno ono što drugima nije, kao i da 
drugim vestima služi kao citirani izvor, dakle kolege ga uvažavaju kao odgovornog medija. U 
suštini ovo je samo dobro, plansko brendiranje B92. Pri tome valja istaći da ova televizija nije 
objavila da je predsednik republike Boris Tadić tog 20. aprila bio u poseti Makedoniji i da je 
tamo demantovao informaciju B92 o tajnom trojnom sastanku. 
 
Osim rečenog, na primer 21. aprila, B92 objavljuje informaciju o špricu nađenom u 
čačanskom vrtiću i audiovizuelnim insertom o tom incidentu najavljuje emisiju Timofejev koja 
čak ne ide odmah posle vesti, već u nekom sasvim drugom terminu. Ili na primer, u istoj 
emisiji,  TV paket o učenicima jedne beogradske gimnazije koji sami proizvode kozmetičke 
preparate voditelj CIPE završava rečima "o ovim i drugim zanimljivim stvarima saznaćete više 
ako budete gledali našu emisiju Buđelar sutra od 10.30." tipičnim za promotivni diskurs, a ne 
informativni program. 
 
RTS se samoreklamira po modelu (b). Kao veliki medij i servis svih građana pripada mu 
sponzorstvo za pesmu Evrovizije pa je to iskoristio tako što se direktno u CIPE uključuje 
reporterka sa svečanog ispraćaja kandidatkinje Srbije naglašavajući da ga  je  organizovao 
RTS i u direktnom prenosu urednik pušta audiovizuelni insert generalnog diorektora RTS koji 
na ispraćaju govori o ulozi svoje kuće u Pesmi Evrovizije. Poruka je jasna "sa nama Evropa 
sarađuje, mi smo predstavnici države..." 
 
Ovaj model koristi i B92 vodeći medijsku kampanju u okviru CIPE za izgradnju Sigurne 
ženske kuće u Beogradu gradeći i na ovaj način brend televizije kojoj je stalo do građanja i 
koja je tu uvek da pomogne ne samo informacijom već i aktivnim delovanjem u lokalnoj 
zajednici. 
 
RUV jedina nije iskoristila mogućnost da se samopromoviše na sopstvenom kanalu.  

 

Kvalitet prezentovanja 
 
Uočljive su razlike u vizuelnom identietu sve tri televizije, pri čemu se može zaključiti da 
TVB92 deluje modernije, da ima vrlo prepoznatljiv vizuelni identitet, koji je potpuno 
koherentan u svim elementima programa ove televizije.  
 



Srbija 
 

 28

RTS kao tradicionalna kuća ima nešto strožiji, manje koloritan dizajn i on šalje određenu 
poruku ozbiljnosti. U pitanju je moderna verzija onoga na šta su gledaoci navikli tokom godina 
postojanja ove televizije.  
 
RUV je u tom pogledu sličan RTSu, pri čemu su boje življe.  
 
Najizražajnije saopštavaju informacije prezenteri na B92 i najviše se uživljavaju u temu o kojoj 
izveštavaju.  
 
Čini se da je redizajnirajući, upravo u posmatranom periodu, imidž svojih CIPE, RUV prihvatio 
način prezentacije koji neguje B92.   
 

Ekstremna odstupanja od etičkih ili profesionalnih normi  

U posmatranom periodu može se smatrati da nije bilo ekstremnih odstupanja od etičkih ili 
profesionalnih normi.  
 
Istovremeno valja naglasiti da se ne može smatrati dobrom praksom što javnost u Srbiji u 
vreme izrazito bogate aktivnosti svih subjekata i domaćih i stranih u pregovorima o statusu 
Kosova i Metohije nije imala priliku da čuje i stavove predstavnika Albanaca sa Kosova i 
Metohije kao i predstavnika države Albanije. Sve u vezi sa Kosovom i Metohijom je u svim 
medijima dato isključivo u jednom istom tonu koji odražava potpuno nesaglasje Srbije i 
međunarodne zajednice prema modelu "mi i oni" pri čemu smo "mi" isključivo u pravu, a o 
"njihovi" stavovi su protiv zakona i međunarodnih standarda, presedan u istoriji.  
 
Prepoznatljiv je ponovo i  borbeni jezik u vestima o aktivnostima oko Kosova na primer u 
monitorovanim, ali i većini ostalih medija u Srbiji odomaćila se sintagma "diplomatska 
ofanziva Beograda" termin uveden za kampanju lobiranja Beograda protiv plana Martija 
Ahtisarija o nadgledanoj nezavisnosti Kosova. Insistira se takođe na eufemizmu "južna 
pokrajina" za Kosovo i Metohiju posebno u RTS.  
 
Takođe na geografskoj karti  za prognozu vremena na RTS nema granice između Srbije i 
Kosova i Metohije, a ovo geografsko područje za metereologe je "jug Srbije" a  Vojvodina  
"sever Srbije". 
 
Primećeno je da B92 uvek u negativnom kontekstu izveštava o događajima, a medijskim 
inicijativama se trudi da istražuje sve negativne postupke ministra za kapitalne investicije 
Velimira Ilića. Valja podsetiti da je ministar dugo godina  prepoznatljiv u javnosti kao osoba 
koja se ne odnosi prema novinarima na očekivani način u javnoj komunikaciji, posebno ima 
loš odnos prema RTV B92 sa čijim novinarima je nekoliko puta došao u otvoren sukob. Može 
se pretpostaviti da stoga Velimir Ilić nema adekvatan/balansiran medijski tretman u emisijama 
B92.  



Srbija 
 

 29

 

Zaključci 
 
Monitoring je u Srbiji pratio dva javna servisa (pokrajinski i republički) i komercijalnu televiziju 
sa najdominantnijim informativnim programom (B92). 
 
Svi monitorovani mediji su se u koncipiranju CIPE rukovodili programskom politikom i misijom 
kao i društveno-političkim kontekstom. 
 
Uglavnom u selekciji i hijerarhiji vesti uočeno je da postoji društveni konsenzus o javnom 
interesu (pregovori o Kosovu, formiranje vlade Srbije) koji su dominantno nametnuli  prvi deo 
svih emisija. U ostatku svaki medij je sledio svoju programsku orijentaciju što se može 
smatrati dobrim standardom jer je neophodno  barem delimično formatiranje i programiranje 
medija da bi se izbegla unifikacija celog tržišta informacijama. Shodno tome RTS zastupa kao 
republički javni servis državnu politiku i bavi se velikim temama, uglavnom neutralno. RUV 
kao pokrajinski javni servis insistira na multikulturnim i temama iz poljoprivrede dominantnim 
za Vojvodinu, a B92 sledi svoju uređivačku politiku nezavisnog medija koji je savest građana i 
na usluzi  javnosti pa su  i teme dominantno one o kojima drugi ne govore sa istraživačkog i 
produbljenog stanovišta kao što su korupcija, kriminal, afere, socijalna pitanja,  građanske 
inicijative. 
 
Žanrovi su odgovarajući performansama medija. Preovlađuju vesti i izveštaji a nedostaju 
novinarska istraživanja i medijske inicijative. 
 
Ogrešenja o kodeks nije bilo, ali valja ukazati na činjenicu da u posmatranom periodu mediji 
nisu dali šansu predstavnicima Albanaca sa Kosova da iznesu svoje stavove koje zagovaraju 
u pregovorima o statusu Kosova. 
 
Na kraju se može reći da su posmatrani mediji u Srbiji pokazali određeni napredak u odnosu 
na protekli konfliktni period, ali da se još uvek uglavnom zadržavaju na površnom 
izveštavanju, bez odgovarajućeg dodatnog napora da razjasne suštinu, pozadinu, uzroke i 
posledice pojava i događaja.  
 



Srbija 
 

 30

Okvirna literatura 
 
Barnerjee, I. and  Seneviratne, K, AMIC, ed. (2005). Public Service Broadcasting: A best  
practices sourcebook. UNESCO. 
Bell Allan and Peter Garrett ed. (1999). Approaches to Media  Discourse. Oxford: Blackwell 
Publishers. 
Galtung i Ruž (1993). Obrasci novinarske selekcije vesti, Gledišta: Javnost i manipulacija – 
sociologija vesti. Beograd. 31-39.  

     Kin, Džon (1995). Mediji i demokratija. Beograd: Filip Višnjić. 
Matić, Jovanka (1993). Sociološko istraživanje vesti. Gledišta: Javnost i manipulacija – 
sociologija vesti. Beograd, 5-15.  
Šadson, M. (1993). Sociologija proizvodnje vesti.  Gledišta 1-6. Beograd, str. 15-29. 
Valić Nedeljković, Dubravka (1996). 5 W’s in  Daily News on TV in former Yugoslavia. 
Sociologija 4,  Beograd. 585-606 
Valić Nedeljković, D. (2006), Izmene u zakonu o radiodifuziji i mediji na jezicima nacvionalnih 
manjina, okrugli sto «VLAST  I(ti)  MEDIJI» - politički klub Fondacije Konrad Adenauer, 
Beograd, 20/09/2006. 

     Veljanovski, R. (2005). Javni RTV servis u službi građana. Beograd: Clio. 
     Zakon o radiodifuziji (03.09.2005.) http://www.min-cul.sr.gov.yu/ 
     Zakon o javnom informisanju (30.10.2003) http://www.min-cul.sr.gov.yu/ 
 


