Moldova

Moldova

Monitoring and analysis of TV news programs
Moldova 1 and TV7

HOW THEY DO IT

1JC Research Department

Introduction

Since 1989, when the country became independent, the TV

market evolved at a slow pace. At the very beginning,
alongside TV Moldova, there were Romanian and Russian state
TVs available throughout the country (still available). Nowadays
there are eight TV stations broadcasting from Chisinau -
Moldova 1 (state owned), Pervii Canal Moldova (commercial), N4
(commercial), Pro TV Chisinau (commercial), TV7 (commercial),
Euro TV Chisinau (commercial, former municipal public), Muz
TV Moldova (commercial), NIT (commercial). Six of them
(Moldova 1, N4, Pro TV Chisinau, TV7, Euro TV Chisinau,
NIT) broadcast local news.

Moldovan TV stations are favored by the fact that the population
trusts media in general and television in particular. According to
a recent surveyl, 66% of the population trusts mass media,
while 73% uses television as the main source of information.

The small country of Moldova has a small media market.

' Barometrul Opiniei Publice, May 2007, available at www.ipp.md



INDICATOR OF PUBLIC INTEREST

Hence, there are also challenges. Another study2 shows that
97.1% of the population receives TV signal, and that external
antenna is the most important means (45.4%). Cable is available
to 1/3 of the population, while the rest uses indoor antenna or
satellite antenna. Cable is widespread in urban areas (more than
50% of city populations have access to cable TV). At the same
time, only about 12% of those living in villages can access cable.
The way people receive TV made the Broadcasting Coordinating
Council? conclude that "The broadcasting sector in Moldova is
developing to the detriment of informing the population. (...)
Non-uniform distribution of frequencies determined an obvious
discrepancy in the quality of informing citizens from rural areas
and those from urban areas".

Monitored TV stations

Moldova 1 (www.trm.md) is the national TV station, public
by law, founded in 1958. It is part of the Teleradio-Moldova
state-owned company and covers the whole territory of the country
with its signal. The channel is financed from public money, funds
being allocated each year by the Parliament. Moldova 1 broad-
casts six news bulletins a day, with its main newscast at 21.00 (in
Romanian language). It has no sports. The weather forecast is
broadcast separately.

TV7 (www.tv7.md) is a commercial TV station, launched in
2006, covering Chisinau with terrestrial signal and major cities
by cable. It gets its money from advertising. The channel belongs
to the private "Analitic Media Group" company. TV7 used to
rebroadcast in Moldova the Russian channel NTV and started its
own local newscast in March 2006. It has three news bulletins a
day, with its main bulletin at 20.30 (in Russian language). Sport
is included in the main newscast, while the weather forecast is

"Usage of communication and information technologies by the population
of the Republic of Moldova - 2006", by the United Nations Development
Program, quoted in the Strategy of Moldovan Broadcasting Sector
Development elaborated by the Broadcasting Coordinating Council,
www.cca.md

3 Strategy by the Broadcasting Coordinating Council, www.cca.md



Moldova

broadcast separately.
Both stations start their newscasts with short headlines 40 to
60 seconds long and both programs have women anchors.

Analysis

Technical aspects

The most obvious difference between the public and private
monitored stations is that of picture quality. Clear, very well
framed and shot images are the rule at TV 7, while dark picture,
unclear images and lack of focus can often be seen on Moldova
1. For example, in the story on a strategy approved by the broadcasting
coordinating council on 02.04.2007, an interview with the institution's
chairman badly lacked focus; an item on seeding in Soroca coun-
ty on 02.04.2007 had picture of very low quality; a report on the
new president of Teleradio-Moldova Company taking over his
duties on 11.04.2007 had interviews shot with strong backlight;
a story about a policeman kidnapped in Corjova village by
Transnistrian™ militia, on 12.04.2007, had poorly framed interviews.
Theoretically, the two channels should have picture of comparable
quality, as both use technical means of comparable quality and age.

Form of news and form of presentation

During the monitored period, Moldova 1 broadcast 139 news
stories. More than one-thirdY were in the form of voice over
(short stories read by the anchor and partially covered with picture,
with no recorded interviews).

VOs are usually used when journalists cannot reach protagonists
of a news story, but this is not always the case at Moldova 1. On
02.04.2007, an opposition leader held a press conference,
demanding the President to resign. The event was covered by
TV7, as well as Moldova 1. But the private station broadcast a

Transnistria is a small part of the Republic of Moldova, on the left bank
of the Nistru River, uncontrolled by official authorities. In 1990 local
leaders proclaimed the region's independence, but no country recognized
it. In 1992 there was an armed conflict which lasted several months.
Since then, the parties have been negotiating a solution for the region.
See Annex, chart "Form (Moldova 1)"



INDICATOR OF PUBLIC INTEREST

full length report (1'52"), while Moldova 1 had a short (37")
voice over. In its story, the PBS did not even mention that the
politician demanded the President's dismissal. The item starts
with "The leader of the Social Democracy Party, Dumitru
Braghis, sent President Vladimir Voronin a letter. In the message,
the economic situation of Moldova is described as catastrophic...”,
goes on with appreciations given by Dumitru Braghis to the
Moldovan investment climate, and ends with "Braghis also said
that problems can be solved and Moldova still has a chance to
join developed European countries"”. This represents a serious
violation of journalistic ethics, if not a possible attempt to manipulate
the audience. Essential facts are omitted, which in the end distorts
the message. The form in which the event was covered made it
appear less important and less interesting than other reports,
which had recorded interviews and normal length.

Most of the news, 54% at Moldova 1 and 53% at TV7, represented
journalistic items with recorded interviews and covered current
events. But if the private station concentrated on press conferences
and public meetings, the PBS targeted the President's, Prime
Minister's and Parliament Speaker's activities (23 stories out of
73 items with recorded interviews directly covered meetings,
speeches or public events with the participation of at least one of
the three top officials). Examples:

m (02.04.2007 President introducing the new chairman of the

Supreme Court (first news story)

m 02.04.2007 Prime Minister visiting a pig farm

m 03.04.2007 Prime Minister chairing a meeting on organizing
an economic forum

m 11.04.2007 President meeting an American official from

Millennium Challenge (first news, VO)

m 12.04.2007 President opening a tractor station in a village in

Transnistria
m 12.04.2007 Prime Minister visiting a farm in the south of

Moldova
m 12.04.2007 Parliament Speaker visiting the capital of

Gagauzia6 autonomy etc.)

6 Gagauzia (Gagauz-Yeri) is a territorial-administrative autonomy within
the Republic of Moldova



Moldova

Neither Moldova 1, nor TV7 had live reports. However, the
PBS did use telephone reports in three cases, two of which
(02.04.2007 and 20.04.2007) were about a political crisis in a
neighboring country.

Also, there were events covered by TV7 that Moldova 1 completely
ignored. On 11.04.2007, 24.04.2007 and 25.04.2007 the commercial
station reported on a trial which involved the President. A
Parliament Member took the President to court, accusing him of
libel and calumny. On 11.04.2007 the court set the date for the
trial, then on 24.04 and 25.04 there were two judicial sittings
(also covered by other TV stations). In the end, the judge threw
out the MP's complaint. Anyway, the trial put the President in a
bad light, but the PBS viewers could not follow the case, as
Moldova 1 broadcast nothing about it.

Long interviews are a serious deficiency at Moldova 1.
Officials are allowed to talk for more than a minute on complicated
and often strictly technical issues. For instance, on 11.04.2007,
PBS reported on resuming exports of fruits and vegetables to Russia.
The whole story, 1'43" long, consisted of an interview with the
deputy minister of agriculture, who explained the procedure
exporters will have to follow to deliver goods to Russia. This
story had a limited target group - exporters, who anyway could
not take notes from what the deputy minister was saying about
the customs procedures.

Sources of information and balance

Government officials, NGOs, political parties, public institutions
and independent experts serve as sources of information for both the
commercial and public TVs. Each of them uses sources differently
and concentrates on different categories. Moldova 1 gets information
mostly from government officials (see above - 23 items out of 73
directly cover the top three officials). Most of the economic news
stories at PBS have as the main source of information the
Government - 13 out of 25 items (six out of 23 at TV7).

While TV 7 sometimes uses common people as sources of
information, to address day-by-day problems - for example, a
story broadcast on 03.04.2007 about a woman in conflict with a
construction company, which wanted to buy and demolish her
house - Moldova 1 has no stories about common people. The
commercial station also made a Vox Pop concerning local elections
and candidates for Chisinau Mayoralty. Moldova 1 had no Vox

5



INDICATOR OF PUBLIC INTEREST

Pops. Also, the PBS did not use any independent experts to comment
on official documents or decisions. NGOs and political parties had
very little coverage in the national station's newscast.

There are different approaches to sources when the two stations
are in identical conditions. On 20.04.2007, the President brought
his economic initiatives to the Parliament. Both TV7 and
Moldova 1 covered the event using eight and, respectively, nine
interviews each. The distribution varied very much’:

TV7 Moldova 1
1) For initiatives (V. Voronin) 1) For (V. Voronin)
2) For (I. Dodon) 2) For (I. Dodon)
3) Against initiatives (I. Gutu) 3) Against (I. Gutu)
4) Against (V. Cosarciuc) 4) For (E. Ostapciuc)
5) Against (A. Taranu) 5) For (Iu. Rosca)
6) Against (Iu. Bolboceanu) 6) Neutral (D. Diacov)
7) For (E. Ostapciuc) 7) For (I. Dodon)
8) For (Tu. Rosca) 8) For (N. Bondarciuc)

9) For (V. Voronin)
(An ironic stand by the reporter
could be added here, and the shot
of a rude gesture by the President,
who slightly pushed the Prime Minister)

Thus, TV 7 had four interviews which supported the
President's initiatives and four sound bites against them.
Moldova 1 put on air seven favorable interviews, only one
against the proposals and one neutral.

7 Vladimir Voronin, President of the Republic of Moldova, leader of the
Communists' Party
Igor Dodon, Minister of Economy and Commerce
Ion Gutu, member of the opposition party "Alianta Moldova Noastra"
Valeriu Cosarciuc, member of the opposition party "Alianta Moldova Noastra"
Anatol Taranu, unaffiliated deputy, member of the opposition National Liberal
Party
Turie Bolboceanu, unaffiliated deputy, member of the opposition Social
Democracy party
Eugenia Ostapciuc, leader of the Communist Party fraction in the Parliament
Turie Rosca, Deputy Chairman of the Parliament, leader of the
Christian-Democratic People's Party
Dumitru Diacov, leader of the Democratic Party
Nicolae Bondarciuc, communist deputy

6



Moldova

In addition, the commercial station allocated each person
approximately equal time. At Moldova 1, "Against" and
"Neutral" both had less than any "For" voice.

There are serious problems with balancing stories on crime.
PBS had seven such items, TV7 had six. All stories were taken
from the police and even most of the picture used for them was
shot by policemen. None of the reports had a second source - nei-
ther suspects, nor their lawyers were quoted or interviewed by
journalists in the reports (Moldova 1 and TV 7 covered in prac-
tically the same manner a story on a lawyer who tried to hire a
professional killer to kill a former partner and was caught by
police - 02.04.2007).

Story length

The total amount of broadcast time is comparable at the two
stations. Moldova 1 had about three hours and 20 minutes and
TV7 two hours and 31 minutes. The length of news bulletins var-
ied, for PBS from 23 to 31 minutes, and for the commercial sta-
tion - from 16 to 22 minutes.

Items on different issues have almost the same share of time
and same number in news bulletins. At Moldova 1, stories on
politics, for example, represent 15% of the total number of stories
and hold 14% of the total amount of time. The difference is big-
ger for items on economic issues - 18% of the total number and
21% of the total amount of time. This is partially explained by
the length of individual stories.

StatisticsS on item length on Moldova 1 show that the public
broadcaster often fills its newscast with stories that last more
than two minutes and sometimes there can be stories of five to
six minutes. For example, a report on the President opening a
tractor station in a village, on 12.04.2007, had exactly six min-
utes, news on the President presenting his economic initiatives in
Parliament, on 20.04.2007, lasted for 6'26"; and a story about the
Parliament Speaker meeting students on 23.04.2007 had almost
four minutes. The commercial station also has longer stories, but
six minutes, which, in fact, represents a quarter of a regular news
bulletin, is an unbeatable record.

8 See Annex, chart "Length of item content (Moldoval)"



INDICATOR OF PUBLIC INTEREST

Criticism and attitude

In April 2007, Moldovan media reported largely on three economic
initiatives, which covered the investment climate, launched by
the Moldovan President. Moldova 1, during the monitoring period,
made four news stories on this issue, which represents 15% of all
economic items.

In two cases there were reports on reactions caused by the
President's proposals. A story broadcast on 11.04.2007 was
introduced by the anchor with the words "There are already positive
reactions from economic agents... ". The report that followed
contained two interviews, one with the chairman of the Chamber
of Commerce - who is a public official - and another with a man
presented as an economic agent. The picture used for that story
suggested that the "economic agent" was a representative of a
Russian owned factory in Chisinau. Both interviewees were supporting
the President's initiatives. A similar report, on 12.04.2007, was
introduced by the anchor with the words "New opinions concerning
the President's initiative appear...". The story had two interviews
- one with a public official from Gagauzia autonomy, and another
with a man presented as an economic agent from Gagauzia. The
President's initiatives were also covered on 12.04.2007 in a short
story on a forthcoming visit of an International Monetary Fund
mission, and in a large report about Parliament discussions on
them, on 20.04.2007 (see 2.3 Sources of information and balance).
None of these items contained any critical comments (except a
short sound bite in the news story broadcast on 20.04.2007) on
economic proposals made by the head of state.

The commercial station broadcast two stories on the
President's initiatives - one on 12.04.2007, when a president's
advisor explained the initiatives - an unbalanced story, with only
one interview from the official only, but treated neutrally. The
second one, on 20.04.2007, was a more or less balanced story on
discussions in Parliament (see 2.3 Sources of information and
balance).

On 02.04.2007, Chisinau Mayoralty announced that starting
the next day, city streets would be washed every morning. Both
TV7 and Moldova 1 reported on that statement. But it was only
the commercial station that followed up the story the next day,
with an item showing that the Mayoralty failed to keep the promise.

8



Moldova

Both monitored TV stations had stories in which journalists',
or stations', attitudes were obvious. Half of the stories broadcast
by Moldova 1 would be interpreted as positive coverage of positive
events. Among these are: story on budget revenues (03.04.2007),
Prime Minister's visit to a farm in the south of Moldova
(12.04.2007), an item on a presentation of Moldovan wines in
Sweden (20.04.2007), etc. A total of 41% is the share of stories
with neutral attitude, although the content varies - positive, negative
or neutral. In most cases, this is world affairs news. Negative attitude
in negative context (5%) is the case of news on crimes.

Territorial distribution of news and topics

Public broadcasters are supposed, by their nature, to cover as
much territory as possible and a range of issues as wide as possible.
As a matter of fact, this derives from the definition of public
broadcasting station.

Although Moldova 1 covers with its signal the whole territory
of the country, while the commercial station only covers the cap-
ital, territorial distribution of stories is practically equal - 88%
RM, 4% Transnistria and 1% Gagauzia for TV7 and 76% RM,

1% Transnistria and 1% Gagauzia in the case of Moldova 1.

This means three news stories from the two regions on
Moldova 1 - one from Gagauzia and two from Transnistria. In
two cases, stories from the regions covered officials' visits - on
12.04.07 the President opened a tractor station on the left bank
of the Nistru River, on 12.04.07 the Parliament Speaker met local
deputies from Comrat, the capital of Gagauzia autonomy. Only one
story, on the same day, about a Moldovan policeman kidnapped by
Transnistrian militia, did not involve officials.

Beside news from the two major regions, Moldova 1 broadcast
items concerning international affairs and, implicitly, other countries
(31 items/22% of the total).

An absolute majority of the news stories covering the main
territory - 97 out of 105 - were related to the capital of Moldova,
Chisinau. Eight items concerned events from other towns. TV7
had three stories out of 104 on events from cities other than
Chisinau. However, Moldova 1 has national coverage, while TV7
has only local coverage.



INDICATOR OF PUBLIC INTEREST

Commercial TV stations look for sensational news stories that
would raise the audience interest and therefore increase their ratings
and revenues from advertising. In this respect, the public broadcaster
has less to worry about, as its budget is approved at the beginning
of the year. Yet, the topic distribution at the two stations is almost
similar?. Politics, economy and social news are predominant on
Moldova 1 and TV7. Culture is less treated by both, while education,
science, religion and ecology almost had no place on the public
and commercial TV stations.

Conclusions

Professional dimension.

m Quality of picture and video editing on the public broadcaster
has to be drastically improved.

® Moldova 1 could make use of a wider range of forms of news
stories, including, but not limited to, live reports and Vox-pops.

B A diversification of sources of information, and first of all
inclusion of common people in the list of sources, is of crucial
importance for the PBS.

® Many stories broadcast by Moldova 1 lack balance - an issue
that may raise concerns regarding the station's credibility.

B An obvious case of inaccurate information (02.04.2007 the
opposition leader's letter to the President) leaves room for
uncertainty and may determine one to fear that there could be
other similar cases. Because of that, accuracy of information
should be strictly monitored.

Social dimension

®m Moldova 1 should move the focus from public officials to common
people. Events have to be approached from the point of view
of those watching the newscast and stories ought to start with
the effects that events, phenomena or decisions might have on
people's lives.

9 See Annex, chart "Topic (Moldova 1)"

10



Moldova

m The public broadcaster has to report more on events happening
outside the capital - including Gagauzia, Transnistria and other
regions.

m Critique is an essential part of the decision-making process and
implementing decisions - opposition, independent experts and
NGOs have a lot to say and should have their place in the
national station's newscast.

m Foreign affairs news should hold less space (now 22% of the
total number of items and 12% of the total time).

11



INDICATOR OF PUBLIC INTEREST

Statistics

MOLDOVA 1 - TOPIC
(War crimes, ecology, religion, youth, sports - 0/0%)

Econamy
W ld aall, 2y
M 18%: :
I Socialfhealih
24
17%
Countries int. palit.
i
5% Culture
ST 1d
Palifics Fdurcatinn .
21 Other | Scienee z
15% &= 2 1x
B9 1%
TV7 - TOPIC
(War crimes, youth & children - 0/0%)
Sourls : mmaste poithos
Rallglon 113!%‘ - ”;t i a5
1 £ 104
19 8%
Imt. pelitlcs
2
Ernlogy 2%
2 —
%
Warld aff.
: - T
EIJLII.F.::I.ILIII e
1%
Helence
i
1% Culturs Sacial&health |:I.'I.'cl'.l.'plrl:|l'
iy et 13-3?&
8% e '

12



Moldova

MOLDOVA 1 - LENGHT OF ITEM CONTENT
(War crimes, ecology, religion, youth, sports - 0/0%)

: OTHFR
Schonce [ Tl polile=
5 —_ e 1
£ &% i
" G 4 Cownbry's int. polit.
Educatian i
s %
&%
Culbure:&art
::M .1 Wi bl wli
T 24
125
soclkxiBheaith
a4 — Ec oty
145 e
21%
MOLDOVA 1 - LENGHT OF ITEM CONTENT
Wil all FLaDamy
hil il 45 2y
1, R 15%
N 1% sacialdncalth
Malitics = 3
arAa il k-
25%
Culure
18,4
L IHER L,
0.8 — .
- Hports Fdueation
21,3 Belanca 21
1% 2,1 1%
Feliygium '
095 Ecology DR
U 0.8

13



INDICATOR OF PUBLIC INTEREST

MOLDOVA 1 - FORM
(Poll/interwiev, other - 0/0%)

Cowsanl, ryunjaf

Agany ilsnn wilh Flymanly

liwy Rilngy ™
19 (A%
(7]

Anchar im the Tlisriualie:
frame Jaurnalist direcity LIRS
45 caling 2
[MEE ] i (1%
A

TV7 - FORM OF NEWS ITEMS

1
1% Ao lsor in Lhe
frams
A
(7%l

Inamatic sowaraga
T
(6%

Agency ilem wilh
Fuant, recordad

llva footage
slalemenly *_'lg
B2 [33%)

(53%)

14



Moldova

MOLDOVA 1 - TERRITORIAL DISTRIBUTION

RM
105
T6%

Other countries Transnistria
31 N i = 2
e £ Elgal uLi@ 194
1%

TV7 - TERRITORIAL DISTRIBUTION

Gugausua Other counfrias
1 o]

1% o %

Tran=nisliia

s

2%

104
(835%%}

15



INDICATOR OF PUBLIC INTEREST

Top Channel - EVALUATION OF CONTENT
- ORIENTATION TO THE SUBJECT
(Neg/Pos, Pos/Neg - 0/0%)

PusiPos Meut{Pos
69 -
A%, e

HeutiNeg
24
1 M
Neg!Neg Wit Mot
i 26
9% TE1%;
TV7- EVALUATION OF CONTENT
- ORIENTATION TO THE SUBJECT
My liMeagy
]
19% Mt Mot
21
M,

MeuliPoz

31
26%
HaosiFns MagiMen
18 Fos!MNeg Men/FPos 5
14% 2 N 1%

A at,

16



