Romania

Romania

Monitoring of current reporting on Antena 1, the leading
commercial network, and TVR1, the first channel of the
public television

TWO TV NETWORKS:
TWO REALITIES

Manuela Preoteasa

Executive summary

Antena 1, the leading commercial network in Romania,
and TVRI, the first channel of the public television.
Antena 1 is the third in terms of all-day rating at national level,
while TVRI is the first, partly due to its almost full technical
reach in rural areas. In urban areas, Antena 1 is the second leading
channel, followed by TVR1. The monitoring focused on selection
and hierarchy of news, reporting angle, balance of information,
everything based on newsworthiness criteria from the public
interest perspective. More specifically, the neutrality of news
items was analyzed based on two indicators: capacity to reflect
views of all sides and absence of journalists' opinions.
Quantitatively, in terms of broadcast time, politics dominate
both news programmes. But hierarchy of information has the
greatest impact and the commercial television is definitely guided
by a different agenda than the public one. Zapping on both channels,
sometimes the viewer watches two different realities.

Two TV networks were monitored in the current report,



INDICATOR OF PUBLIC INTEREST

Usual hierarchy of broadcast topics

Antena 1:

1.

8.
9.

Children (social aspects and health): abuses against children
and social campaigns of supporting expensive surgeries;

. Accidents (mostly car accidents, but also fires);
. Domestic politics (a paradox was noticed: usually of secondary

interest compared to social issues, domestic politics was the
single subject of the prime-time news programme on April 20);

. Ordinary facts dramatically shot (movie techniques);
. Show-biz instead of youth dedicated topics;
. Economic issues with a strong social focus (pensioners' life,

conditions of traveling by train, regulations on seaside terraces,
wages, credits, counterfeit products);

. Health (apart from already indicated topics in connection with

children, the focus is on pharmaceutical or medical discoveries);
Ecology - a few pieces (some close to the economic field, i.e.
subsidies for destroying old cars);

World affairs (tabloid pieces are predominant).

TVR1

1.
2.
3. Justice and internal affairs (with focus on investigations in big

4,

5.
4.
5. Social protection and healthcare.

Domestic politics (usually broadcast as a group of different
categories of items: direct links, footage, interviews);
World affairs (serious issues, only a few soft items);

corruption cases);

Domestic economy, especially tourism (preparations for May
1 - a national day that is usually spent like a short holiday by
the Romanians);

Sport (an information campaign started after a football supporter
hit a TVR1 cameraman with a chain in the monitored period);
Miscellanea (including justice and home affairs);

Missing topics

Education, youth, environment protection, business coverage,

corporate business, responsibility toward consumers, society,
environment.

2



Romania

Attitude, format

The attitude of journalists is generally neutral and reporters
apply the rules of balancing information. However, respect for
private life and presumption of innocence are neglected from
time to time. The tone of Antena 1's reporters becomes emotional
when covering ordinary facts, in an attempt to make them more
attractive, 'sexier', while TVR1's coverage tends to be a bit grey,
because of sometimes stereotypical shots. The preferred format
varies from one TV network to the other; direct links are frequent
on TVRI, while the commercial station broadcasts mostly
footage and news items. The latter are not attributed to sources,
which makes it difficult to check if they are original items or
based on agency reporting.

Reporting on different topics

TVRI1 not only starts its programme with domestic politics,
but also covers this topic almost twice as much as Antena 1: 29%
against 17%. World affairs come first in terms of duration on the
public television, while Antena 1 leads in terms of miscellanea
(especially car accidents, often placed in the opening part).
Economy and social issues seem sufficiently covered on both TV
networks, but the quality of the news is considerably weak.

Topics devoted to youth and children are almost nonexistent
on TVR1, compared to Antena 1 which broadcast a lot of negative
content in this respect in the monitored period.

Politics and big corruption cases

The public television usually covers the main topic of the
Jurnal in a series of reports placed at the beginning. Usually, 9 - 10
minutes of domestic politics or coverage of corruption cases is
broadcast in the first section, followed by world affairs. Other
reports also seem to be grouped in sections. Therefore, the structure
of TVRI1's evening news programme can be easily identified,
following the principles described above. The news programme
starts with the day's topic, covered through different types of
reports: usually a direct link, followed by footage and/or interviews.

3



INDICATOR OF PUBLIC INTEREST

When an event is on-going, a guest in the studio will offer
explanations on the topic in breaks in the direct link; items and
interviews provide the background necessary for a complete
view of the topic. TVR1's news programme closely follows the
day's agenda, but lacks authors' items, meaning original, in-depth
reports. Strong in information, the Jurnalul lacks powerful
images and a bit of colour. Watching many editions of the
evening news, some will have the impression of a well-organised
programme, but with some stereotypes, especially in shooting.
Exclusive topics were also non-existent in the monitored period.

Topics devoted to education, youth, technologies, consumer
interests, environment protection, other business and economic
issues (i.e. EU funds, changes as a result of EU accession - subsidies
for farmers, etc.) are lacking or rare on both monitored TV networks.
Compared to print media, where the thematic range is broader,
each of the two monitored TV news programmes seems to walk
on the same already tested tracks (each in its own style, but without
much originality from one edition to another). Some critics
would find a possible explanation in journalists' lack of imagination
or simply their laziness, which prevents them from gathering
original facts that could tell a story. This hypothesis is strengthened
by the broadcasting of relevant in-depth coverage on certain topics
by both Antena 1 and TVRI (i.e. in terms of politics, an item on
April 3 on the appointment of a new government: the report gives
an in-depth view of the new ministers' background, in an ironic,
but neutral way, guiding the viewer to gain complex understanding
of the topic; among the general TV networks, TVR1 has become
unique in terms of balanced reporting on big corruption cases on
the day's agenda). Although isolated, these examples prove that
both broadcasters have journalists who are able to provide consistent
and relevant content on serious matters.

Justice and home affairs

Justice and home affairs are generously covered by both stations
in terms of quantity, but with a significant content difference.
Antena 1 looks for film plots and covers those types of abuses
(infringements) or accidents that are the most impressive and
touching. TVRI1's hierarchy indicates priority for corruption
cases under investigation, especially big cases, which are placed
at the beginning of the programme.

4



Romania

Education, youth

Youth and education are ignored. Antena 1 broadcast only one
item about children (presented as human beings with personality
and capabilities, not as victims): a music contest for children, 'l
want to be a big star', organized by VIP magazine, more a pub-
licity item than a news one. TVRI broadcast two items devoted
to children or youth (i.e. on April 2, an item about a baby recovering
from coma, after allegedly being hit by the mother's boyfriend,
and a news announcement about two missing children in Brasov,
broadcast on April 12).

Abused or ill children and social campaigns

Abused or ill children are the preferred topic in the prime-time
news of the Observator on the commercial television network
Antena 1. On April 2, 2007, three items referring to such children
opened the programme. Politics is treated rather superficially;
however, it depends on the event. An obvious paradox can be
identified with regard to the day April 20 compared to April 24.
On April 20, 2007, the resignation of the president of the country,
Traian Basescu, was expected, based on the president's stated
intention, in the eventuality that the Parliament would vote his
impeachment. That day, Antena 1 gave up all other subjects in its
prime-time programme and allocated the whole duration of the
programme, a total of 43.31 minutes, to a non-existent event: the
resignation. Although the president changed his mind, Antena 1
broadcast special coverage made up of live links, interviews and
items on the same topic: an expected event that never happened.
Waiting for Basescu's live speech at the Cotroceni Presidential
Palace, a guest in the studio, the journalist Cristian Tudor
Popescu, was present all news programme long, commenting on
the topic. On the other hand, the day of April 24 almost ignored
politics - this was the day when important elements about the
impeachment referendum were decided in Parliament. Despite
the relevance of the topic, Antena 1 started its evening news with
a social campaign in favour of little Luca, an 8-month child
recovering from difficult surgery, financially supported by a
foundation within the same group as Antena 1. The type of
reporting, a direct link from France, was followed by a series of

5



INDICATOR OF PUBLIC INTEREST

items on human interest topics - a young girl, thrown out of the
window by her lover, a doctor, celebrated her sad 18th birthday;
an artist sued the Ministry of Culture for an alleged infringement
of his copyright; a sponsor of a football club allegedly commit-
ted the criminal act of driving with a suspended licence; fami-
lies evacuated from a building claimed back by the owner; and
one of the best infotainment news of the day, "UFOs (unidentified
flying objects) have visited us again - at least that is what a citizen
in Bacau thought...", as the anchor introduced it. In total, on
April 24, 2007, Antena 1 broadcast only 213 seconds of politics
(compared to 2599 on April 20, the resignation day). Other interesting
data - 40% of the political coverage on April 24 was dedicated to
a press conference of Senator Dan Voiculescu, leader of the
Conservative Party and initiator of three bills presented all in one
item in Observator. Dan Voiculescu used to be the owner of
Antena 1, but transferred his interests to his daughters a year ago.
The agenda of the same day (April 24, 2007), as covered by TVRI1,
looks different. The first public channel devoted a 613-second
report to the topic of the day, the referendum for the impeachment
of the president. A series of items, direct links and interviews
were meant to give a comprehensive view of the effects of different
regulations passed by MPs, especially as these rules were
changed while the game was being played.

Distributed in short items, Antena 1 broadcast a larger number
and a broader array of topics, which normally could have been an
advantage in terms of information. However, lack of consistency
and often newsworthiness makes the news program spectacular
in terms of pictures, but irrelevant otherwise. Simulation of public
guards' reaction in case of a terrorist attack, accident at a circus
(crocodile bites trainer), car accidents, fires (without explanations
on potential social effects) remain ordinary facts that happen a
thousand times a day all over the world. Infotainment, the show-biz
news, part of it devoted to self-promotion, is also part of the
prime-time news programme.

Maybe the most interesting tabloidisation of news can be
noticed on Antena 1 with regard to world affairs, most of them
focusing on everything but politics, business or economy. Apart
from information on Iraq and other conflict areas, it is strange facts
or events happening worldwide that make the news. A several-

6



Romania

month-old baby in the USA received a recruitment letter to the
army, two pensioners traveled several thousands km by taxi to find
a new house, a cat walked 800 km to find his masters, etc. Such
infotainment pieces are considerably less present on the public
channel, but without missing it in full. TVR1 devotes the external
affairs section to serious topics, and usually a few colourful items
are broadcast at the end of the programme.

Health

Separation of conjoined Romanian twins preparing for risky
and complex surgery at a Cleveland hospital in the USA was a
topic largely covered by the international media. On Antena 1,
the topic was present in almost half of the monitored editions of
Observator; part of it was presented originally, like an exclusive
interview with the grandmother of the twins or a phone report
from the USA about preparations for the risky surgery.

Religion

Religion is treated rather from the point of view of alleged
irregularities committed by certain priests (healing practices with
pecuniary effects, bribe), in the case of Antena 1. Both TV networks
cover major religious topics, either domestic or worldwide (i.e.
preparations for holly chrism, beatification of Pope John Paul II).

Culture

Cultural coverage is almost completely replaced by show-biz
coverage, with very few exceptions (such as a festival of
medieval art in Brasov). Considering culture in a broader meaning
(including traditions of different ethnic groups), the intention of
Julian, the Roman emperor, to ban the marriage of young girls
might have impact on society, if it were more than just an intention;
in fact, it is very unlikely that the intention will ever be put into
practice, therefore such an item rather lacks newsworthiness. A
short item about visiting hours of museums in Sibiu, the launch
of Paulo Coelho's latest book, a news item about tickets for a
Rolling Stones concert in Bucharest, reports about a violin made
by Stradivarius or about one that belonged to Enescul, the
launch of two Romanian music CDs (one of which is a product

1 George Enescu (1881 - 1955) - Romanian musician, one of the most
important 20th century composer



INDICATOR OF PUBLIC INTEREST

of a newspaper in the same group, Jurnalul National), and an
obituary on Kurt Vonnegut's death represent the cultural coverage
broadcast by Antena 1 in Observator during the monitored days.
Paradoxically, this is more (at least in quantitative terms) than
what Jurnal broadcasts on TVR 1 (the public television has the
Culture channel, entirely devoted to culture).

Format

If the first channel of TVR uses a lot of direct links (someone
will say even when it is not necessary, as it does not bring any
added value), original footage and news are used the most by
Antena 1. Strangely enough, in both cases, everything seems to
be produced in-house, no news agency is cited, although it is
obvious that world affairs info cannot be found out without the
support of international news networks or other sources. Only
one quotation is made in the whole monitored period: a domestic
media outlet is cited with regard to Basescu's decision to resign
in case the impeachment procedure is voted by the MPs.
Therefore, data reflecting the format, as presented in the annex,
might be taken with reserve, because of the lack of quotations.

Due to specific coverage (through short items), Antena 1
broadcasts more news items than TVR1 and has considerably
less direct links (instead, reporters can often be seen in stand-ups
in items). Direct phone calls are rare in both cases; TVR1 uses
them more often for reporting by external correspondents.
Interviews can take various forms, from a discussion with a guest
in the studio, to an exclusive interview, or a series of interviews
meant to communicate 'hot' reactions on last minutes events.

Attitude

Usually, political news is balanced and positions of a broad
variety of leaders are reflected. Politics has meant less action and
more quarrel lately, as often happens when politicians attack one
another, so their statements are hunted by journalists to make
their reports more colourful, more dramatic. In controversial sit-
uations, political and economic coverage reflects the opinions of
the other side, as requested by the specific regulations of the
National Audiovisual Council (CNA). The limit to intrusion into
private life in the case of ordinary people, on the other hand, is

8



Romania

very thin. Victims of accidents are shot in a very aggressive way
in Antena 1's items, meant to impress the viewers. TVRI1 does
not usually broadcast such content; however, it happened in the
case of both monitored stations that the attitude, the tone of
reporters often became accusing with regard to on-going investigations:
abuses of children, robberies, harassment. These topics are often
provided by the PR department of the Ministry for Internal
Affairs (or the same department at a local police office), and
journalists love to integrate such footage in their reports betting
on human interest. There is even a joke within the industry:
"What has the police shot for today?".

Near a crashed car or smoking area, reporters involuntarily
overreact using epithets to describe the car accident they are
reporting on as terrible, awful, or even 'sensational’. When covering
violence, the presumption of innocence is sometimes ignored. If
the majority of such coverage can be seen on Antena 1, in the
monitored period the first channel of the public television had a
campaign entitled 'sports terrorists', where the involvement of the
station was more emotional than usual. The campaign was
launched after a cameraman working for TVR1 was hit by a football
supporter, a 'hooligan’, as the journalists named him in their
reports. The coverage became therefore unbalanced mostly
through the attitude of journalists, sometimes ignoring the presumption
of innocence; otherwise the position of the alleged hooligan
would have been heard in the reports through the voice of his
lawyer.

On one hand, the attitude of the anchor/reporter towards sensational
topics can also be felt in the news programme of the commercial
TV network: the anchor names as 'a latest hour piece of news'
information about the therapeutic properties of a vegetable in
curing impotence according to Chinese practices (which are a
thousand years old!). Another example, the anchor presents an
unlikely hypothesis as a confirmed, doubtless fact: 'Unidentified
flying objects have visited us again'. In a different situation, a
reporter cannot refrain from describing a car accident with several
fatalities as 'spectacular' (Antena 1). The public TVRI uses
technical facilities in excess to compensate for lack of powerful picture,
as previously described. The reporter always seems to be on the
ground, reporting in stand-ups from locations with no significance for

9



INDICATOR OF PUBLIC INTEREST

viewers (the corridors of the Parliament House, although the
activity had been closed or not even started). It also happens that
the viewer mostly sees the head of the reporter transmitting live
from one of the palaces (government, Presidency, Parliament),
while the ambiance on the ground does not exist. Rather ignored
in political news, stand-up techniques are overused by Antena 1
in different circumstances than TVRI1, often to make ordinary
situations more attractive. A boomerang effect might emerge in
this case: the camera will show the victims of a car accident
(even corpses) while they are being taken out of the crashed car
or the reporter himself/herself can be seen in the middle of the
action, as in tele-shopping clips.

The selection and hierarchy of news mostly follows the public
agenda in the case of TVRI1 and the criterion of exacerbated
human interest on Antena 1.

Moreover, Antena 1 can be suspected of being partisan
towards press conferences, initiatives and positions taken by
Senator Dan Voiculescu, the leader of the Conservative Party and
the father of the main shareholders of the media group. The strategy
of the station with regard to prioritization of political coverage
sometimes seems confusing, politics being either ignored, or put
at the top of priorities (see the case of the days April 20 and April
24, already described), the focus depending on factors that seem
external to the public agenda.

Selection and hierarchy - opening news

Some will say that if you have children, you don't want to
watch Observator, the prime-time news programme on Antena 1.
The first topics in Observator are usually abused children, missing
kids later found dead, or little ones suffering from terrible diseases.
A report on a missing little girl, proven later to have been killed,
opens the evening news on Antena 1 on April 3, 2007. A similar
topic like the day before, followed by a series of similar contents
broadcast in the following days of the monitored period. The
third topic refers indirectly to the case of a doctor prosecuted for
abusing a teenager and the measures taken against him by the
professional body and the university where he taught. The case
of Dr. Tranca and his alleged victim, the teenager Andreea, was

10



Romania

constantly covered on Antena 1, in the first part of the monitored
period. News about a missing child in Hoghiz (in the county of
Brasov) also opens the TVRI1 journal, but only as a headline.
Otherwise, the programme starts with what the anchor calls the
event of the day, the appointment of a new government. Changes
in the Law on the National Agency of Integrity, an anti-corruption
body imperiously requested by the EU, are placed among the top
priorities in TVR1's Jurnal.

Comparison between Antena 1's Observator and
TVRI1's Jurnal
- a few examples -

April 3

As already indicated, on April 3 Antena 1 focuses on the case
of a missing little girl in Hogiz, whose corpse was discovered by
the police. The news is presented in a tough and almost absurd
key. Captured by the police, the murderer was asked by the
reporter: 'When did you rape her, before [killing her] or after?'
Such questions, meant to touch the viewers, are shocking, while
the report lacks in-depth vision, so that the viewer could understand
the background, why such things can happen, who is responsible
for such abuses against children. Such cases are presented almost
every evening on Antena 1, but the causes of such phenomena,
the statistics, the potential social and psychological interpretations,
are absent. The journalists seem to be interested in nothing else
but making the footage as bloody as possible and in recreating
the plot.

The topics dominating the second section are focused on religion
(chrism 1s prepared, beatification of Pope John Paul II), sexual
health, money (bonuses for Easter - large bonuses in state-owned
companies whose debts to the public budget were re-scheduled).

The teaser 'latest hour good news' features information about
a plant with healing qualities, according to Chinese medicine
tips, probably a thousand-year old practice. The fifth item in the
second part is one of the best: basically, the topic can be summarized
as John marries Marie. It's not just any John (but John John
Tiriac, the son of the multimillionaire tennis player Ion Tiriac's,
one of the richest people in Romania). Marie is a fashion designer,

11



INDICATOR OF PUBLIC INTEREST

the daughter of an actress. A show-biz news item, ignoring that
John John has been under penal investigation for drug possession
for over two years now.

This part ends with two other topics referring to kids: the first
one regards a social fundraising campaign for a baby that needs
surgery, a campaign organized by an NGO from the group
Fundatia Mereu Aproape; the other one is a news item on
Romanian conjoined twins ready to undergo dangerous surgery
in the US in June. A new series of headlines makes the link with
the third part.

A missing child in Sintesti: "Another missing child, another
mister". The father is a suspect in the case and was tested by the
police with a lie detector, but he failed the test several times, as
he came either drunk, or under the influence of sedative pills.
The reporter interviewed him: 'Did the police ask you whether
you killed him (the child)', "Yes, that kind of stuff'. The questions
and the answers might seem unbelievable, resembling a Katkian
plot.

No investigative reports, no conclusions, no experts to analyze
the behaviour of such criminals. On the contrary, in such a case
a reporter focuses on reconstruction of the facts and sometimes
uses stand-up to make the report stronger.

On Antena 1, the set up of the new government comes after
the stories about children who fell victim to murderers. Coverage of
the new government is balanced, consistent and originally presented.
The attitude, partly ironic, but keeping neutrality, is supported by
interesting background and biographical elements about the
members of the cabinet. Although the only interviewee in the
footage is the head of government, the PM Calin Popescu
Tariceanu, the information seems elaborated. The item is followed
by a reporter stand-up in the Parliament House, where the new
government is to be voted. Although nothing but the corridor of
the building can be seen, the direct link is used by the reporter to
introduce recorded statements of political leaders interviewed on
the new government. The selection of statements is interesting
and relevant. Nevertheless, the footage ends in an amateurish
way, with a rumour about the president Basescu which is mentioned
with no attributed source and apparently without any documentation.

Politics is represented by only two items, 340 seconds and

12



Romania

160 seconds respectively. The parliamentary vote for the new
Tariceanu government is placed in the second position, after the
case of the prosecuted doctor. The item is made on a satirical
note, the reporter calls the new government 'a bastard one' and
shows MPs fighting and throwing objects at one another, the conflict
between parties is pointed out. The positions of all parties are
presented through statements. The second political topic refers
indirectly to politicians, as subjects of criminal charges launched
by prosecutors of the National Anticorruption Department
(DNA) against the conservative Senator Dan Voiculescu, his
daughter Camelia Voiculescu (owner of the media outlet Antena
1) and another conservative politician, George Copos. The main
charges are presented, as well as Dan Voiculescu's virulent reaction,
who calls the investigation 'an aberration, a cretinism, a stupid
thing'. Dan Voiculescu threatens DNA that someone will be
found guilty for the launch of the investigation if the charges
against him prove to be fake. No position of the DNA on
Voiculescu's reaction is presented. On the contrary, the following
item starts: 'Daniel Morar Sthe DNA's headC is accused by Dan
Voiculescu of having asked the Romanian Intelligence Service to
inform him about all of Voiculescu's personal and business links
to different people'. As evidence, a letter allegedly written by
Morar is mentioned, but never shown in front of the camera.
Instead of the document, the viewer can see Dan Voiculescu in a
press conference reading from the alleged letter of Morar. The
latter's position is missing. On the other hand, the tense of the
verbs used in the report denotes improbability, doubt: 'He is
reported to have said,' 'he allegedly reached the colonel X, etc.'
The reporter does not check through independent sources the
credibility of such information or the legality of the alleged DNA
practices. Instead, the item provides the subjective interpretation
as seen by Dan Voiculescu, who is to inform the Abuses
Committee in Parliament of the accused practices.

A different approach can be noticed on TVR1 which places
the investigation launched by the DNA on Voiculescu's affairs
among the top news opening the news programme. TVR 1 broad-
casts the accusations, presenting the position of the investigated
senator. The item about the alleged letter of the DNA head does
not exist on TVR's channel.

13



INDICATOR OF PUBLIC INTEREST

Public television: Big corruption cases open the news

TVR 1, April 11: The news of the day is the launch of a criminal
investigation in an energy case (165 seconds), an important case
of big corruption, where ex-minister Codrut Seres is charged
with disruption of domestic economy, treason and economic
espionage. The journalist in front of the DNA is reporting on the
issue through a live link, in a dialogue with the anchor, who is
also shown in a frame. Another investigation covered by TVR1
presents police actions in the case of hooliganism against a TVR
cameraman. Again a direct link is established with the reporter
on the ground, who is questioned on the topic by the anchor,
transmission followed by footage, to describe the context. This
report lasted 218 seconds, more than the criminal investigation
launched previously.

A series of political reports comes next: installation of the
new government, a meeting of the National Liberal Party (again
through a live link), a news item quoting President Basescu's
interview for a Romanian publication. Other types of reporting:
footage on a several-hour-long delay on the railway and then several
pieces and news items in the social and financial fields, human
trafficking (two different items). Afterwards a series of shorter
pieces on rather soft topics is broadcast, soft not necessarily
because of the potential impact, but none of these events are presented
in-depth (for instance, divergences between the Presidency and
Parliament on duty-free regulation). External affairs are represented
by soft news items (two American pensioners travelled 4,000 km
by taxi to switch residence, verdict on the paternity of Anna
Nicole Smith's child pronounced by court).

The same day, in Observator on Antena 1: an ordinary fact
becomes the subject of news, but not in just any way - hidden
cameras are used to make the topic more spectacular, i.e. a few
young people went to the mountains for a barbecue, but a public
guard took them for illegal hunters and threatened them with a
weapon; they recorded everything using their mobile phone.
Although his position is presented in the news, the public guard
is pushed with his back against the group of young people.
Replies are sent from one to the other, as in a ping-pong game,
and that is a constant feature of most TV items that presents

14



Romania

divergent positions. The reporter does not make a serious investigation
into the topic, background elements or explanations from experts
to help the viewer to understand who made an abuse, who is
responsible for a certain fact, if the legal framework was broken
and how and all other elements that are compulsory in order to
really inform on a topic.

Other items placed in the first section of the news programme
follow: a tragic car accident, with four victims; a soft news items
about how senators reached their offices when their drivers were on
strike, two items about fires in fields, a driver hit by the metallic
structure of a crane, a serious fact treated superficially, without any
background, like others of the same type, unhealthy conditions in a
maternity hospital in Alexandria2. Another accident happened in
the woods, a 13-year old boy shot himself dead after finding a
gun left unsecured by his uncle during a hunting trip; shortly
after that, the uncle committed suicide. The reporter suggests
suspicions of poaching, but does not elaborate on this angle, so
the fact cannot be developed into something that can raise problems;
it remains just a sad, but after all common accident.

Antena 1's edition of April 11 does not miss the occasion to
reiterate the topic of children-victims. A several-day-old baby
just recovered from coma; the baby had allegedly been hit by her
mother's lover. Despite the long duration of the item (two minutes),
the viewer can't find out what really happened as the subject is
focused on the result: the girl has miraculously recovered, her
mom wants her back, but the social worker says no way. Instead
of digging to find out who was responsible for what happened to
the baby and what kind of measures were taken against the suspect,
the reporter does nothing but try to get in touch with him and
face the aggressive opposition of his brother.

Comparison of the two editions reveals interesting approach
angles with regard to a political topic, the withdrawal of the
Democrat Party (PD) from the government. While TVR1 notices
that the PD members voluntarily resigned from their positions in
the cabinet, Antena 1 broadcast a slightly different version. A PD
secretary of state refused to resign, so the conclusion of the Antena
1 item was that, in fact, the PD members did not want to leave.

2 A city in the south of Romania.

15



INDICATOR OF PUBLIC INTEREST

Easter is close and the news programme of the commercial
station covers the effects of preparations for the Orthodox holiday
in the business field. Antena 1 reports that supermarket sales
increased by 30% and tries to convince the viewer of the accuracy
of the figure through a reporter's stand-up. An ecology item can
be found in this edition: a bear captured by an individual and
used for commercial purposes, as a mascot to attract customers,
cannot be released, although his master has no authorisation to
keep him imprisoned. It is almost redundant to say what Antena
1 starts with on April 12: two children are saved from a fire by
some people who become heroes, according to the reporter.
Another opening item presents a very drunken driver (alcoholism
level of 1.8/thousand), who, questioned by the police, replies
using funny colloquial expressions ('Bai, smechere/Hey, you,
wise guy'); the scene is aimed to create a reality show impression.
This topic is followed by one referring to a car accident: a
minibus crashed into a Dacia vehicle and the reporter is already
on the ground (as the viewer knows well) and shows to the camera
the most impressive part of the crashed car. While doing that, he
cannot hold his emotions and calls the accident 'sensational’,
ignoring that four people were killed in the accident. Two items
covering hooliganism in sports are followed by a topic from the field
of home affairs: a group of Romanians are allegedly the perpetrators
of a 1 million Euro robbery in an art gallery in Vienna. The only
interviewee is a spokesperson for the police in Vienna, who
explains the charges by phone. Nobody speaks on behalf of the
defendants.

The rest of the monitored editions on the commercial station
continue in the same manner, focusing on producing emotions.

Conclusions

Commercial TV: A regular viewer of the Antena 1 prime-time
news program will find little relevance or consistency with
regard to the day's agenda. The information is packed with strong
sounds and pictures, meant to shock, to bring tears, but nothing
more. Footage is predominant, however, and news items are used
when the information is presented in brief and/or the reporter

16



Romania

does not have enough picture. Ordinary topics (travel conditions
on the railway) are made sexier by shooting with a hidden camera.
Other apparently ordinary facts are sold as news: two Romanians
won 3 million Euro in the national lottery (the television does not
protect their identity, as they accepted to go public). In other
cases, the camera tries to recreate the course of the event: a criminal
is brought back to the location where he raped a little girl: every-
thing that can shock is best, even if the information falls as a col-
lateral victim.

Public TV: Reading the transcript of TVR1's Jurnal will give the
impression of a documented news programme, closely following
the day's agenda. Watching is more frustrating as the attractiveness
of picture is not that high. How news is 'packaged' is meant neither to
be aggressive, nor to pass boredom, except in certain circumstances.

17



INDICATOR OF PUBLIC INTEREST

Statistics
Antena 1 - LENGHT OF ITEM CONTENT

wrh] sllzrs (inchphing

ikhir, incheding. dampaliec political Lifk il il s Blsnm
ETRO 4107, a '
AR % 1523
= o courdry's | it
ntermatlonal polltics
144
Th
Wl SIS
|terrorisml,
41
1%

CComDmy, ARANCE,
Dusiness, tounsm,

Irang pd
bk bt
justice, infernal L
wiluim
1545 - sacial protection and heallbcars
1 /HF
R4, 2ty
part and solerce
recreation ] cullans windl wrl
";:.“ youth and 2 : e 1141
! shliiran el sl coology 5%
1555 44 — 2 educatian
[ 2% % bt
=1 i
elier mraeeal b aar brlec e s d i, |, ek lw ool bl Wt 00T
! O w el lpraradio % Furm g
1 el )] Ieimmatizesl p=diicn
P .
L e
nport mred
1Tl
%
yoalh mr
vhiksn
hH
mplzr
WA —
st
vk alimina
walETy wducathn T
L] Mz - . E—— 1%
i i% suil gealeclkan  FESREMIP. DREIRE. DU NRGEAST crinee
P wullurg e arl sl lusdlbaan R H
o ] 4] i 1
n .

18



Romania

Antena 1 - FORM

Mawr 1lam wilh Be Miws ibem wilh

Mhar  anchorin fhe frame ar Y
aEd Lichan 2
L L

Juurnmliz | dinecily 1% 4%

ralling an hy lsfsphnna
or Bk
TEn
s

Pullindewmew
ELk] Jramallst's TY 1R
1%, o wilth ecurded
drumallsEs By R ElHIRM&NIK -NoraRraH

will reosded -
wimlamanis - ihEmahe afa days vend

7540
caycrage of an cwont i,
20E8 ’
SH%

TVR1 - FORM

Mews o with Ehie

Journallst dirccty Clhmr anchor In Ehe frame or
calling in by RS — bezker At
nlppiteiny ar link 1 Al e with
3EEN ' o odn
143 . ran
Feflllinlarass
E5A
3%

Joumalizt's TY Hom

Joumadist's T Hom
wilhi recorded

with recorded

ciafements - themalic alalpmanls -cowmrags
ull W duy'= wanl
sovmrns ul un swnl
517 10014
Jrp ik

19



INDICATOR OF PUBLIC INTEREST

Antena 1 - TERRITORIAL DISTRIBUTION

Meighbaring Qlher Gounlries
Couninas 1 R
a T Bucharesl
P EEEF
268%

Ell memhbors
403
A

i2utelde Bucharsst
[nr generml situatinn
in Uhe whole sounliy)—
A1l

3%

TVR1 - TERRITORIAL DISTRIBUTION

Malghbaring Olher counlries
counirics ‘1'””_1 HEucharasi
1% A2%

._H

o

EU a8 a whole/EU

membrrs Ouleide Bucharesl
B45 {ar ganaral sitpation
aw in Lhe whale counlry)
TUUT
5%

20



Romania

Antena 1 - EVALUATION OF CONTENT
- ORIENTATION TO THE SUBJECT

Papgilnse Hllihmis - Fogtalies sllilpds -
neHlTeH Exmlsnl jueilive et enl Minlisd sl ilechi =
in3 1T posltive cordent
Megathe attibude 0% T 15‘3:5
poshlv comlond 1%
10 R 2
%
Hagalive sillitinde -
niegatlve confend
S
Vs

Moutral aktiude Meulial allilude —

neutryl conmtend o gatiee cantent
WS TuT
41% Fig

TVR1 - EVALUATION OF CONTENT
- ORIENTATION TO THE SUBJECT

Fagitne Jlitude Majpadive alliduds - . i
negulves conlenl paslthe cantent P lives Wl Il fss -
i&N I Al v dimilanl
1% % i Meutral atitude
Ly __ pasilnw canlanl

220

Megathe ottitude
123

negative confent
142
Wi

Heukral attiuede

Meutral abitude negaiive coriend
meubral content S
Hulil 2L
1'%

21






