
România 
 

 1

România 
 

Media: TVR1 & Antena 1 
 

Două televiziuni: două lumi 
 
 
 
Sumar executiv  
 

Două televiziuni au fost monitorizate în prezentul raport, Antena 1, o reţea de televiziune  
privată puternică şi TVR 1 primul canal al televiziunii publice.  Antena 1 este a treia ca 
audienţă generală la nivel naţional, în timp ce TVR1 conduce, parţial datorită acoperirii 
majorităţii ariilor rurale. La nivel urban, Antena 1 este a doua ca audienţă, urmată de TVR. 
Monitorizarea s-a concentrat pe selecţia ştirilor, pe ierarhizare, pe unghiul de abordare, 
echilibrarea informaţiei, totul bazat pe criteriile „ştirităţii” (calităţilor de ştire - newsworthiness) 
din perspectiva interesului public. Pe de altă parte, neutralitatea ştirilor şi reportajelor a fost 
analizată pe baza a doi indicatori: reflectarea poziţiilor tuturor părţilor implicare şi absenţa 
opiniei jurnaliştilor în genurile informative. 

 
Topul tematicilor în perioada monitorizată 

 
Antena 1: 
 
1. copii (social şi sănătate): abuzuri asupra copiilor şi campanii sociale de sprijin pentru 
operaţii medicale costisitoare; 
2. accidente (cele mai multe auto, dar şi incendii); 
3. politică internă (o situaţie paradoxală a fost sesizată: de obicei de interes secundar faţă 
de chestiunile sociale, politica internă a fost singura tematică abordată în cadrul 
Observatorului din 20 aprilie); 
4. faptul divers filmat într-un mod spectaculos (tehnici cinematografice); 
5. ştiri despre vedete mai mult decât teme cu privire la tineret;  
6. ştiri din sfera economică, dar cu un puternic accent social (viaţa pensionarilor, condiţii 
de călătorie cu trenul, reglementări cu privire la terasele de pe litoral, salarii, credite, 
produse contrafăcute); 
7. sănătate (pe lângă subiectele indicate anterior cu privire la copii, focusul este pe 
descoperirile medicale şi farmaceutice); 
8. ecologie – doar câteva reportaje (câteva apropiate domeniului economic, ca de 
exemplu subvenţiile pentru a distruge maşinile vechi); 
9. subiecte externe (ştirile tabloide sunt predominante); 



România 
 

 2

 
TVR1 
 
1. politica internă (grupaj care include legături în direct, reportaje, interviuri); 
2. investigaţii în cazuri mari de corupţie; 
3. sport (campanie demarată după ce un cameraman TVR a fost lovit cu lanţul de către 

un suporter);   
4. subiecte externe (subiecte serioase, doar câteva reportaje mai „soft”); 
5. ştiri economice interne, mai ales turism (pregătirile de 1 Mai, o sărbătoare naţională 

care este adesea petrecută ca mini-vacanţă de către români); 
6. sănătate.  

 
Teme care lipsesc 
 
Educaţie, tineret, protecţia mediului, subiectele de business, responsabilitatea socială a 
corporaţiilor în raport cu consumatorii, societatea, mediul înconjurător.  
 
Atitudinea, formatul 
 
Atitudinea jurnaliştilor este în general neutră, reporterii aplică regulile echilibrării informaţiei. 
Totuşi, respectul pentru viaţa privată şi prezumţia de nevinovăţie sunt uneori neglijate. Tonul 
reporterilor de la Antena 1 devine emoţional când relatează despre fapte comune, în 
încercarea de a le face mai atractive, mai „sexy”, în vreme ce acoperirea TVR1 tinde să 
devină oarecum gri, din cauza filmărilor uneori stereotipe.  
Formatul variază de la o televiziune la alta, transmisiile în direct sunt preferate la TVR1, în 
vreme ce staţiile comerciale utilizează în special reportaj şi ştire. Aceasta din urmă nu este 
atribuită altor surse, ceea ce face dificil să verifici dacă este un produs original al televiziunii 
sau se bazează pe fluxul agenţiilor de presă. 
 
 
Relatarea pe diferite tematici 

 
TVR1 îşi începe Jurnalul cu ştiri despre politică şi, mai mult decât atât, acoperă acest 

domeniu aproape dublu faţă de Antena  1: 29% faţă de 17%.  Ştirile externe sunt de 
asemenea predominante la televiziunea publică (29%) faţă de Antena 1 (17%), aceasta 
difuzând mult fapt divers (de tipul accidente auto, plasate adesea în deschidere). Aparent, 
chestiunile socio-economice par suficient acoperite de ambele televiziuni, în realitate 
abordarea este superficială.  

 
Subiectele dedicate tinerilor şi copiilor sunt aproape inexistente în Jurnal, faţă de Antena 1 

care le abordează în exces prin conţinut negativ, în perioada monitorizată.  
 

Politică şi marile dosare de corupţie 



România 
 

 3

 
Televiziunea publică acoperă de obicei principalul subiect al Jurnalului într-o serie de 

reportaje plasate la început. De obicei, 550-600 de secunde de politică internă în primul 
tronson, urmat de calupul de ştiri externe. Şi celelalte reportaje par să fie grupate pe 
tronsoane. 
 

Prin urmare, jurnalul de seară al TVR1 are o structură uşor de identificat, care urmează 
principiile menţionate. Jurnalul începe cu subiectul zilei, relatat prin diferite tipuri de reportaje: 
de obicei, o legătură directă, urmată de reportaje şi/sau interviuri. Când un eveniment este în 
desfăşurare, un invitat în studio va oferi explicaţii pe subiect în pauzele legăturii directe. TVR1 
urmăreşte îndeaproape agenda zilei, dar este sărac în materiale de autor, anume în reportaje 
de profunzime. Puternic ca informaţie, Jurnalului îi lipsesc imagini puternice şi un dram de 
culoare. Privind mai multe ediţii ale ştirilor de seară, cineva va avea impresia unui program 
bine organizat, dar cu oarece stereotipii, în special ale filmărilor. Subiectele în exclusivitate 
sunt de asemenea aproape inexistente în perioada monitorizată.  
 

Subiecte dedicate educaţiei, tineretului, tehnologiilor, intereselor consumatorilor, protecţiei 
mediului, altor chestiuni economice şi de afaceri (fondurile UE, schimbări ca urmare a aderării 
la UE) sunt rare la ambele televiziuni monitorizate. Anumiţi critici ar găsi o posibilă explicaţie 
în lipsa de imaginaţie a jurnaliştilor sau, pur şi simplu, în lenea de a strânge informaţii 
originale care ar putea spune o poveste. Această ipoteză este întărită de faptul că unele 
subiecte au fost acoperite prin reportaje de profunzime de către ambele televiziuni (ex. 
reportajul din 3 aprilie, de la Antena 1, despre noul cabinet a abordat în profunzime 
prezentarea noilor membri ai acestuia, cu elemente de context, într-un mod ironic, dar neutru, 
astfel încât telespectatorul să înţeleagă evenimentul prezentat). Deşi izolate, aceste cazuri 
dovedesc că ambele televiziuni au jurnalişti capabili să furnizeze un conţinut relevant şi 
sintetizat pe chestiuni serioase. 

 
Justiţie şi afaceri interne  
 

Domeniul justiţiei şi al afacerilor interne este  generos acoperit de către ambele televiziuni 
în termeni de cantitate, dar cu o diferenţă semnificativă de conţinut. Antena 1 caută scenarii 
de film, acoperă acele tipuri de abuzuri care sunt cele mai impresionante şi emoţionante. 
Ierarhizarea TVR1 indică, din contră, prioritate pentru cazurile mari de corupţie, cărora le 
dedică spaţiu la începutul emisiunii.  
 
Educaţie, tineret 
 

Tineretul şi educaţia sunt ignorate. Antena 1 a difuzat un singur reportaj despre copii 
(prezentaţi ca fiinţe umane, cu personalitate şi abilităţi, nu ca victime): un concurs de muzică 
pentru copii, „Vreau să fiu mare vedetă”, organizat de către revista VIP, mai degrabă un clip 
promoţional decât o ştire. TVR1 difuzează două reportaje dedicate copiilor şi tinerilor (ex. pe 
2 aprilie, un reportaj despre un bebeluş care şi-a revenit din comă, după ce se presupune că 



România 
 

 4

a fost lovit de iubitul mamei şi un anunţ despre dispariţia unui copil în Braşov, difuzat pe 12 
aprilie).  

 
Copiii-victime sau bolnavi, campanii sociale 
 

Copiii victime sau bolnavi fac subiectul preferat al ştirilor de prime-time de la Observatorul 
Antenei 1. Pe 2 aprilie 2007, trei reportaje despre astfel de copii au deschis programul de 
ştiri. Politica internă este tratată mai degrabă superficial, totuşi, depinde de subiect. Un 
paradox evident poate fi identificat cu privire la ziua de 20 aprilie faţă de 24 aprilie. Pe 20 
aprilie, demisia preşedintelui Traian Băsescu era preconizată, pe baza unei intenţii declarate 
a acestuia, dacă Parlamentul ar fi votat pentru suspendarea sa. În acea zi, Antena 1 a 
renunţat la orice alt subiect în jurnalul de seară şi a realocat tot timpul jurnalului, un total de 
2599 de secunde, unui eveniment care nu s-a mai întâmplat niciodată: demisia. Deşi 
preşedintele s-a răzgândit, Antena 1 a trebuit să difuzeze o ediţie specială cu transmisii în 
direct, interviuri şi filmări despre acelaşi subiect: un eveniment preconizat, care nu a mai avut 
loc. În aşteptarea discursului în direct al preşedintelui Băsescu la Palatul Cotroceni, invitatul 
în studio, jurnalistul Cristian Tudor Popescu a fost prezent  pe toată durata programului, 
comentând subiectul. Din contră, ziua de 24 aprilie aproape a ignorat politica – a fost ziua în 
care elemente importante cu privire la referendumul de suspendare au fost decise în 
Parlament. În ciuda relevanţei subiectului, Antena 1 a început ştirile de seară cu o campanie 
socială în favoarea micuţului Luca, un copil de 8 luni în revenire după o intervenţie 
chirurgicală complicată, susţinută financiar de o fundaţie din acelaşi grup ca Antena 1. Tipul 
relatării, o transmisie directă din Franţa, a fost urmată de o serie de reportaje despre fapte 
diverse, o tânără iubită şi aruncată pe fereastră de un doctor şi-a celebrat majoratul, un artist 
a dat în judecată Ministerul Culturii pentru că i-ar fi încălcat drepturile de autor, un finanţator 
al unui club presupus că ar fi comis o faptă penală conducând cu permisul suspendat, familii 
evacuate dintr-o clădire revendicată de proprietar şi, una dintre cele mai interesante piese de 
„infotainment”, „OZN-urile ne-au vizitat din nou, cel puţin aşa susţine un băcăuan…”, după 
cum introduce prezentatorul subiectul. 

 
În total, pe 24 aprilie Antena 1 a difuzat 213 secunde pe subiectul politicii interne (faţă de 

2599 pe 20 aprilie, în ziua fantomaticei demisii). Un alt element interesant, 40% din 
acoperirea pe tematica politică din 24 aprilie a fost dedicată conferinţei de presă a senatorului 
Dan Voiculescu, liderul Partidului Conservator, iniţiatorul a trei proiecte de lege, prezentate 
toate în acelaşi reportaj în Observator. Dan Voiculescu a fost proprietarul Antenei 1, dar şi-a 
transferat acţiunile fiicelor sale cu un an în urmă. Agenda aceleiaşi zile (24 aprilie 2007), aşa 
cum este acoperită de TVR1, arată diferit. Primul canal al televiziunii publice a dedicat 613 de 
secunde subiectului zilei, anume referendumului de suspendare, printr-o serie de reportaje, 
transmisii în direct şi interviuri, menite să creeze o imagine amplă asupra efectelor diferitelor 
decizii din Parlament cu privire la procedura de suspendare a preşedintelui, cu atât mai mult 
cu cât aceste reglementări au fost schimbate în timpul jucării partidei. 
 



România 
 

 5

Difuzând materiale scurte, Antena 1 acoperă un număr mai mare şi mai variat de tematici, 
ceea ce ar putea fi în mod normal un avantaj în ceea ce priveşte informarea. Cu toate 
acestea, lipsa de consistenţă şi adesea de valoare de ştire face ca programul de ştiri să fie 
mai spectaculos ca imagine, dar irelevant din punct de vedere al conţinutului. Simularea 
reacţiei jandarmeriei în cazul unui atac terorist, un accident la circ (un crocodil îşi muşcă 
dresorul), accidente auto, incendii (fără explicaţii cu privire la efectele sociale potenţiale) 
rămân fapte comune, care se întâmplă o mie pe zi pe glob. Infotainmentul, ştirile de show-biz, 
parte dintre acestea dedicate promovării unor programe ale televiziunii, sunt de asemenea 
prezentate la ştiri. 

 
Poate cea mai interesantă tabloidizare a ştirilor poate fi observată la Antena 1 în ceea ce 

priveşte ştirile externe, cele mai multe concentrate pe orice altceva decât politică, afaceri, 
economic. Lăsând la o parte informaţiile despre Irak şi alte arii de conflict, ştirea este dată de 
fapte sau evenimente ciudate petrecute în lume. Un bebeluş de câteva luni din SUA a primit o 
scrisoare de recrutare în armată, doi pensionari au mers cu taxiul 4.000 Km pentru a-şi 
schimba locuinţa, o pisică a mers 800 de Km pe jos pentru a-şi găsi stăpânii. Astfel de 
exemple de infotainment sunt considerabil mai puţin prezente la canalul public, fără să 
lipsească în întregime. TVR1 dedică tronsonul ştirilor externe de obicei subiectelor serioase şi 
de obicei doar câteva reportaje sau ştiri mai de culoare sunt difuzate către spre sfârşitul 
programului.  

 
Sănătate 
 

Separarea siamezelor române unite în zona capului care se pregătesc pentru o 
operaţiune complicată şi extrem de riscantă la o clinică din Cleveland, SUA, a fost un subiect 
larg acoperit de către presa internaţională. Observatorul Antenei 1 a difuzat în jumătate dintre 
ediţiile monitorizate materiale pe acest subiect, parte dintre acestea cu conţinut original, de 
exemplu, interviul în exclusivitate cu bunica gemenelor sau relatarea la telefon din SUA 
despre pregătirile acestei operaţii extrem de riscante.  

 
Religie 
 

Religia este tratată din perspectiva suspectatelor nereguli făcute de anumiţi preoţi (practici 
de lecuire cu efecte pecuniare, şpagă), în Observatorul Antenei 1. Ambele televiziuni acoperă 
subiectele mari religioase, fie că sunt interne, fie că sunt internaţionale (de exemplu, 
prepararea sfântului mir, beatificarea Papei Ioan Paul  II).  

 
Cultură 
 

Acoperirea mediatică a domeniului cultură este aproape integral înlocuită prin show-biz, 
cu puţine excepţii (cum ar fi festivalul de artă medievală de la Braşov). Luând în considerare 
cultura în sens larg (cum ar fi tradiţiile diferitelor etnii), intenţia împăratului rom Iulian de a 
interzice mariajul fetelor-copii ar putea avea impact în societate, dacă nu ar fi numai intenţie; 



România 
 

 6

de fapt, aplicarea fiind atât de improbabilă, un asemenea reportaj mai degrabă e lipsit de 
ştiritate. Un scurt film despre orele de vizită la muzeele din Sibiu, lansarea ultimei cărţi ale lui 
Paulo Coelho, o ştire despre biletele de la concertul Rolling Stones în Bucureşti, reportaje 
despre o vioară Stradivarius sau una care i-a aparţinut lui Enescu, lansarea a două CD-uri de 
muzică (dintre care unul e produsul ziarului din acelaşi grup cu Antena 1, Jurnalul Naţional) 
au fost subiectele difuzate de Observator în zilele monitorizate. În mod paradoxal, aceasta 
înseamnă mai mult (cel puţin în termeni cantitativi) decât ceea ce difuzează TVR1 pe acest 
subiect (televiziunea publică deţine TVR Cultural, un canal dedicat în întregime culturii).  

 
Format 
 

Dacă primul canal al TVR utilizează în special transmisii directe (cineva ar spune că sunt 
utilizate şi atunci când nu este necesar, fără valoare adăugată), reportajele originale şi ştirile 
reprezintă apanajul Antenei 1. Este curios însă că, şi într-un caz, şi în altul, totul pare produs 
în casă, nici o agenţie nu e citată, deşi este evident că ştirile externe nu pot fi aflate fără 
reţelele internaţionale sau alte surse. O singură citare apare în toată perioada monitorizată, o 
publicaţie românească este menţionată cu interviul în care Băsescu promite că demisionează 
dacă procedura de suspendare va fi votată de către parlamentari. Prin urmare, datele cu 
privire la format, aşa cum sunt prezentate în anexă, trebuie luate cu rezervă, din cauza lipsei 
atribuirii unor surse. Dată fiind acoperirea evenimentelor în stilul specific (prin materiale 
scurte), Antena 1 difuzează un număr mai mare şi o mai mare varietate de subiecte decât 
TVR1 şi în mod semnificativ mai puţine transmisii în direct (în locul acestora reporterii fac des 
stand-up-uri în cadrul reportajelor). Transmisiile prin telefon sunt rare în ambele cazuri (mai 
mult TVR1 le utilizează în cazul corespondenţelor externe). Totuşi, interviul poate lua forme 
variate, de la o discuţie cu un invitat în studio la un interviu în exclusivitate sau la o serie de 
reacţii la cald la evenimente de ultimă oră.  
 
Atitudine 
 

De obicei, ştirile politice sunt echilibrate, poziţiile unei largi varietăţi de lideri sunt 
reflectate. Politica a însemnat în ultimul timp mai puţin acţiune şi mai mult ceartă, de vreme 
ce se întâmplă des ca politicienii să se atace, astfel încât declaraţiile lor în oglindă sunt 
vânate de către reporteri, pentru a face informaţiile mai colorate, mai dramatice. În situaţiile 
controversate, relatările sau reportajele economice şi politice reflectă opiniile celeilalte părţi, 
aşa cum este cerut şi prin decizia Consiliului Naţional al Audiovizualului. Limita cu privire la 
intruziunea în viaţa privată este, pe de altă parte, destul de subţire. Victimele accidentelor 
sunt filmate într-un mod foarte agresiv în reportajele Antenei 1, în scopul impresionării 
telespectatorilor. TVR1 nu difuzează de regulă astfel de conţinut, totuşi, se întâmplă ca în 
cazul ambelor televiziuni monitorizate tonul reporterilor să devină adesea acuzator cu privire 
la investigaţii în derulare: abuzuri împotriva copiilor, furturi, agresiuni. S-ar putea spune că 
activitatea departamentului de PR al Ministerului Internelor şi Reformei Administrative poate fi 
în mod generos văzută pe micile ecrane, la televiziunile comerciale. Lângă o maşină zdrobită 
sau într-o zonă plină de fum, reporterii, în mod involuntar, exagerează în reacţii utilizând 



România 
 

 7

epitete pentru a descrie ce îngrozitor, ce oribil sau chiar ce „senzaţional” a fost accidentul 
auto despre care ei relatează. Când subiectul este violenţa, prezumţia de nevinovăţie este 
uneori ignorată. Dacă cea mai mare parte a unui asemenea conţinut poate fi văzută mai mult 
la Antena 1, canalul televiziunii publice a avut în perioada monitorizată o campanie numită 
„teroriştii sportului”, unde implicarea staţiei a fost mai emoţională decât de obicei. Această 
campanie a fost lansată după ce un cameraman al postului public a fost lovit de către un 
suporter de fotbal, un „huligan”, cum îl denumesc jurnaliştii în relatările lor. Acoperirea devine 
prin urmare neechilibrată îndeosebi prin atitudinea jurnaliştilor, uneori ignorând prezumţia de 
nevinovăţie; altfel, poziţia pretinsului huligan s-a făcut auzită în reportaje prin vocea 
avocatului său. Pe de o parte, atitudinea prezentatorului sau a reporterului cu privire la 
subiectele senzaţionale poate fi de asemenea resimţită în programul de ştiri al televiziunii 
comerciale. Prezentatorul numeşte „o ştire de ultimă oră” o informaţie despre efectele 
curative ale unei plante în a trata impotenţa, potrivit practicilor chinezeşti (care sunt vechi de 
mii de ani!). Un alt exemplu, prezentatorul relatează o ipoteză ca pe un fapt confirmat, fără 
dubii: „OZN-urile ne-au vizitat din nou – cel puţin aşa susţine un băcăuan”... (24 aprilie, 
Observator). Într-o altă situaţie, un reporter nu se poate abţine să nu descrie un accident de 
maşină cu mai multe victime decedate drept „un accident senzaţional” (Antena 1). Canalul 
public TVR1 utilizează în exces facilităţile tehnice, pentru a suplini lipsa unor imagini 
puternice, aşa cum a fost descris anterior. Reporterul pare veşnic pe teren, apărând în stand-
up-uri în locuri fără semnificaţie pentru telespectatori (coridoarele Palatului Parlamentului, cu 
toate că lucrările s-au încheiat sau nici nu au început). Se mai întâmplă ca telespectatorul să 
vadă doar capul reporterului transmiţând live de la unul din palate (guvern, Preşedinţie, 
Parlament), în vreme ce ambianţa de pe teren nu există. Mai degrabă ignorate la ştirile 
politice, tehnicile de stand-up sunt supra-utilizate de către Antena 1 în circumstanţe diferite 
faţă de TVR1, adesea pentru a face mai atractive situaţiile obişnuite. Un efect de boomerang 
poate apărea: camera va arăta victimele unui accident de maşină (chiar şi cadavrele) în 
vreme ce sunt scoase afară din caroseria zdrobită sau chiar reporterul însuşi/însăşi poate fi 
văzut în mijlocul unei acţiuni demonstrative, ca în clipurile de teleshopping.  

 
Selecţia şi ierarhizarea ştirilor urmează îndeosebi agenda publică în cazul TVR1 şi 

criteriul unui interes uman exacerbat la Antena 1. Mai mult decât atât, Antena 1 poate fi 
suspectată de poziţie partizană faţă de conferinţele de presă, iniţiativele şi poziţiile exprimate 
de către senatorul Dan Voiculescu, liderul Partidului Conservator şi tatăl principalilor acţionari 
ai postului TV. Strategia televiziunii cu privire la prioritizarea conţinutului politic pare uneori 
confuză, politica fiind fie ignorată, fie pusă în topul priorităţilor (vezi exemplul celor două zile, 
20 aprilie şi 24 aprilie, deja explicat), focus ce depinde de factori care par externi agendei 
publice.  
 
Selecţia şi ierarhizarea – ştirile de deschidere 
 

Cineva ar spune că dacă ai copii nu ai vrea să te uiţi la Observatorul Antenei 1, 
principalul jurnal al zilei. Primele tematici în Observator sunt de obicei copiii victime ale 
abuzurilor, dispăruţi găsiţi ulteriori morţi sau micuţi suferind de boli crude. Ştirea despre o 



România 
 

 8

fetiţă dispărută, despre care s-a dovedit mai târziu că a fost ucisă, este plasată în calupul 
care deschide ştirile de seară de la Antena 1 pe 3 aprilie 2007. Un subiect similar precum cel 
din ziua precedentă şi urmat de altele care au ajuns să fie difuzate în acelaşi fel în perioada 
monitorizată. Al treilea subiect se referă indirect la cazul unui doctor cercetat penal pentru că 
a abuzat de o adolescentă şi la măsurile luate împotriva lui de către organismul profesional şi 
de către universitatea la care predă. Acest caz al dr. Trancă şi al presupusei sale victime, 
minora Andreea, a fost constant acoperit la Antena 1, în prima parte a perioadei monitorizate. 
Ştirea despre copilul dispărut şi ucis la Hoghiz deschide şi Jurnalul TVR1, însă numai ca titlu. 
Altfel, Jurnalul începe cu ceea ce prezentatorul numeşte evenimentul zilei, numirea noului 
guvern. Schimbările aduse la Legea Agenţiei Naţionale de Integritate, un organism anti-
corupţie imperios cerut de către Uniunea Europeană, sunt plasate printre priorităţile Jurnalului 
TVR. 
 
Comparaţii între ştirile de la Antena 1 şi TVR 
- câteva exemple - 
 
3 aprilie 2007 
 

Cum a fost deja indicat, pe 3 aprilie, Antena 1 s-a concentrat pe cazul dispariţiei fetiţei 
din Hoghiz, al cărei cadavru a fost descoperit de către poliţie. Ştirea este prezentată într-o 
cheie dură şi aproape absurdă. Prins de poliţie, făptuitorul a fost întrebat de către reporter: 
„Când ai violat-o, înainte sau după?” Asemenea întrebări, menite să stârnească emoţiile 
telespectatorului, sunt şocante, în vreme ce reportajului îi lipseşte viziunea de profunzime, 
astfel încât telespectatorul să poată înţelege background-ul, de ce asemenea lucruri se 
întâmplă, cine este responsabil pentru astfel de abuzuri îndreptate împotriva copiilor. Astfel 
de cazuri sunt prezentate aproape în fiecare seară la Antena 1, dar cauzele unui atare 
fenomen, statistici, interpretări în plan sociologic sau psihologic lipsesc. Jurnaliştii par doar 
interesaţi să facă secvenţele video cât mai sângeroase şi să recreeze scenariul, nu-i 
interesează altceva.  
 

Subiectele dominând secţiunea a doua sunt concentrate pe religie (mirul este pregătit, 
beatificarea Papei Ion Paul II), sănătate sexuală, bani (prime de Paşti – prime mari oferite de 
către companii deţinute de stat, ale căror datorii la bugetul public au fost reeşalonate). 
Teaserul „o ştire de ultimă oră” introduce o informaţie despre efectele curative ale unei plante 
în tratarea impotenţei în medicina chineză, practică probabil veche de mii de ani. Al cincilea 
element din tronsonul al doilea sună cel mai bine: pe scurt, subiectul poate fi rezumat în „Ion 
se însoară cu Maria”. Dar nu orice Ion, ci Ion Ion Ţiriac, fiul multimilionarului tenisman Ion 
Ţiriac, unul dintre cei mai bogaţi oameni din România. Maria este designer de modă, fiica 
unei actriţe. O ştire de show-biz, ignorând ancheta penală declanşată cu privire la Ion Ion în 
urmă cu peste doi ani, pentru deţinere de droguri. Această secţiune se încheie cu alte două 
tematice despre copii: una despre campania socială de strângere de fonduri pentru un 
bebeluş care are nevoie de intervenţie chirurgicală, campanie susţinută de către o ONG din 
grup, Fundaţia Mereu Aproape, si a doua,  o ştire despre siamezele unite în zona capului în 



România 
 

 9

curs de pregătire pentru periculoasa operaţie de separare, programată pentru iunie. O nouă 
serie de titluri face legătura cu tronsonul al treilea de informaţii. 
 

Un copil dispărut în Sinteşti, o localitate de lângă Bucureşti: „Un alt copil dispărut, alt mister”. 
Tatăl este suspect în acest caz şi a fost testat de mai multe ori cu detectorul de minciuni, dar 
testul a eşuat de fiecare dată pentru că el a venit fie beat, fie sub tranchilizante. Reporterul îl 
intervievează: „V-a întrebat poliţia dacă l-aţi ucis [pe copil]? „Da, treburi de genul ăsta”, 
răspunde bărbatul. Întrebările reporterului şi răspunsurile pot părea incredibile, ca şi cum ar fi 
desprinse dintr-un scenariu de Kafka.  
 

Nici un reportaj de investigaţie, nici o concluzie, nici un expert să analizeze 
comportamentul unor asemenea criminali. Din contră, într-un asemenea caz un reporter pune 
accent pe reconstituirea faptelor şi uneori utilizează stand-up-uri pentru a face povestea mai 
de impact.  
 

La Antena 1, formarea noului guvern urmează după poveştile despre copii victime ale 
ucigaşilor. Acoperirea formării noului guvern este echilibrată, consistentă şi prezentată într-o 
manieră originală. Atitudinea, în parte ironică, dar păstrând neutralitatea, este susţinută de 
elemente interesante de background şi biografie ale membrilor cabinetului. Deşi singurul 
intervievat în film este capul guvernului, primul ministru Călin Popescu Tariceanu, informaţia 
pare dezvoltată. Urmează un stand-up în Palatul Parlamentului, unde noul guvern este pe 
punctul să fie votat. Deşi nu se poate vedea altceva decât coridorul clădirii, transmisia în 
direct este folosită pentru a introduce declaraţiile înregistrate ale diverşilor lideri politici 
intervievaţi despre noul guvern. Selecţia declaraţiilor este interesantă şi relevantă. Totuşi, 
filmul se termină într-o manieră amatoristă. Cu un zvon despre preşedintele Băsescu 
menţionat fără nicio atribuire a unei surse şi aparent fără nicio documentare. 
 

Politica internă este reprezentată prin două materiale, unul de 340 de secunde şi 
celălalt de 160 de secunde. Votul parlamentar pentru noul guvern Tăriceanu este plasat pe 
poziţia a doua, după cazul doctorului cercetat penal. Filmul este realizat într-o cheie satirică, 
jurnalistul numeşte guvernul „unul bastard” şi arată parlamentari care se luptă, aruncă cu 
obiecte unul în altul, conflictul între partide este scos în evidenţă. Poziţii de la fiecare partid 
sunt reflectate prin declaraţii.  
 

Al doilea subiect politic se referă indirect la politicieni, ca subiect al unor acuzaţii 
penale lansate de către procurorii Departamentului Naţional Anticorupţie (DNA) împotriva 
senatorului conservator Dan Voiculescu şi a fiicei sale Camelia Voiculescu (aceasta din urmă 
fiind proprietara postului Antena 1) şi a unui alt politician conservator, George Copos. 
Principalele acuzaţii sunt menţionate, la fel ca reacţia virulentă a lui Dan Voiculescu, care 
numeşte investigaţia „o aberaţie, un cretinism, un lucru stupid”. Dan Voiculescu ameninţă 
DNA că cineva va fi găsit vinovat pentru lansarea acestei investigaţii dacă acuzaţiile împotriva 
sa se vor dovedi false. Nici o poziţie a DNA la reacţiile lui Dan Voiculescu nu este înfăţişată. 
Din contră, următorul reportaj lansează acuze grave, de data aceasta ale liderului PC Dan 



România 
 

 10

Voiculescu la adresa DNA. Prezentatorul anunţă reportajul după cum urmează: „Daniel 
Morar, [şeful DNA]  este acuzat de către Dan Voiculescu că „ar fi cerut Serviciului Român de 
Informaţii să-i furnizeze toate informaţiile despre legăturile de afaceri şi personale ale lui Dan 
Voiculescu cu diferiţi oameni. Ca o probă, este menţionată o pretinsă scrisoare de-a lui 
Morar, dar care nu este arătată la cameră. În locul facsimilului, telespectatorul îl vede pe Dan 
Voiculescu citind în conferinţa sa de presă fragmente din pretinsa scrisoare a lui Morar. 
Poziţia şefului DNA lipseşte din reportaj. Pe de altă parte, verbul utilizat exprimă îndoială, 
improbabilitate, fiind utilizate expresii precum „ar fi spus”, „ar fi ajuns la colonelul X” etc. 
Reporterul nu verifică din surse independente credibilitatea unei asemenea informaţii sau 
legalitatea unor asemenea practici, pretinse ca fiind ale DNA. În locul acestor informaţii, 
reportajul furnizează poziţia unilaterală cuprinzând opiniile subiective ale lui Dan Voiculescu, 
care va sesiza Comisia de Abuzuri din Parlament cu privire la acest document.  
 

O abordare diferită a subiectului poate fi observată la TVR1, care plasează investigaţia 
DNA în cazul Voiculescu printre ştirile de top ale ediţiei. TVR1 difuzează informaţiile 
prezentând poziţia celui investigat, a senatorului Dan Voiculescu. Pe de altă parte, reportajul 
despre pretinsa scrisoare a şefului DNA, Daniel Morar, nu există la TVR2.  
 
 
TVR1, 11 aprilie: Cazuri mari de corupţie deschid Jurnalul 
 

Ştirea zilei este dată de lansarea investigaţiei penale în dosarul Energia (165 de 
secunde), jurnalistul în faţa clădirii DNA relatează asupra subiectului printr-o transmisiune în 
direct, într-un dialog cu prezentatorul, de asemenea arătat într-o imagine. O altă investigaţie 
din sfera justiţie şi afaceri externe, dar totodată din sfera sportului, prezintă acţiunile poliţiei în 
cazul de huliganism împotriva cameramanului TVR. Din nou o legătură directă este stabilită 
cu reporterul pe teren, care este întrebat asupra temei de către prezentator; transmisia este 
urmată de un reportaj, care aduce îndeosebi date de context. Acestui subiect i se alocă 218 
secunde, mai mult decât dosarului Energia, un  caz important de corupţie mare, în care ex-
ministrul energiei Codruţ Şereş a fost pus sub acuzare pentru înaltă trădare şi spionaj.  
 

În următoarele minute o serie de ştiri politice sunt difuzate: instalarea noului guvern, 
şedinţa de la sediul Partidului Naţional Liberal (din nou prin transmisiune directă), o ştire 
citând un interviu acordat de Băsescu unei publicaţii româneşti. Alte tipuri de materiale: un 
reportaj despre mai multe ore de întârziere pe calea ferată, iar apoi mai multe reportaje şi ştiri 
pe teme sociale şi financiare sau pe reţelele ilegale de trafic de carne vie. Urmează o serie de 
materiale mai mici şi mai degrabă uşoare, nu neapărat pentru lipsa impactului, dar niciunul 
dintre aceste evenimente nu este prezentat în profunzime (de exemplu, divergenţele dintre 
Preşedinţie şi Parlament cu privire la reglementarea magazinelor duty-free. Ştirile externe 
sunt reprezentate de două ştiri uşoare (doi americani pensionari au străbătut 4000 de KM cu 
taxiul pentru a-şi schimba locuinţa; un verdict cu privire la paternitatea copilului lui Anne 
Nicole Smith, stabilită în instanţă).  
 



România 
 

 11

În aceeaşi zi, la Observatorul Antenei 1: faptele banale devin subiect de ştire, dar nu 
oricum. Camera ascunsă este pusă să facă subiectul mai spectaculos, de exemplu un grup 
de tineri au mers în munte la un grătar, dar un jandarm i-a crezut braconieri şi i-a somat cu 
arma; tinerii au înregistrat totul pe telefon. Poziţia sa este reflectată în reportaj, totuşi 
gardianul este pus la zid de către grupul de tineri. Replicile curg într-un ping-pong, iar aceasta 
este o constantă şi a celor mai multe reportaje difuzate de către televiziuni. Pentru că 
reporterul nu face o documentare serioasă, lipsesc elemente de background sau intervenţii 
ale experţilor care să-l ajute pe telespectator să înţeleagă cine a greşit şi cine e responsabil 
pentru anumite fapte, dacă s-a depăşit cadrul legal şi cum, precum şi alte elemente care să 
asigure informarea.  
 

Alte tipuri de acoperire mediatică plasate în prima parte a jurnalului sunt: un tragic 
accident auto, cu patru victime; o ştire uşoară despre cum ajung senatorii la serviciu când 
şoferii lor fac grevă, două reportaje despre incendii, un şofer lovit de o structură metalică a 
unei macarale care i-a căzut peste maşină, un fapt grav, dar tratat superficial, fără niciun fel 
de elemente de context, ca şi altele de acelaşi tip, condiţii neigienice în maternitatea din 
Alexandria. Un alt accident s-a petrecut în pădure, un băiat de 13 ani a fost împuşcat mortal 
găsind o armă lăsată la întâmplare de unchiul său în timpul unei partide de vânătoare; la scurt 
timp, însuşi unchiul s-a sinucis. Reporterul sugerează anumite suspiciuni de braconaj, dar nu 
adoptă acest unghi de abordare, prin urmare faptul nu poate fi dezvoltat astfel încât să ridice 
probleme, ci rămâne nimic mai mult decât un trist, dar până la urmă banal accident.  
 

Ediţia din 11 aprilie a Antenei 1 nu ratează ocazia de a relua tema copiilor victime. Un 
bebeluş de câteva zile tocmai şi-a revenit din comă după ce  iubitul mamei sale se presupune 
că l-a lovit. În ciuda duratei de două minute a reportajului, telespectatorul nu poate afla ce s-a 
întâmplat cu adevărat, subiectul rămâne concentrat pe rezultat: fetiţa şi-a revenit în mod 
miraculos, mama sa o vrea acasă, dar asistentul social spune „în nici un caz”. În loc să sape 
pentru a afla cine a fost responsabil pentru ceea ce s-a întâmplat bebeluşului şi ce măsuri s-
au luat împotriva acestuia, reporterul nu face decât să încerce să-l contacteze pe suspect şi 
să întâmpine opoziţia agresivă a fratelui acestuia.  
Comparaţia celor două ediţii pune în evidenţă unghiuri de abordare diferite cu privire la un 
subiect politic, retragerea Partidului Democrat (PD) de la guvernare. În vreme ce TVR1 
observă că membrii PD demisionează din funcţiile deţinute în cadrul cabinetului, Antena 1 
difuzează o versiune oarecum diferită. Un secretar de stat de la PD refuză să demisioneze, 
astfel încât concluzia reportajului de la Antena 1 a fost că, de fapt, membrii PD nu vor să 
plece de la guvernare.  
 

Paştele este aproape, astfel încât programul de ştiri al televiziunii comerciale 
abordează efectele pregătirilor pentru sărbătoarea ortodoxă în planul afacerilor. Antena 1 
relatează că vânzările în supermarket au crescut cu 30% şi încearcă să-şi convingă audienţa 
că cifrele sunt corecte printr-un stand-up al reporterului. Un material despre ecologie este de 
asemenea difuzat în această ediţie: un urs capturat de un individ şi utilizat în scopuri 



România 
 

 12

comerciale, pe post de mascotă menită să atragă clienţii, nu poate fi eliberat, deşi auto-
intitulatul său stăpân nu deţine nicio autorizaţie care să-i permită să ţină ursul închis.  
 

E aproape redundant de precizat la ce se referă unul dintre materialele cu care începe 
ediţia din 12 aprilie a Observatorului: doi copii sunt salvaţi de la foc de nişte persoane, 
devenite eroi. Un alt reportaj de deschidere prezintă un foarte beat şofer (cu o alcoolemie de 
1,8 la mie), care, chestionat de poliţie, răspunde cu expresii colocviale de tot hazul; scena are 
scopul să redea impresia de reality-show. Acest subiect este urmat de un altul despre un 
accident auto: un microbuz a zdrobit o Dacia, reporterul pe teren (cum s-a obişnuit 
telespectatorul să vadă) arată la cameră cea mai impresionantă parte a maşinii zdrobite şi nu-
şi reprimă emoţia când numeşte accidentul unul „senzaţional”, ignorând pe cei patru oameni 
care au fost zdrobiţi în timpul impactului. Două reportaje sunt dedicate subiectului huliganism 
în sport, după care urmează unul cu referire la un grup de români presupuşi a fi comis un furt 
de 1 milion de euro într-o galerie de artă din Viena. Singurul intervievat în cadrul reportajului 
este un purtător de cuvânt din Viena, din partea acuzaţilor nu vorbeşte nimeni. Restul ediţiilor 
monitorizate ale televiziunii comerciale continuă în acelaşi mod, concentrându-se pe a 
produce emoţii.  
 
 
Concluzii 
 

Televiziunea comercială: Un privitor constant la principalul program de ştiri al Antenei 
1 va găsi puţină consistenţă şi relevanţă în ceea ce priveşte agenda zilei. În schimb, 
informaţiile sunt împachetate în sunete şi imagini puternice, menite să şocheze, să stoarcă 
lacrimi, dar nimic mai mult. Reportajul predomină, totuşi ştirile sunt folosite atunci când 
informaţia este prezentată pe scurt şi/sau când reporterul nu are suficiente imagini. Fapte 
diverse (condiţiile de călătorie pe calea ferată) sunt făcute mai sexy prin filmări cu camera 
ascunsă. Şi alte fapte aparent comune sunt „vândute” ca ştiri: doi români au câştigat trei 
milioane de euro la loto. În alte cazuri, camera încearcă să recreeze filmul acţiunii: un criminal 
este adus la locul unde a violat-o şi ucis-o pe o fetiţă: tot ceea ce poate şoca este cel mai 
grozav, chiar dacă informaţia ajunge să cadă victimă colaterală.  
 

Televiziunea publică: Un cititor al variantei transcrise a ştirilor de la TVR1 va avea 
impresia unui program documentat, urmând îndeaproape agenda zilei. Să priveşti însă la ştiri 
este ceva mai frustrant, întrucât atractivitatea lor în imagini nu este atât de mare. Felul în care 
sunt „ambalate” ştirile nu îşi propune să fie agresiv, dar nici nu reuşeşte să treacă testul 
plictiselii în anumite cazuri.  



România 
 

 13

 
Anexa 1 Distribuţia teritorială  
 
 

Destul de multe tematici sunt concentrate la nivelul Bucureştiului, dar per total şi restul 
ţării este destul de bine reprezentat. Una dintre tematicile care se vede pe micul ecran doar 
de la nivelul Bucureştiului este politica, nu sunt reflectate subiecte din acest domeniu în afara 
capitalei. 
 

Subiectele cu privire la Uniunea Europeană sunt aproape inexistente în principalul 
program de ştiri al televiziunii publice.  
Paradoxal, o staţie comercială acoperă mai multe subiecte din afara capitalei decât 
televiziunea publică. Explicaţiile pot fi găsite în legătură cu politica. TVR1 alocă cea mai mare 
parte a Jurnalului politicii, reflectată aproape integral la nivelul capitalei. Evenimentele care se 
petrec în statele membre UE sunt de asemenea mai mult abordate la Antena 1 decât la TVR, 
în termeni cantitativi.  
 

Distribuţia teritorială TVR1

42%

35%

3%

0%
20%

Bucureşti

În afara Bucureştiului (sau situaţie
generală la nivelul întregii ţări)
UE ca întreg / membri UE

Ţări vecine

Alte ţări

 



România 
 

 14

Distribuţia teritorială  Antena 1

28%

63%

2% 7%
0% Bucureş ti

În afara Bucureş tiului (sau situaţie
generală la nivelul întregii ţări)

UE ca întreg / membri UE

Ţări vecine

Alte ţări

 
 



România 
 

 15

 
Anexa 2 - Formatul  
 

Reportajele de televiziune domină programele de ştiri ale celor două televiziuni 
monitorizate; acestea fie urmăresc agenda zilei, fie acoperă un domeniu anume, situaţie 
prezentă la ambele televiziuni. Pe de altă parte, televiziunea publică difuzează adesea 
transmisii în direct, chiar şi atunci când ambianţa sau momentul ales pentru direct nu aduc un 
mare plus subiectului. Date fiind costurile de transmisie, televiziunea comercială îşi alege mai 
strict momentele în care un jurnalist intră în direct.  
 
 

Format TVR1

2% 4%

55%19%

3%

14% 3%

Ştire TV (prezentator în imagine)

Ştire TV (cu voce prezentator şi
imagine)
Reportaj al redacţiei TV - agenda
zilei
Reportaj al redacţiei TV -
acoperirea unei tematici
Sondaj/Interviu

Transmisie în direct (telefon sau
live)
Altele

 



România 
 

 16

Format - Antena 1

1% 4%

30%

36%

10%

3%

16%

Ştire TV (prezentator în imagine)

Ştire TV (cu voce prezentator ş i
imagine)

Reportaj al redacţiei TV - agenda
zilei

Reportaj al redacţiei TV - acoperirea
unei tematici

Sondaj/Interviu

Transmisie în direct (telefon sau
live)

Altele



România 
 

 17

 
Anexa 3 Evaluarea conţinutului 
 

Evaluarea conţinutului şi atitudinea cu privire la un anumit subiect reprezintă probabil 
unul dintre aspectele cele mai interesante ale acestui raport. Se impun prin urmare câteva 
precizări cu privire la metodologie. În primul rând, a fost analizată trăsătura predominantă a 
subiectului: a fost acesta predominant negativ, a fost evenimentul în sine pozitiv sau neutru? 
Pe de altă parte, pornim din capul locului de la o premiză ştiută: calitatea negativ/pozitiv este 
relativă, depinde de un sistem de referinţă. Din acest punct de vedere, autorul raportului a 
ales să facă o evaluare în termeni de impact asupra unui număr cât mai mare de oameni. În 
cazurile în care un eveniment nu are în mod evident o trăsătură predominant pozitivă sau 
negativă, am ales să catalogăm acel eveniment ca unul neutru. De exemplu, să analizăm 
faptul că preşedintele Traian Băsescu s-a răzgândit în privinţa demisiei pe 20 aprilie, 2007, 
după ce Parlamentul a decis să meargă înainte cu procedura de suspendare. Revenirea 
asupra demisiei - a fost ea pozitivă sau negativă? Invitaţi la ediţiile speciale ale programelor 
de seară, câţiva analişti au fost extrem de critici. Raportul cataloghează însă acest fapt ca pe 
unul neutru şi la fel atitudinea ziariştilor de la respectivul canal TV, dacă doar invitaţii au fost 
critici în opiniile lor, dar nu ziariştii înşişi. Este ceea ce s-a întâmplat pe ambele canale TV pe 
20 aprilie, de exemplu. Câteva exemple de conţinut pozitiv: o nouă descoperire medicală, 
conducta de petrol, un nou acord comercial între state. O atitudine pozitivă faţă de un 
eveniment pozitiv este, de exemplu, când o televiziune promovează produse ale ziarului din 
acelaşi grup, un CD produs de Jurnalul Naţional, de exemplu. O atitudine negativă faţă de un 
eveniment pozitiv este atunci când staţia lansează un zvon neverificat în coada unei ştiri 
numai pentr a face negativ un context mai degrabă neutru sau chiar pozitiv.  
 

Ambele televiziuni par echilibrate. În cazul TVR1, principala excepţie o constituie 
anumite momente din campania "Teroriştii sportului", pe care TVR a iniţiat-o după e o 
persoană (ei au numit-o huligan) a fst acuzată că a lovit un cameraman TVR. 9% din situaţiile 
reflectate au fost prea emoţionale în termeni de balansare spre negativ, în timp ce procentul 
unei abordări mai degrabă pozitive a fost chiar ceva mai ridicat: 12%.  
 

La polul opus, Antena 1 are un discurs mult mai emoţional în special în introducerile la 
faptul divers (crime, accidente etc.). Neutralitatea reprezintă 70%, în vreme ce o atitudine nu 
atât partizană, cât mai degrabă emoţională este prezentă în 30% din conţinutul difuzat, 
raportat strict la criteriile prezentei metodologii.  
 



România 
 

 18

Evaluarea conţinutului - atitudinea faţă de subiect - TVR1

12%

30%

47%

9% 0%1%

1%

Atitudine neutră - conţinut pozitiv

Atitudine neutră – conţinut negativ

Atitudine neutră  – conţinut neutru

Atitudine negativă – conţinut
negativ
Atitudine negativă - conţinut
pozitiv
Atitudine pozitivă - conţinut
negativ
Atitudine pozitivă - conţinut pozitiv

 
 

Evaluarea conţinutului - atitudinea faţă de subiect Antena 1

10%

29%

41%

13%
0%0% 7% Atitudine neutră - conţinut pozitiv

Atitudine neutră – conţinut negativ

Atitudine neutră  – conţinut neutru
Atitudine negativă – conţinut negativ

Atitudine negativă - conţinut pozitiv

Atitudine pozitivă - conţinut negativ

Atitudine pozitivă - conţinut pozitiv

 
 
 
 
 
 



România 
 

 19

Grafice 
 
TVR1 
 

Distribuţia teritorială TVR1

42%

35%

3%

0%
20%

Bucureşti

În afara Bucureştiului (sau situaţie
generală la nivelul întregii ţări)
UE ca întreg / membri UE

Ţări vecine

Alte ţări

 
 

Format TVR1

2% 4%

55%19%

3%

14% 3%

Ştire TV (prezentator în imagine)

Ştire TV (cu voce prezentator şi
imagine)
Reportaj al redacţiei TV - agenda
zilei
Reportaj al redacţiei TV -
acoperirea unei tematici
Sondaj/Interviu

Transmisie în direct (telefon sau
live)
Altele

 
 
 
 
 
 



România 
 

 20

Evaluarea conţinutului - atitudinea faţă de subiect - TVR1

12%

30%

47%

9% 0%1%

1%

Atitudine neutră - conţinut pozitiv

Atitudine neutră – conţinut negativ

Atitudine neutră  – conţinut neutru

Atitudine negativă – conţinut
negativ
Atitudine negativă - conţinut
pozitiv
Atitudine pozitivă - conţinut
negativ
Atitudine pozitivă - conţinut pozitiv

 
 

Durata tematicilor TVR1

29%

0%

16%
1%9%5%

3%

1%

0%

1%

2%

1%

8%

12%

12%

politica internă

politica externă a ţării

externe

situaţii de conflict (război)

economie, financiar, afaceri

social (inclusiv sănătate)

cultură şi artă

educaţie

ştiinţă

ecology

religie

tineri şi copii

sport şi timp liber

justiţie, afaceri internes

altele (fapt divers,promo,
publicitate)  



România 
 

 21

Antena 1 
 

Distribuţia teritorială  Antena 1

28%

63%

2% 7%
0%

Bucureşti

În afara Bucureştiului (sau situaţie
generală la nivelul întregii ţări)

UE ca întreg / membri UE

Ţări vecine

Alte ţări

 
 

Format - Antena 1

1% 4%

30%

36%

10%

3%

16%

Ştire TV (prezentator în imagine)

Ştire TV (cu voce prezentator ş i
imagine)

Reportaj al redacţiei TV - agenda
zilei
Reportaj al redacţiei TV - acoperirea
unei tematici

Sondaj/Interviu

Transmisie în direct (telefon sau
live)

Altele

 
 
 
 
 
 



România 
 

 22

 
 

 

Evaluarea conţinutului - atitudinea faţă de subiect Antena 1

10%

29%

41%

13%
0%0% 7%

Atitudine neutră - conţinut pozitiv

Atitudine neutră – conţinut negativ

Atitudine neutră  – conţinut neutru

Atitudine negativă – conţinut negativ

Atitudine negativă - conţinut pozitiv

Atitudine pozitivă - conţinut negativ

Atitudine pozitivă - conţinut pozitiv

 
Durata tematicilor Antena 1

17%

1%

6%

1%

10%

8%

5%

0%

0%

1%

2%

6%

6%

7%

30%

politica internă

politica externă a ţării

externe

situaţii de conflict (război)

economie, financiar, afaceri

social (inclusiv sănătate)

cultură şi artă

educaţie

ştiinţă

ecology

religie

tineri şi copii

sport şi timp liber

justiţie, afaceri internes

altele

 
 


