Hungary

Hungary

Prime time domestic television news of MTV and RTL Klub

DOMINANT COVERAGE OF DOMESTIC
POLITICAL ISSUES WITH A NEUTRAL
ATTITUDE TO AUTHORITIES

Péter Bajomi-Ldzdr - Aron Monori

Research questions and methodology

landscape, (2) a secondary analysis of empirical research data

assessing the news coverage of various television channels
since the political transformation in 1989-90, (3) a primary
analysis of quantitative and qualitative data on two prime time
domestic news programs in April 2007, and formulates (4) a policy
proposal regarding the performance of news journalists.

As regards the primary research, this paper presents a quantitative
and qualitative comparative analysis of two prime time television
news programs in an effort to identify potential shortcomings of their
news coverage. In particular, it attempts to answer the following
questions:
® What is the territorial and topical distribution of the major television

channels?
® What form of reporting is dominant in the prime time news?
m How are different contents approached?
® In what length are various topics covered in the prime time
news?

This paper offers (1) a brief description of the Hungarian media



INDICATOR OF PUBLIC INTEREST

In order to answer these questions, the prime time news shows
of the first channel (m1) of public service Hungarian Television
(Magyar Televizio, MTV) and commercial television RTL Klub
were monitored in April 2007, and in particular on April 2
(Monday), April 3 (Tuesday), April 11 (Wednesday), April 12
(Thursday), April 20 (Friday), April 21 (Saturday), April 24
(Tuesday), and April 29 (Sunday).

The objective of this paper is to formulate policy proposals in
an attempt to improve journalistic professionalism. It is based on
the assumption that the neutral and unbiased information of the
public through television is a necessary precondition for citizen's
political participation, moreover, a critical journalistic approach
to the government-of-the-day's activities a key condition for the
transparency of a democratic regime.

Background

Since the political transformation in 1989-90, the media landscape
in Hungary has been described as one permeated by a 'media
war', i.e., a conflict over who controls the media and what societal
values the media should cultivate. This major, yet bloodless, conflict
has divided both the political elites and the journalism community
along ideological cleavages, best described as separating the left
from the right, the conservative from the liberal, tradition from
progression, the secular from the Christian, the rural from the
urban, and the national from the European (Farkas, 1990; Agh,
1992; Lazar, 1992; Siikosd, 1992; Hankiss, 1996; Haraszti,
1999; Bajomi-Lazar, 2001, 2003; Monori, 2005).

In this conflict, also referred to as a 'Kulturkampf', or "part of
the class struggle', or 'war of tribes', the performance of the news
media has been in the forefront of debates. Empirical evidence
suggests that the prime time news programs of the major television
channels, especially 'Hirad6' and 'A Hét' on public service
Hungarian Television, have been biased in favor of the government
of the day, whether left or right.

For example, a qualitative and quantitative analysis conducted
by the Monitor Group of the Openness Club revealed that in the
Antall-Boross era (i.e., the first freely elected coalition government
of a right-wing/conservative stance, headed by Prime Ministers

2



Hungary

Jozsef Antall and Péter Boross, 1990-1994), more specifically in
the fall of 1993, 'Hirad6' and 'A Hét', watched by 38 and 42 percent,
respectively (Biro, 1994), aired a greater amount of positive
news stories than the alternative news resources did, reaching up
to 25 percent of all news items. The Sunday evening news magazine
'A Hét' especially pursued a strategy of success propaganda as it
tended to ignore bad news that other news resources covered
extensively (Argejo et al., 1994). Another quantitative and qualitative
analysis of the major television news programs conducted in late
1993 and early 1994 confirmed these findings: it revealed that
'Hirad¢' focused on positive phenomena and attributed positive
achievements without exception to either the government or the
coalition parties (Beck, [1994] 1998). A qualitative analysis of
the news coverage of 'Hiradd' conducted in March 1994 revealed
that the editors of the prime time news program covered current
affairs in a biased and selective way, and attempted to manipulate
viewers by means of presenting opposition parties in an extremely
negative context (Terestyéni, [1994] 1998).

Pro-government bias on public service television persisted in
the Horn era (i.e., the first left-wing/liberal coalition government
headed by Prime Minister Gyula Horn, 1994-1998). A quantitative
analysis of 'A Hét' in 1996 revealed that the politicians of the
government and the coalition parties featured in up to 97 percent
of the domestic news. This over-represents the government and
the coalition parties in terms of both the British and the French
standards, the British standard being that the government and the
opposition should feature proportionately with their mandates in
Parliament; the French standard being one-third of airtime devoted
to the government, one-third of it to the coalition parties, and one
third of it to the opposition, not counting the President of the
Republic (Madl & Szabd, 1999a). Although pro-government
news bias persisted in the Horn era, its intensity diminished. As
a series of longitudinal quantitative analyses conducted in March
1994, March 1995 and March 1996 revealed, after the legislative
elections in April 1994, 'Hiradd' attributed success stories to
either the new government or the coalition parties (rather than the
opposition), although to a lesser extent than before the government
change (Beck, [1996] 1998). Another longitudinal comparison of all
news programs between 1993 and 1996 confirmed that pro-government
bias was more marked under the Antall-Boross government than in

3



INDICATOR OF PUBLIC INTEREST

the Horn era. In May 1993, government officials and the representatives
of the coalition featured in 84 percent of the domestic political
news, while the opposition had a 16 percent share. In May 1996,
the same figures were 72 and 28 percent, respectively. A combined
quantitative and qualitative analysis of the news programs of
public service television in the fall of 1996 concluded that while
in quantitative terms (i.e., regarding their opportunities to comment
on current affairs) the politicians of the coalition government and
those of the opposition had an almost equal coverage, the editors
used some other means of manipulation that were tangible via
qualitative methods (such as the camera perspective on the
speaker or on the audience of the speaker) that presented government
officials and the representatives of the coalition parties in a
slightly more positive way than the opposition (Gayer et al.,
1997). Furthermore, as a comparative analysis of the television
news agendas in late 1993 and late 1997 showed, news programs
became more problem-oriented and less ideological. Pseudo-events
such as solemn road-openings and other ceremonies showing
government politicians in a positive light disappeared from the
evening news (Terestyéni, 1998).

The rule of the Orbdn government (i.e., the second right-
wing/conservative coalition government headed by Prime
Minister Viktor Orbéan, 1998-2002) also saw a marked pro-government
bias in the broadcast media. After July 1998, the prime time news
programs of the then existing six major public service and commercial
television channels, namely MTV1, MTV2, Danube Television,
RTL Klub, tv2, and Tv3, featured government officials and the
representatives of the coalition parties in up to 81 percent of the
domestic political news, in most cases in a positive context. The
opposition was more frequently subject to negative news coverage
(Médl & Szabd, 1999b). In 1999, the government and the coali-
tion parties featured in 76-84 percent of all domestic political
news; on several issues only government politicians were asked
to comment, while the opposition did not receive any airtime at
all (Madl & Szabd, 2000). In 2000, the government and the
coalition parties remained over-represented, featuring in 73-83
percent of the domestic political news (Madl & Szabd, 2001); in
2001, in 66-85 percent (Baranyai & Plauschin, 2001). Although
the above-described quantitative analyses did not make a distinction
between the news programs of the public service and the commercial
channels, another study comparing the main public service news

4



Hungary

program with the most popular commercial news program in the
period November 1999 to January 2000 revealed that 'Hiradd'
presented much more good news than "Tények' (Facts), the prime
time news show of the then most popular commercial channel tv2. The
proportion of positive and negative news items was 22:31 and 7:48 in
the two programs, respectively (Nyilas, 2000).

As a quantitative comparative analysis of the major television
and radio news programs indicates, the trend above has slightly
changed under the Medgyessy-Gyurcsdny government (i.e., the
second and third left-wing/liberal coalition governments headed
by Prime Ministers Péter Medgyessy and Ferenc Gyurcsiny
from 2002 onwards): whereas in 2002 only 23 percent of negative
news stories were connected with the then coalition government,
in 2003 their ratio reached 38 percent; in October 2003, 56 percent
of the critical opinions aired on television and radio focused on
the government's policies; voices from the government and the
coalition parties reached 66 percent on average, albeit some
broadcasters devoted up to 88 percent of their domestic news to
speakers linked with the ruling parties (Plauschin, 2004). In
2004, the politicians of the government and the coalition parties
featured in 67 percent of the domestic political news on average,
but this ratio was significantly higher on MTV, reaching 82 percent
in August (Plauschin, 2005). In the year 2005, the representation
of the government and the coalition parties slightly increased,
reaching 70 percent on average (and 78 percent on Hungarian
Television, cf. ORTT, 2006), then, in 2006, it dropped back to 62
percent on average, and occasionally 55 percent (ORTT, 2007).
It needs to be noted that these analyses were purely quantitative,
i.e., they did not address the question of whether the government's
policies were covered in a critical or a non-critical way.

Albeit the data above are fragmentary and unfit for a systematic
longitudinal comparison, they do allow for the conclusion that a
more or less marked pro-government bias persisted in the
Hungarian news media in the period 1990-2006. However, the
persistence of pro-government bias in the public service media
does not necessary imply that the public automatically adopted
pro-government views. In a longitudinal survey, Gabor Tdoka and
Marina Popescu studied the impact of pro-government bias on
public television, and found that biased news coverage did not
ordinarily improve the government's popularity. In fact, they
concluded that pro-government bias may have had a 'boomerang'

5



INDICATOR OF PUBLIC INTEREST

effect, i.e., it could even have worsened the government's
chances to get re-elected (Toka & Popescu, 2002). It needs to be
added that, since the early 1990s, the number of media outlets
has exponentially grown in Hungary: while at the beginning of
that decade, the state broadcasters Hungarian Television and
Hungarian Radio had a de jure and de facto monopoly of information,
today a wide range of public and private broadcasters offer news
on a regular basis. The most important commercial channels
include HirTV, Magyar ATV, Lanchid Radio and Klubradio; it
needs to be noted that, despite the provisions of the 1996
Broadcasting Act, amended in 2002, these outlets are clearly, but
not institutionally, associated with the various political parties.

Territorial and topical distribution

In the studied period, the prime time news program aired on
Hungarian Television included a total of 153 news items, the terri-
torial and topical distribution of which is detailed in chart 1 below.

Chart 1

MTV - TERRITORIAL DISTRIBUTION

LAEEr rounine

Ihirggmry
Husjlibunmy counlims 1%
a TR
3%




Hungary

MTV - TOPIC

cotminy's I g dieal
palilizs

]

dommalie: puidssl s

ol Ea L
=
N

morld sdsien

L LRSI

L]

dpanl wied re sl
-

MLEAng, Inence, Businmes
14

cyEmrs ard anm e
yualh u'l.J Lo beiram .I;_' ocl Pzl wn
A nd IS hrlhzam
: Ll L P, el H en o
i hgion 1 5 F 1=
; 4

ke .
2 118 15

Territorial and topical distribution of news items on MTYV,
April 2-29, 2007 (eight days)

Chart 1 reveals that homeland news stories dominate the
news agenda of the public service television channel with 120
items. As for foreign news, global politics rule (25 items), while
-despite Hungary's significant national diaspora there - the
neighboring countries are hardly covered at all (8 items).

As for the topical distribution of homeland news on MTYV,
chart 1 shows that parliamentary and party politics (marked in
the table as 'domestic political life') and social protection/health
care were the main issues in April 2007, the latter issue being
largely over-politicized with the ongoing reform of the entire
health care system. It is noteworthy that one third of the homeland
news stories (i.e., 40 items out of 120) can be described as 'other’,
1.e., crime, scandals, catastrophes, stars, etc., that is, predominantly
tabloid news.

In the studied period, the prime time news program on RTL

7



INDICATOR OF PUBLIC INTEREST

Klub included a total of 166 news items, the territorial and topical
distribution of which is detailed in table 2 below.

Chart 2
RTL - TERRITORIAL DISTRIBUTION

Dby womnilics
4n
rall kb

Hangaany
11

Pl g P o o L &
5
3%

RTL - TOPIC
el pullics ke Gy Il e
0 prdilies wreld Al
1% 1 — F]
1% 1%
L ST
7
1%
ST vy, hme,
I LTI
El
I E

carlal pratacslon
s banibirars
12

tullwe ard an

]
bR
ararnn
nihine :
1an mpart and eerAstian =
o : o Ak HIIHTLE
i ol ared chlldeen raligine H e p
II 1 o s
o 1% LY



Hungary

Territorial and topical distribution of news items on RTL
Klub, April 2-29, 2007 (eight days)

Chart 2 reveals that homeland news stories dominate the
news agenda of the main commercial television channel with 113
items. As for foreign news, global politics rule (48 items), whereas
the neighboring countries are hardly covered at all (5 items).

As for the topical distribution of homeland news on RTL
Klub, table 2 shows that - in sharp contrast to the public service
channel - parliamentary and party politics (marked as 'domestic
political life' in the table) are practically ignored, with the exception
of the reform of the health care system that has been relatively
widely covered. By contrast, tabloid news is a main focus of the
commercial broadcaster: some two thirds of the homeland news
stories (i.e., 73 items out of 113) can be described as 'other'.

Form of news

The form of news in the period April 2-29 on Hungarian
Television is detailed in chart 3 below.

Chart 3
MTV - FORM
Juurzaliet dirmzHy rallinn =
by duplione o bnk iy Ny, Hem il i

snchie in lhs Iremy o e

%

Folliinteraes dEar

Howinalrls TV #am with
rar=rims mimismeasin -
Hezmube cussiapge ul m

L]

ApEy nEaE ks
silh B By o
JmarmalicPe T Ham wibs 1
wrorded dlulemusly - %
1.7'2 covarrany ol 2 dag's owend
4%



INDICATOR OF PUBLIC INTEREST

Form of news on MTYV, April 2-29, 2007 (eight days)

Chart 3 shows that journalist's TV item with recorded statements
- thematic coverage of an event' is the major form of news on the
public service channel, amounting to nearly 50 percent of all
news stories (71 news items out of 153). This is a sign that many
of the news stories covered are discussed in detail.

The form of news in the period April 2-29 on RTL Klub is
detailed in chart 4.

Chart 4
RTL - FORM
PodUlatardgar buinealial diecody oallisg i T har
,\_ By i nn';'n nr lizk L n‘;
Jounmlnals 1'% (lem wld [k

mosnethod CEabanones Aguacy nuews o walh U
ThEmsln: coosrapgs ol ue anzher = FRa freme o
vl o Lukun
n 1k

Jumaliet's T lhare atih

maezded alulemmmla - Ay iweas dmmn wilh s
crvanesa] i of 2 rlay'n. praEne s n
4 L]
2% e

Form of news on RTL Klub, April 2-29, 2007 (eight days)

Chart 4 shows that journalist's TV item with recorded statements
- thematic coverage of an event' is the major form of news on the
commercial channel, amounting to nearly 50 percent of all news
stories (81 news items out of 166). Again, this is a sign that many
of the news stories covered are discussed in detail. In this
respect, little difference is found between the public service and
the commercial broadcaster. It is noteworthy, however, that MTV
elaborates on a wide range of topics, while RTL Klub primarily
on 'other’ topics, i.e., human interest stories.

10



Hungary

Length of item content

Chart 5 below displays the length of item content on
Hungarian Television in the period April 2-29 on eight selected days.

Chart 5
Length of item content on MTV April 2-29, 2007.

MTV - LENGHT OF ITEM CONTENT

domasikc poldcal IHe

(=] i reasriry ® inismaAnns
4458 % padilnz
=% 205

2%

el s
AHF
45

war rrimae
n
(1)

HESENINT UNHITH

[HTH T

wyer| =l 63

[JHETHETE %
%

encly prbcdon

sl hasllieure

yuulth mral i s b and 2 ik
— mBglan WTEHIF cponce e sz 14
cluidizn — 24 o E,
= = q341 i i 15%
1% ; P %
= 4% it 2N

Chart 5 shows that the prime time news program on MTV
devotes over two thirds of its airtime (4,468 seconds out of
11,810) to 'other’ news, and only about one sixth of it (2,216 seconds
out of 11,810) to parliamentary and party politics (i.e., 'domestic
political life'). However, with the airtime devoted to the reform
of the health care system added to that devoted to parliamentary
and party politics, over one third of the news program's total airtime
is taken by hard news or public interest stories.

Chart 5 displays the length of item content on RTL Klub in
the period April 2-29 on eight selected days.

11



INDICATOR OF PUBLIC INTEREST

Chart 6
Length of item content on RTL Klub, April 2-29, 2007.

RTL - LENGHT OF ITEM CONTENT

Chart 6 shows that the prime time news program on RTL Klub
devotes some two thirds of its airtime (7,401 seconds out of
11,552) to 'other’ news, and only about one tenth of it to parliamentary
and party politics and the reform of the health care system (1,888 seconds
out of 11,552). In other words, in contrast to public service television,
human interest stories dominate the programming of the commercial
television channel, whereas public interest stories are largely
ignored in terms of the airtime (see also the chapter on
"Territorial and topical distribution").

Orientation to the subject

Chart 7 below details how the prime time news program on
Hungarian Television treats the issues it covers, i.e., whether it
takes a neutral, a negative, or a positive attitude toward the various
(i.e., neutral, negative, or positive) contents.

12



Hungary

Chart 7
Orientation to the subject on MTV, April 2-29, 2007.

MTV - EVALUATION OF CONTENT
- ORIENTATION TO THE SUBJECT

= ' e ;
N"-:I-'\l' o it me__ ric s atihida - ragaHee I"uaibve wlslude - poalna
*: cunbad EARAR
ronlur
q n H
o e

1% Himlral allibad:  pessatia:
ranimnk
)
Mgl wibilude - mpgalive HI®
ranssm
k)
1%

hairirnl aEEuis — nnetral
vl
o

Hivslial allibede:  recgribive:
irs

ra=mimet
=H
i

As for the attitude, chart 7 shows, quite surprisingly in the
light of former research findings on the political orientation of public
service television, that the broadcaster has taken an overwhelmingly
neutral stance: 142 news items out of 153 display a neutral attitude.
It needs to be noted, however, that the rest of the news items were
predominantly positive (eight items out of 11 being such). The
low number of items, however, does not allow one to argue that
the public service broadcaster would be engaged in any kind of
a success propaganda, i.e., be biased in favor of the incumbent
government (all the more so as the table includes domestic as
well as foreign news).

As for the content, chart 7 shows that there are a total of 56
neutral content items, 39 positive content items, and 58 negative
content items. This confirms the finding above, namely that this
news program does not attempt to shed a positive light on the
current state of affairs.

13



INDICATOR OF PUBLIC INTEREST

Chart 8 details how the prime time news program on RTL
Klub treats the issues it covers.

Chart 8
Orientation to the subject on RTL Klub, April 2-29, 2007

RTL - EVALUATION OF CONTENT
- ORIENTATION TO THE SUBJECT

FoxEhe ot - proalhive
bk
- 15
el 8 FMrubial wilileie  pusibwee
1 i rarinal
u% s

"zl wllilkEH - nEgHins

g

Mogalio: allilud:  pliilive
anshand
=

P

Mgk 2t
samtive srovband
pHl
11%
hisulra Alldzis — neulral Haidral afHids st
groni Lok |
X n
F1 k] 4%

As for the attitude, chart 8 shows that the commercial broadcast-
er has taken an overwhelmingly neutral stance: 129 news items
out of 166 display a neutral attitude. In contrast to the public
service broadcaster, the rest of the news items were predominantly
negative (22 items out of 37 being such), i.e., arguably, RTL Klub
has taken a slightly more critical stance than MTV.

As for the content, chart 8 shows that there are a total of 35
neutral content items, 34 positive content items, and 97 negative
content items. This confirms the finding above, namely that the
commercial broadcaster offers a more critical perspective than its
public service counterpart.

14



Hungary

Summary and conclusions

The findings above show three major trends in contemporary
television news. Firstly, Hungarian broadcasters pay little attention
to foreign news, especially to what happens in neighboring countries.
Secondly, there is a clear-cut division of labor between the major
public service and the major commercial broadcaster: whereas
the former treats public interest stories in detail, the latter focuses
on human interest stories (this is also reflected in the fact, not
tangible via quantitative methods, that the headlines and the
leading news items on MTV are hard news, while those on RTL
Klub are soft news). And thirdly, neither of the two is biased in
any significant way. (It may be added to this that some minor private
television channels in Hungary, whose programs are distributed via
satellite and cable, such as HirTV, EchoTV, or Magyar ATV, are
arguably more biased on domestic political matters.) This latter
trend is a sign of a significant change in comparison with former
years' widespread practice of biased news coverage, as indicated
by various empirical studies (cited in the chapter on
'‘Background).

To this it may be added that, in the studied period, no extreme,
or even minor, deviation from ethical and professional norms
was observed in the television news.

Policy proposal

The findings above allow for the conclusion that foreign news
is largely ignored in the prime time news which, in light of the
current trends of globalization and europeanization, may raise
concerns. In particular, it raises the question whether the news as
it is allows viewers to put information into an adequate context.
Arguably, television journalists and editors should consider covering
neighboring and other countries more frequently.

15



INDICATOR OF PUBLIC INTEREST

Bibliography

Agh, Attila (1992) Kultirharc és médiahabort [Kulturkampf
and media war]. Mozgo Vildg, no. 9.

Argejé, Eva & Beck, Ldszl6 & Hann, Endre & Révész,
Sandor & Terestyéni, Tamas (1994) Jelentések az MR és az
MTV hirmusorair6l [Reports on the news programs of
Hungarian Radio and Hungarian Television]. In: Kurtdn, Sandor
& Séndor, Péter & Vass, Laszld (eds) Magyarorszdg politikai
évkonyve 1994. Budapest: Demokricia Kutatdsok Magyar
Kozpontja Alapitvany.

Bajomi-Lazar, Péter (2001) A magyarorszdagi médiahdboru
[The Hungarian media war]. Budapest: Uj Mandatum.

Bajomi-Lazar, Péter (2003) Press Freedom in Hungary under
the Orban Government. In: Siikosd, Miklés & Bajomi-Lézér,
Péter (eds) Reinventing Media. Media Policy Reform in East
Central Europe. Budapest: CEU Press.

Baranyai, Eszter & Plauschin, Andrds (2002) A politikai
hirmusorok tdjékoztatasi gyakorlata 2001-ben [Political news
programs in 2001]. Jel-Kép, no. 1.

Beck, Laszl6 ([1994] 1998) Kormanytilsily a hirmusorokban
[Pro-government bias in the news programs]. In: Argej6, Eva
(ed.) Jelentések konyve. Budapest: Uj Mandéatum.

Beck, Lészl6 ([1996] 1998) Harom marcius hirei a képernyon
[The news of three Marches on the screen]. In: Argejo, Eva (ed.)
Jelentések kinyve. Budapest: Uj Mandatum.

Farkas, Zoltan (1990) Hadijelentés [A report from the media
war]. Mozgé Vildg, no. 7.

Gayer, Zoltdin & Molnér, Péter & Szabd, David (1997) A
televizi6 musoraira vonatkoz6 kritika hatérai, avagy hdnyszor
volt piros zaké a miniszteren? [The limits of television critique,
or how many times did the minister wear a red suit?] In:
Terestyéni, Tamds (ed.) Médiakritika. Budapest: ELTE
Kommunikéciéelméleti Kutatécsoport & Osiris.

Hankiss, Elemér (1996) The Hungarian Media War of
Independence. In: Saj6, Andras & Price, Monroe (eds) Rights of
Access to the Media. The Hague: Kluwer Law International.

Haraszti, Miklés (1999) A II. médiahabord [Media War I1.].
In: Csermely, Akos & Raduly, Margit & Siikosd, Mikl6s (eds) A
media jovoje. Budapest: Média Hungéria.

16



Hungary

Lazar, Guy (1992) Sajté és hatalom [Press and power].
Népszabadsdg, May 28.

Madl, Andras & Szabd, Déavid (1999a) A médiapiac véltozasai
[Changes in the media market]. In: Kurtdn, Sandor & Sandor,
Péter & Vass, Laszl6 (eds) Magyarorszdag politikai évkonyve
1999. Budapest: Demokriacia Kutatdsok Magyar Koézpontja
Alapitvény.

Madl, Andras & Szabd, David (1999b) A kormanyok mennek,
a média marad [Governments come and go, but the media stay].
Jel-Kép, no. 1.

Madl, Andras & Szab6, David (2000) A hirmusorok tdjékoztatasi
gyakorlata 1999-ben [News programs in 1999]. Jel-Kép, no. 1.

Madl, Andras & Szab6, David (2001) A hirmusorok tdjékoztatasi
gyakorlata 2000-ben [News programs in 2000]. Jel-Kép, no. 1.

Monori, Aron (2005) Médiahdborik [Media wars]. In Bajomi-
Lazar, Péter (ed.) Magyar médiatorténet a késo Kdddr-kortol az
ezredforduloig. Budapest: Akadémiai Kiado.

Nyilas, Gyorgy (2000) Osszehasonlité elemzés az MTV1 és a
tv2 esti, fomusoridos hirad6irél [A comparative analysis of the
prime-time news programs of MTV1 and tv2]. Jel-Kép, no. 4.

ORTT (2006) Beszdmol6 az Orszdgos Radié és Televizio
Testiilet 2005. évi tevékenységérol [Report on the activities of
the Hungarian Radio and Television Board in 2005]. Budapest:
ORTT.

ORTT (2007) Beszdmol6 az Orszagos Radio és Televizio
Testiilet 2006. évi tevékenységérol [Report on the activities of
the Hungarian Radio and Television Board in 2006]. Budapest:
ORTT.

Plauschin, Andrds (2004) A politikai hirmusorok tdjékoztatdsi
gyakorlata 2003-ban [Political news programs in 2003], Jel-Kép,
no. 1.

Plauschin, Andras (2005) A hirmusorok tdjékoztatdsi gyakor-
lata 2004-ban [Political news programs in 2003], Jel-Kép, no. 1.

Siikosd, Miklés (1992) Médiahdbord Magyarorszagon 1990-
1992 [Hungary's media war, 1990-1992]. Mozgé Vildg, no. 10.

Terestyéni, Tamas ([1994] 1998) Manipulacié az érzelmekkel
és az értékekkel [Manipulation with emotions and values]. In:
Argej6, Eva (ed.) Jelentések kinyve. Budapest: Uj Mandatum.

17



INDICATOR OF PUBLIC INTEREST

Terestyéni, Tamds (1998) A tévéhiradok kindlata és a k6zon-
ség [Television news and the audience]. Jel-Kép, no. 2.

Toka, Gdbor & Popescu, Marina (2 2) Befolyasolja-e a
szavazoOkat a Magyar Televizi6 korményparti propaganddja? Egy
empirikus kutatds 1994-1998-bol [Campaign Effects and Media
Monopoly: The 1994 and 1998 Parliamentary Elections in
Hungary]. Médiakutato, spring.

18



