
Moldova 
 

 1

Moldova 
 

Media: Moldova 1 & TV 7 
 
 
INTRODUCERE 
 

Moldova, fiind o ţară mică, are o piaţă media mică. Din 1989, când ţara şi-a proclamat 
independenţa, piaţa TV s-a dezvoltat într-un ritm lent. La început, pe lângă televiziunea de 
stat de la Chişinău, în Moldova puteau fi recepţionate posturile de stat din România şi Rusia 
(accesibile şi în prezent). Acum sunt 8 posturi TV care emit din Chişinău - Moldova 1 (deţinut 
de stat), Pervii Canal Moldova (comercial), N4 (comercial), Pro TV Chişinău (comercial), TV7 
(comercial), Euro TV Chişinău (comercial, fost post public municipal), Muz TV Moldova 
(comercial), NIT (comercial). Şase dintre ele - Moldova 1, N4, Pro TV Chişinău, TV7, Euro TV 
Chişinău, NIT – difuzează ştiri locale.  

Posturile TV din Moldova sunt favorizate de faptul că populaţia are încredere în mass 
media şi, în particular, în televiziune. Potrivit unui sondaj recent1 66% din populaţie are 
încredere in mass media, în timp ce 73% a declarat ca televiziunea este principala sursă de 
informare.  
 Totuşi, există şi provocări. Un alt studiu2 arată ca 97,1% din populaţie recepţionează 
semnal TV, şi că antena externă este principala modalitate de recepţie (45,4%). Reţelele din 
cablu sunt accesibile pentru 1/3 din populaţie, iar restul foloseşte antene de cameră sau 
antene satelit. Cablul este destul de răspândit în localităţile urbane (peste 50% la sută din 
populaţia oraşelor are acces la televiziunea prin cablu). În acelaşi timp, doar 14% din locuitorii 
satelor privesc posturi TV prin cablu. Modul în care populaţia recepţionează posturile TV a 
determinat Consiliul Coordonator al Audiovizualului3 să constate că: ”Domeniul 
audiovizualului în R.Moldova se dezvoltă în detrimentul informării cetăţenilor republicii. (...) 
Repartizarea neuniformă a frecvenţelor a condus la o discrepanţă vădită în măsura de 
informare a cetăţenilor din mediul rural şi celor din mediul urban”.  
 
 
POSTURILE TV MONITORIZATE 
 

Moldova 1 (www.trm.md) este postul TV naţional, public prin lege, creat în 1958. Este 
parte a companiei Teleradio-Moldova, deţinută de stat, şi are acoperire naţională. Postul este 
finanţat din banii publici, fondurile fiind alocate în fiecare an de către Parlament. Moldova 1 

                     
1Barometrul Opiniei Publice mai 2007, www.ipp.md 
2“Utilizarea tehnologiilor informaţiei şi comunicaţiilor de către populaţia Republicii Moldova – 2006” elaborat de 

Programul Naţiunilor Unite pentru Dezvoltare, citat în “Strategia de acoperire a teritoriului naţional 
3Strategia Consiliul Coordonator al Audiovizualului, www.cca.md 



Moldova 
 

 2

difuzează 5 programe de ştiri pe zi, buletinul principal fiind difuzat la ora 21.00 (în limba 
română). Sâmbăta şi duminica postul are 6 buletine de ştiri, principalul fiind tot la 21.00, în 
română. Nu are ştiri sportive. Prognoza meteo este difuzată separat de ştiri.  

TV7 (www.tv7.md) este un post TV comercial, lansat în 2006, cu acoperire terestră în 
Chişinău şi accesibilă pe cablu în principalele oraşe. Obţine bani din publicitate. Postul 
aparţine companiei private “Analitic Media Group”. TV7 retransmite în Moldova postul rusesc 
NTV, şi şi-a lansat propriul buletin de ştiri în Martie 2006. Are 3 buletine de ştiri pe zi, (două 
fiind difuzate în reluare a doua zi dimineaţa) programul principal - la ora 20.30 (în limba rusă). 
Ştirile sportive sunt incluse în buletinul de bază, în timp ce prognoza meteo este difuzată 
separat. În weekend postul nu are buletine de ştiri.  
 

Ambele posturi îşi încep ştirile cu head-uri scurte, cu durata între 40 şi 60 de secunde, 
şi în ambele cazuri, buletinele sunt prezentate de femei.  
 
 
ANALIZA 
 
Aspecte tehnice  
 

Cea mai evidentă diferenţă dintre posturile public şi comercial monitorizate este cea a 
calităţii imaginilor. Cadre clare, foarte bine alese şi filmate – este regulă la TV7, în timp ce 
imagini întunecate, neclare şi lipsă de focalizare pot fi întâlnite des la Moldova 1. De exemplu, 
într-o ştire despre o strategie aprobată de Consiliul Coordonator al Audiovizualului, difuzată 
pe 02.04.2007, interviul cu preşedintele CCA nu avea focalizare; un subiect despre campania 
de semănat din raionul Soroca, pe 02.04.2007 avea imagini de calitate foarte proastă; un 
reportaj despre preluarea funcţiilor de către noul preşedinte al companiei Teleradio-Moldova, 
pe 11.04.2007, avea interviuri filmate în lumina geamului; ştirea despre un poliţist răpit la 
Corjova de miliţia transnistreană4, pe 12.04.2007, avea un interviu in cadru asimetric. 
Teoretic, cele doua posturi ar fi trebuit să aibă imagini de calitate comparabilă, deoarece 
folosesc mijloace tehnice de calitate şi vârstă comparabilă.  
 
Forma ştirilor şi forma de prezentare 
 
 În perioada monitorizată, Moldova 1 a difuzat 139 de ştiri. Mai mult de o treime5 au 
avut forma voice over (subiecte scurte citite de prezentator şi acoperite parţial cu imagini, fără 
interviuri înregistrate).  
 Voice over-ele sunt folosite de obicei atunci când ziariştii nu reuşesc să găsească toţi 
protagoniştii unei ştiri, dar acest lucru nu este întotdeauna valabil pentru Moldova 1. Pe data 
                     
4 Transnistria este o parte mică a Republicii Moldova, situată pe malul stâng al râului Nistru, necontrolată de autorităţile 
oficiale. În 1990 liderii locali au proclamat independenţa regiunii, nerecunoscută însă internaţional. În 1992 în zonă a avut 
loc un conflict armat care a durat cîteva luni. De atunci, părţile negociază o soluţie pentru diferend. 
5 vezi Anexa, graficul “Form (Moldova 1)” 



Moldova 
 

 3

de 02.04.2007, un lider al opozitiei a organizat o conferinţă de presă, cerând preşedintelui 
ţării să-şi dea demisia. Evenimentul a fost reflectat atât de TV7 cât şi de Moldova 1. Postul 
privat a difuzat însă un reportaj (1’52”), în timp ce Moldova 1 a pus pe post un voice over 
scurt (37”). În ştirea sa, postul public nici măcar nu a menţionat că politicianul a cerut demisia 
şefului statului. Subiectul începe cu: “Dumitru Braghiş, preşedintele Partidului Democraţiei 
Sociale, a dat publicităţii o scrisoare deschisă adresată preşedintelui Republicii Moldova, 
Vladimir Voronin.  Situaţia din economia naţională este calificată de deputatul PDS drept 
catastrofală...” continuă cu aprecieri date de Dumitru Braghis climatului investiţional şi social, 
şi se încheie cu: “Dumitru Braghiş consideră că problemele existente în economia nţională şi 
în mediul social pot fi soluţionate, iar Moldova mai are şanse să prospere şi să se plaseze 
printre ţările europene dezvoltate”. Acest subiect reprezintă o încălcare gravă a eticii 
jurnalistice, dacă nu chiar o posibilă tentativă de a manipula publicul. Omiterea unor detalii 
esenţiale distorsionează, în cele din urmă, mesajul. Forma în care a fost reflectat evenimentul 
a creat impresia că a fost mai puţin interesant şi mai puţin important decât alte subiecte care 
au avut interviuri înregistrate şi o durată obişnuită.  
 Cele mai multe ştiri, 54% la Moldova 1 şi 53% la TV7, au avut forma de reportaj 
(subiecte cu interviuri înregistrate) şi au vizat evenimente curente. Dacă, însă, postul privat s-
a concentrat pe conferinţe de presă şi alte evenimente publice, postul public a vizat 
activitatea şefului statului, a primului ministru şi a preşedintelui parlamentului (23 de subiecte 
din totalul celor 73 de reportaje s-au referit direct la întâlniri, discursuri sau evenimente 
publice la care a participat cel puţin unul din cei trei oficiali. Exemple: 
– 02.04.2007 Şeful statului l-a prezentat pe preşedintele Curţii Supreme de Justiţie (prima 

ştire în jurnal) 
– 02.04.2007 Primul ministru în vizită la o fermă de porci  
– 03.04.2007 Primul ministru prezidând o şedinţă despre organizarea unui for economic 
– 11.04.2007 Preşedintele întâlnind un oficial american de la Millennium Challenge (prima 

ştire, VO) 
– 12.04.2007 Preşedintele inaugurând o staţiune tehnologică de maşini într-un sat din 

stânga Nistrului 
– 12.04.2007 Primul ministru vizitând o gospodărie agricolă în sudul ţării 
– 12.04.2007 Preşedintele Parlamentului în vizită în capitala Găgăuziei6 
etc.) 

Nici Moldova 1 şi nici TV7 nu au difuzat reportaje în direct. Totuşi, postul public a 
folosit, în trei cazuri, intervenţii telefonice ale reporterilor, dintre care două (02.04.2007 şi 
20.04.2007) au vizat criza politică dintr-o ţară vecină.   

De asemenea, au existat evenimente reflectate de TV7, pe care Moldova 1 le-a 
ignorat. Pe 11.04.2007, 24.04.2007 şi 25.04.2007 postul comercial a relatat despre un proces 
de judecată în care a fost implicat şeful statului. Un deputat l-a acţionat pe preşedintele ţării în 
judecată, acuzându-l de calomnie. Pe data de 11.04.2007 instanţa a stabilit data la care va 
                     
6 Găgăuzia (Gagauz-Yeri) este o unitate teritorial administrativă autonomă în cadrul Republicii Moldova  



Moldova 
 

 4

examina plângerea, apoi pe 24.04 şi 25.04 au avut loc doua şedinţe de judecată (reflectate şi 
de alte posturi TV). Până la urmă, judecătorul a respins plangerea depusă de către deputat. 
Oricum, însă, procesul de judecată l-a pus pe şeful statului într-o lumină defavorabilă. 
Telespectatorii postului public nu au avut ocazia să urmarească procesul, deoarece Moldova 
1 nu a difuzat nimic despre el.  
 Interviurile lungi reprezintă o problemă serioasă la Moldova 1. Demnitarii sunt lăsaţi să 
vorbească mai mult de 1 minut despre subiecte complicate şi uneori strict tehnice. De 
exemplu, pe data de 11.04.2007, postul public a relatat despre reluarea exporturilor de fructe 
şi legume în Rusia. Toată ştirea, de 1’43”, a fost construită dintr-un singur interviu cu 
viceministrul agriculturii, care a explicat procedura de export în Rusia. Publicul ţintă al acestui 
subiect a fost limitat - exportatorii, care oricum nu au putut să-şi facă notiţe din ceea ce a 
spus viceministrul despre procedură.    
 
Surse de informare şi echilibru 
 
 Oficiali din Guvern, ONG-uri, partide politice, instituţii publice şi experţi independenţi 
servesc drept surse de informare atât pentru postul comercial cât şi pentru cel public. Fiecare 
însă îşi foloseşte sursele diferit şi dă preferinţă anumitor categorii de surse. Moldova 1 obţine 
cea mai mare parte a informaţiilor de la demnitari de stat (vezi mai sus – 23 din 73 de 
reportaje îi vizează direct pe cei trei oficiali de prim rang). Majoritatea ştirilor economice au 
drept sursă principală de informaţie Guvernul - 13 din 25 de subiecte (6 din 23 la TV7).   

În timp ce TV 7 foloseşte uneori oamenii simpli drept sursă de informare, pentru a 
aborda probleme cotidiene – de exemplu, ştirea difuzată pe data de 03.04.2007, despre o 
femeie care a intrat în conflict cu o companie de construcţii care intenţiona să-i demoleze 
casa - Moldova 1 nu are nicio ştire despre oameni simpli. Postul comercial de asemenea a 
făcut un Vox-pop despre alegerile locale şi candidaţii la funcţia de primar de Chisinau. 
Moldova 1 nu a avut niciun Vox-pop. Postul public nu a folosit experţi independenţi pentru a 
comenta documente şi decizii oficiale. ONG-urile şi partidele politice s-au bucurat de spaţiu 
minim la televiziunea naţională. 

Sursele sunt abordate diferit atunci când cele două posturi se află în condiţii egale. Pe 
data de 20.04.2007, şeful statului a prezentat trei iniţiative economice în Parlament. TV7 şi 
Moldova 1 au reflectat evenimentul folosind câte 8 şi, respectiv 9 interviuri. Distribuţia a variat 
foarte mult7: 

                     
7Vladimir Voronin, Preşedintele Republicii Moldova, leaderul Partidului Comuniştilor 
Igor Dodon, Ministrul Economiei şi comerţului 
Ion Guţu, membru al partidului de opoziţie “Alianţa Moldova Noastră” 
Valeriu Cosarciuc, membru al partidului de opoziţie “Alianţa Moldova Noastră” 
Anatol Ţăranu, deputat neafiliat, membru al Partidului Naţional Liberal, de opoziţie 
Iurie Bolboceanu, deputat neafiliat, membru al Pardtidului Democraţiei Sociale, de opoziţie 
Eugenia Ostapciuc, preşedinte al fracţiunii parlamentare a Partidului Comuniştilor 
Iurie Roşca, vicepreşedinte al Parlamentului, leader al Partidului Popular Creştin-Democrat 
Dumitru Diacov, leader al Partidului Democrat  
Nicolae Bondarciuc, deputat comunist 



Moldova 
 

 5

TV7                                                    Moldova 1 
1) “Pentru” iniţiative (V. Voronin)                  1) “Pentru” (V. Voronin) 
2) “Pentru” (I. Dodon)                                     2) “Pentru” (I. Dodon) 
3) “Împotrivă” (I. Guţu)                                  3) “Împotrivă” (I. Guţu) 
4) “Împotrivă” (V. Cosarciuc)                        4) “Pentru” (E. Ostapciuc) 
5) “Împotrivă” (A. Ţăranu)                             5) “Pentru” (Iu. Roşca) 
6) “Împotrivă” (Iu. Bolboceanu)                     6) “Neutru” (D. Diacov) 
7) “Pentru” (E. Ostapciuc)                              7) “Pentru” (I. Dodon) 
8) “Pentru” (Iu. Roşca)                                   8) “Pentru” (N. Bondarciuc) 
(Aici ar putea fi adăugat                                  9) “Pentru” (V. Voronin) 
un stand up ironic făcut de reporter,  
precum şi imagini cu un gest nepoliticos  
al şefului statului, care l-a împins  
uşor pe premier)                                                                    
 
 Astfel, TV 7 a avut 4 interviuri în susţinerea iniţiativele şefului statului şi 4 interviuri 
împotriva lor. Moldova 1 a difuzat 7 interviuri favorabile, doar unul împotriva propunerilor şi 
unul neutru. 
 De asemenea, postul comercial a alocat fiecărui vorbitor timp aproximativ egal. La 
Moldova 1, interviul “Împotrivă” şi “Neutru” au avut împreună o durată mai mică decât orice 
interviu “Pentru”.   
 Există probleme serioase în ce priveşte echilibrul subiectelor despre crime. Postul 
public a avut 7 astfel de ştiri, TV7 - 6. Toate subiectele au fost obţinute de la poliţie, şi chiar 
cea mai mare parte a imaginilor folosite în ştiri a fost filmată de poliţişti. Niciun reportaj nu a 
avut o a doua sursă – nici suspecţii şi nici avocaţii lor nu au fost citaţi sau intervievaţi de 
ziarişti (Moldova 1 şi TV 7 au reflectat practic în aceiaşi manieră un subiect despre un avocat 
care a încercat să angajeze un asasin pentru a-şi ucide un fost partener de afaceri şi care a 
fost prins de poliţie– 02.04.2007).    
 
Durata ştirilor 
 
 Durata totală a buletinelor de ştiri din perioada monitorizată ale celor două posturi a 
fost diferită. Moldova 1 a difuzat aproximativ 3 ore şi 20 de minute de ştiri, iar TV7 - 2 ore şi 
31 de minute. Lungimea buletinelor de ştiri a variat, în cazul postului public, de la 23 la 31 de 
minute, iar în cazul postului comercial – de la 16 la 22 de minute. 
 Subiectele din diferite domenii au avut cote aproape egale de timp şi de număr în 
buletinele de ştiri. La Moldova 1, ştirile poltice, de exemplu, reprezintă 15% din numărul total 
de materiale şi 14% din timpul total. Diferenţa este mai mare atunci când vine vorba despre 
ştirile economice – 18% din numărul total şi 21% din timpul total. Acest lucru se explică prin 
durata fiecărei ştiri.  
 Statisticile8 privind durata subiectelor la Moldova 1 arată că postul public deseori 
                     
8Vezi Anexa, graficul “Length of item content (Moldova1)” 



Moldova 
 

 6

difuzează ştiri mai lungi de 2 minute, iar uneori pot fi vazute ştiri de 5 şi chiar 6 minute. De 
exemplu, un reportaj despre inaugurarea, de către şeful statului, a unei staţiuni tehnologice 
de maşini într-un sat, pe data de 12.04.2007, a avut exact 6 minute; ştirea despre 
prezentarea în Parlament a iniţiativelor economice ale preşedintelui, pe 20.04.2007 a durat 
6’26”; un subiect despre întâlnirea preşedintelui Parlamentului cu un grup de studenţi,  pe 
23.04.2007, a numarat aproape 4 minute. Postul comercial de asemenea are ştiri mai lungi 
decât de obicei, dar 6 minute, care de fapt reprzintă un sfert dintr-un buletin normal, este un 
record nedoborât.  

 
Critici şi atitudine 
 
 În aprilie 2007, mass media din Moldova a reflectat pe larg trei iniţiative economice, 
care au vizat climatul investiţional, lansate de preşedintele ţării. Moldova 1, în perioada 
monitorizată, a difuzat 4 ştiri (15% din totalul ştirilor economice) care au vizat direct acest 
subiect.  

În două cazuri, a fost vorba despre reportaje cu reacţii la propunerile facute de şeful 
statului. O ştire difuzată pe 11.04.2007 a fost prezentată cu cuvintele “Există deja reacţii 
pozitive din partea agenţilor economici... ”. Reportajul care a urmat conţinea două interviuri, 
unul cu preşedintele Camerei de Comerţ, care este un funcţionar public, şi altul cu o 
persoană prezentată drept agent economic. Imaginile folosite pentru ştire sugerau că “agentul 
economic” este reprezentant al unei uzine din Chişinău deţinută de proprietari ruşi. Ambele 
interviuri susţineau iniţiativele preşedintelui. Un reportaj similar, pe 12.04.2007, a fost 
prezentat cu cuvintele: “Apar noi opinii depsre iniţiativele preşedintelui...”. În ştire erau două 
interviuri favorabile – unul cu un demnitar din Găgăuzia, şi altul cu o persoană prezentată 
drept agent economic din Găgăuzia. Iniţiativele preşedintelui au mai fost vizate pe 12.04.2007 
într-o ştire scurtă despre o vizită programată a unei misiuni a Fondului Monetar Internaţional, 
şi într-un reportaj lung despre discuţiile din Parlament pe marginea propunerilor, pe 
20.04.2007  (vezi 2.3 Surse de informare şi echilibru). Niciun subiect din cele 4 nu a conţinut 
comentarii critice (cu excepţia unui interviu scurt din ştirea de pe 20.04.2007) pe marginea 
propunerilor economice făcute de şeful statului.     

Postul comercial a difuzat 2 ştiri despre iniţiativele preşedintelui – una pe 12.04.2007, 
când un consilier prezidenţial a explicat propunerile – o ştirie neechilibrată, cu un singur 
interviu acordat de oficial, dar tratată neutru. Al doilea reportaj, pe 20.04.2007, a fost mai mult 
sau mai puţin echilibrat şi a reflectat discuţiile din Parlament (vezi 2.3 Surse de informare şi 
echilibru).  
 Pe 02.04.2007, Primăria Chişinău a anunţat că, începând cu ziua următoare, străzile 
oraşului vor fi spălate în fiecare dimineaţă. Atât TV7 cât şi Moldova 1 au difuzat declaraţia. 
Dar numai postul comercial a continuat subiectul a doua zi, cu o ştire în care se arăta că 
Primăria nu şi-a onorat promisiunea.  
 Ambele posturi au avut ştiri în care atitudinea ziariştilor sau/şi a staţiei a fost evidentă. 
Jumătate din ştirile difuzate de Moldova 1 ar putea fi interpretate ca fiind relatări popzitive 
despre evenimente pozitive. Printre acestea se numară: un subiect despre veniturile bugetare 
(03.04.2007), vizita primului ministru la o gospodărie agricolă în sudul ţării (12.04.2007), o 



Moldova 
 

 7

ştire despre prezentarea vinurilor moldoveneşti în Suedia (20.04.2007) etc. 41% este cota 
ştirilor cu atitudine neutră, deşi conţinutul variază - pozitiv, negativ sau neutru. De cele mai 
multe ori, acesta e cazul ştirilor externe. Atitudine negativă în context negativ (5%) este 
întâlnită în cazul ştirilor despre crime.  
  
Distribuţie teritorială şi teme 
 
 Serviciile publice de teleradiodifuziune ar trebui, prin definiţie, să reflecte evenimente 
de pe o suprafaţă cât mai mare şi să abordeze un spectru de subiecte cât mai larg.  

Deşi Moldova 1 are acoperire prin eter pe tot teritoriul ţării, iar postul comercial acoperă 
doar capitala, distribuţia teritorială a ştirilor este practic egală - 88% RM, 4% Transnistria şi 
1% Găgăuzia pentru TV7 şi 76% RM, 1% Transnistria şi 1% Găgăuzia în cazul Moldova 1 
(diferenţele până la 100% reprezintă ştiri externe).  

Asta înseamnă 3 ştiri din cele două regiuni la Moldova1 – 1 din Găgăuzia şi 2 din 
Transnistria. În două cazuri, ştirile din regiuni reflectau vizite ale oficialilor – pe 12.04.07 
preşedintele a inaugurat o staţiune tehnologică de maşini pe malul stăng al Nistrului, pe 
12.04.07 preşedintele Parlamentului s-a întâlnit cu deputaţii locali din Comrat, capitala 
autonomiei Găgăuze. O singură ştire, difuzată în aceeaşi zi, despre un poliţist răpit de miliţia 
transnistreană, nu a implicat demnitari oficiali.  

Majoritatea absolută a subiectelor despre evenimente de pe teritoriul ţării (fără 
Transnistria şi Găgăuzia) – 97 din 105 – au constituit relatări din capitala Republicii Moldova, 
Chisinau. 8 subiecte au vizat evenimente din alte orase. TV7 a avut 3 ştiri din 104 despre 
evenimente din alte localităţi.  

Pe lîngă ştiri din cele două regiuni mari, Moldova 1 a difuzat ştiri despre afaceri 
internaţionale, şi, implicit, alte ţări (31 items/22% of total). 
 Posturile comerciale caută ştiri senzaţionale care ar suscita interesul publicului, şi 
astfel ar majora ratingurile şi veniturile din publicitate. Din acest punct de vedere, postul public 
are mai puţine griji, deoarece bugetul său este aprobat la începutul fiecărui an. Cu toate 
acestea, distribuţia temelor la cele doua posturi monitorizate este aproape similară9. Ştirile 
politice, economice şi sociale predomină la Moldova 1 şi la TV7. Evenimentele din cultură 
sunt reflectate mai puţin, în timp ce subiecte ce ţin de educaţie, ştiinţă, religie şi ecologie 
aproape că nu sunt abordate deloc de cele două posturi.  
 
 
 
 
 
 
 
 
 
                     
9Vezi  Anexa, graficul “Topic (Moldova 1)” 



Moldova 
 

 8

CONCLUZII 
 
Aspectul profesional  
 
- Calitatea imaginii şi a montajului la postul public trebuie îmbunătăţite esenţial  
- Moldova 1 ar putea folosi un spectru mai larg de forme de relatări, inclusiv, dar nu numai, 
reportaje în direct şi Vox-pop  
- Este absolut necesară diversificarea surselor de informare, şi în primul rând includerea 
oamenilor simpli în lista surselor 
- Multe ştiri difuzate de Moldova 1 nu sunt echilibrate – o problemă care poate ridica semne 
de întrebare faţă de credibilitatea postului  
- Cazul evident de informaţie greşită (02.04.2007 scrisoarea liderului de opoziţie către 
preşedinte – vezi 2.2 Forma ştirilor şi forma de prezentare) lasă loc pentru incertitudini şi 
poate provoca temeri despre posibile cazuri similare. Din acest motiv, corectitudinea 
informaţiei trebuie monitorizată strict. 

 
Aspectul social 
 
- Moldova 1 trebuie să se concentreze asupra oamenilor simpli şi nu a oficialilor. 
Evenimentele ar trebui abordate din punctul de vedere al celor care privesc ştirile, iar 
relatările ar trebui să înceapă cu efectele pe care diferite evenimente, fenomene sau decizii le 
pot avea asupra vieţilor oamenilor 
- Postul public ar trebui să reflecte mai multe evenimente dinafara capitalei – din Găgăuzia, 
Transnistria şi alte zone  
- Critica este o parte esenţială a procesului decizional şi a implementării deciziilor – opoziţia 
politică, experţi independenţi şi ONG-uri trebuie să-şi găsească locul în buletinele de ştiri ale 
postului naţional 
- Ştirile externe ar trebui să deţină o cotă mai mică (acum 22% din numarul total al ştirilor şi 
12% din timpul total).    
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 



Moldova 
 

 9

Grafice 
 
Moldova 1 

DISTRIBUŢIA TERITORIALĂ (MOLDOVA 1)

Alte state
31

22%

Transnistria
2

1%
Găgăuzia

1
1%

RM
105
76%

 
 

TEMĂ (MOLDOVA 1)

(Crime de război, ecologie, religie, tineret, sport - 0/0% )

Ştiinţă
2

1%

Educaţie
2

1%

Cultură
18

13%

Social&sănătate
24

17%

Economie
25

18%

Afaceri 
internaţionale

31
22%

Politică 
externă

7
5% Politică înternă

21
15%

Altele
9

6%

 



Moldova 
 

 10

 

FORMĂ (MOLDOVA 1)
(Sondaj/interviu, altele  - 0/0%)

Relatare directă/direct 
telefonic

3
(2%)

Reflectare tematică a 
unui eveniment

2
(1%)

Subiect de televiziune 
cu declaraţii 

înregistrate - reflectare 
a unui eveniment 

curent
74

(54%)

Ştire de agenţie 
acoperită cu imagini

13
(9%)

Ştire de agenţie cu 
prezentatorul în cadru 

47
(34%)

 
 

EVALUAREA CONŢINUTULUI - ORIENTARE SPRE SUBIECT
(MOLDOVA 1)

(Neg/Poz, Poz/Neg - 0/0%)

Atitudine negativă - 
conţinut negativ

7
5%

Atitudine neutră - 
conţinut neutru

26
19%

Atitudine neutră - 
conţinut negativ

24
17%

Atitudine neutră - 
conţinut pozitiv

13
9%

Atitudine pozitivă - 
conţinut pozitiv

69
50%

 
 
 



Moldova 
 

 11

LUNGIMEA SUBIECTELOR (MOLDOVA 1)

(Crime de război, ecologie, religie, tineret, sport - 0/0% )

ALTELE
15,8
8%

Ştiinţă
5

2%
Educaţie

4,5
2%

Cultură&artă
34,3
17%

Social&medicină
38,4
19%

Economie
44,4
21%

Afaceri 
internaţionale

24
12%

Politică externă
10
5%

Politică internă
29

14%



Moldova 
 

 12

TV 7 
 

DISTRIBUŢIA TERITORIALĂ (TV7)

Găgăuzia
1

1%
Transnistria

5
4%

Alte ţări
8

7%

RM
104

(88%)

 
 

TEMĂ (TV7)

(Crime de război, tineret&copii - 0/0%)

ALTELE
9

8%

Sport
15

13%
Ecologie

2
2%

Ştiinţă
1

1%

Educaţie
1

1%

Religie
1

1%

Cultură
10
8%

Social&sănătate
24

20%

Afaceri 
internaţionale

7
6%

Politică externă 
2

2%

Economie
23

19%

Politică internă
23

19%

 
 
 



Moldova 
 

 13

 
 

FORM OF NEWS ITEMS (TV 7)
Subiect de 

televiziune cu 
declaraţii 

înregistrate - 
reflectare tematică 
a unui eveniment

7
(6%)

Sondaj/Interviu
1

(1%)

Ştire de agenţie cu 
prezentatorul în 

cadru
8

(7%)

Ştire de agenţie 
acoperită cu imagini

39
(33%)Subiect de 

televiziune cu 
declaraţii 

înregistrate - 
reflectare a unui 
eveniment curent

63
(53%)  

 
EVALUAREA CONŢINUTULUI - ORIENTARE SPRE SUBIECT

(TV7)

Atitudine pozitivă - 
conţinut pozitiv

16
14% Atitudine pozitivă - 

conţinut negativ
4

3%

Atitudine negativă - 
conţinut pozitiv

5
4%

Atitudine negativă - 
conţinut negativ

5
4%

Atitudine neutră - 
conţinut neutru

34
30%

Atitudine neutră - 
conţinut negativ

23
19%

Atitudine neutră - 
conţinut pozitiv

31
26%

 
 
 



Moldova 
 

 14

 
LUNGIMEA SUBIECTELOR (TV7)

Altele
10,8
7%

Sport
21,3
14% Educaţie

2,1
1%

Ştiinţă
2,3
2%Ecologie

0,6
0%

Religie
0,25
0%

Cultură
18,4
12%

Social&sănătate
29,8
20%

Economie
22,5
15%

Afaceri 
internaţionale

4,5
3%

Politică externă
1,3
1%Politică internă

37,9
25%

 


