
Bosnia-Herzegovina

Television oof BBosnia-HHerzegovina ((BHT) aand IIndependent
Television HHayat

SIGNIFICANT CONSISTENCY IN CONTENTSIGNIFICANT CONSISTENCY IN CONTENT

OF PRIMETIME NEWS PROF PRIMETIME NEWS PROGRAMS ON OGRAMS ON 

PUBLIC PUBLIC AND COMMERCIAL AND COMMERCIAL TV STTV STAATIONSTIONS

Davor Marko 

Introduction: Media Situation in Bosnia-Herzegovina

T
he Public Service of Bosnia-Herzegovina is characterized
by a specific and complex structure, consisting of three
public broadcasters operating in line with the country�s

division into two entities. In addition to the umbrella, nation-
wide broadcaster, Radio-Television of Bosnia-Herzegovina
(BHRT), a part of the system are also two entity broadcasters �
Radio-Television of the Federation of Bosnia-Herzegovina and
Radio-Television of the Republika Srpska. In a situation of ethnic
and political divisions, i.e. weak central state which still shares a
considerable part of important powers with the entity governments,
the umbrella broadcaster BHT is also weak and its viewer ratings
are much lower than TV FBiH or commercial TV Pink BiH ratings.
Despite numerous financial and staffing problems and frequent
indirect political pressure on its editorial policy, the umbrella
BiH television is bravely trying to preserve its declared primary
goal � professional, timely, balanced and politically correct
reporting on issues of public interest to all citizens of Bosnia-
Herzegovina.

After 1995, private radio and television stations started to
develop rapidly and their expansion continued until 1999. Most
of these stations are concentrated in urban communities, which

Bosnia-HerzegoBosnia-Herzegovinavina

1



showed the biggest interest in using frequency resources.
International community representatives helped the establishment
of independent media and this was also partly a result of economic
growth which facilitated their concentration in the market. Some
of these commercial stations are a result of interest of media and
economic tycoons from the neighborhood and a good example of
this is the founding of TV Pink BiH, which was created by first
buying and then merging five small private TV stations in BiH
carried out by the owner of the strongest commercial television station
in Serbia. Today, among commercial stations with the highest
ratings in BiH are TV Pink BiH, OBN, NTV Hayat, ATV Banja
Luka, BN Bijeljina�

The subject of monitoring and this analysis were primetime
news programs on BHT, the umbrella BiH broadcaster, and NTV
Hayat, which has the best quality news program among commercial
stations. In the monitored period, we analyzed eight primetime
news programs on BHT, which are broadcast every day at 19.00
hrs. On the other hand, we analyzed seven primetime editions of
Hayat�s �News at 7,� which are broadcast every work day and on
Sunday at 19.00 hrs, plus one edition of a special news program
called �Centralni dnevnik� (Central News) or �CD�, whose
author is Senad Had`ifejzovi}. It is aired on Saturday, also at
19.00 hrs, and is characterized by length (sometimes lasting
more than one hour), free authorial commentaries, and unusual
form (a collage-type of program � a combination of news, authorial
work, with talk show elements).

Professional Approach

Technical organization and esthetic concept of programs: The
primetime news program of the public service BHT, compared to
Hayat, is characterized by better technical organization, dynamic
presentation, better coverage of issues of public importance, and
larger number of authentic items. Another characteristic of the
BHTV1 news is that it is hosted by a male-female pair of presenters
(usually these combinations: Sa{a Deli}/Almira Huseinovi} and
Lejla Zvizdi}/Damir [imi}; in one program, instead of Damir

INDICAINDICATTOR OF PUBLIC INTERESTOR OF PUBLIC INTEREST

2



[imi}, the presenter was Edis Deljkovi}). The combination of
male-female voices, as well as varying frames (both presenters in
the frame, just one presenter in the frame), along with visual
application of footage or items, compensate for the dryness of
most items on BHTV1. Commercial television Hayat�s �News at
7� is hosted by just one presenter. This, in combination with a
small number of original items and large number of news items
read out by presenters without any accompanying picture,
lessens the audience�s visual empathy. In the monitored period,
Hayat�s news was hosted by three different presenters � Midheta
Kurspahi}, [emsudin Skeji} and Tomislav \uri}, who are characterized
by steadiness, self-confidence, knowledge of the situation, and
good relationship with the camera. However, all of their individual
qualities are lost in the broad concept of the program, which
lacks dynamics. The special edition of the news program,
�Central News,� is hosted by Senad Had`ifejzovi}, a journalist
whose longtime experience and authorial comments give the
show a dimension unusual for primetime news programs.
�Central News,� with frequent commercial contents (the news is
often interrupted by news items with hidden advertisements and
advertising blocs), includes two forms which directly involve the
audience in the program concept. The first is �Central Question,�
to which viewers are offered different answers and to which they
respond in the form of a poll whose results are announced at the
end. The second form is called �Hello, Central,� where viewers
can leave their audio comments, which are publicly aired during
the program. It is interesting that in the April 21 edition of �CD,�
the �Central Question� was: �Should RTV subscription fee be
raised from 6 to 11 KM?� (the majority of answers were nega-
tive), while the question for �Hello, Central� was related to
Yugoslav People�s Army (JNA) transcripts which BiH did not
use in the lawsuit against Serbia and Montenegro. Not counting
the special edition, �Central News,� which has a modern program
open and which considerably stands out esthetically, by the visual
decoration of the studio and special support applications, the
BHTV news program has a much better esthetic solution for its
news compared to the NTV Hayat news programs, and this,
along with having a pair of presenters, enhances its program
dynamics.

Bosnia-HerzegoBosnia-Herzegovinavina

3



Coverage of issues: Despite the described technical and
structural inferiority, news items on the commercial television
Hayat considerably differ from the strict protocol form which
dominates the public service. Hayat�s items are more interesting,
livelier, and the messages are accessible and interesting even to
ordinary citizens of Bosnia-Herzegovina. There was not a single
NTV Hayat primetime news program without at least one feature.
The top issues covered by the two stations are more or less the
same. According to free assessment, depending on the day, the
contents of the primetime news programs of the two television
stations thematically correspond within a range of 30 to 50 percent,
which is a very interesting and important piece of information.

a. General picture of Bosnia-Herzegovina: BiH is a country
with an unstable political situation, frequent strikes, unsolved
criminal scandals, numerous residents whose lives have been
ruined by war, and war crimes suspects who have been bypassed
by justice for years. This can be concluded from the dominant
issues in the analyzed period, which both televisions covered,
each in its own way. Hence, it is not surprising that among the
top items on both televisions were constitution of the BiH
Federation Government (seven months after elections), doctors�
and miners� strikes, corruption scandals and abuse of office, war
crimes trials and still unsolved crimes, as well as frequent political
disagreements (examples: BiH Presidency, Srebrenica status,
(un)constitutionality of symbols in the entities), etc.

b. General picture of neighbors: Death of Ivica Ra~an, preceded
by his resignation as SDP President in Croatia, clash between
police and Wahhabis near Novi Pazar, diplomatic note sent by
the Serbian Foreign Minister to BiH, JNA military leadership
transcripts that could have been, but were not used as evidence in
the BiH lawsuit against Yugoslavia, i.e. Serbia and Montenegro,
�Scorpions� verdict in Belgrade, talks and proposals on the future
status of Kosovo � these were the biggest thematic units covered
in the news programs on both television stations in the analyzed
period.

c. General picture of world affairs: World affairs sections on
both televisions are dominated by news on crimes and accidents.
They broadcast news and items almost regularly from the Middle

INDICAINDICATTOR OF PUBLIC INTERESTOR OF PUBLIC INTEREST

4



East, where latest bomb attacks in Iraq or Afghanistan were usually
reported, and there were also interesting items about four men on
trial for terrorism in Great Britain. There were issues related to
natural disasters and human accidents (tsunami in Somalia, aftermath
of Virginia massacre, San Francisco bridge collapse, truck accident
in Mexico) and there were also frequent items on political turmoil
in the world (rally in Turkey over alleged danger to secular
regime, protests in Estonia against dislocation of Red Army
monument, questioning of Garry Kasparov in Russia about
opposition activities, suspension of Romanian President, French
presidential campaign and elections, dissolution of Ukrainian
Parliament, elections in East Timor, presidential elections in
Nigeria) and somewhat less protocol news (EU meetings in
Brussels, meetings between US and North Korean officials).
Quantitatively speaking, on average NTV Hayat covered more
world affairs, usually in the second part of the program.
Common to both televisions is that in the analyzed period neither
broadcast any original stories or items from the world; they were
all taken or carried from other sources.

Originality of items: The public service news program is
ahead by the number of items made by its own journalists. More
than 90 percent of what was broadcast was presented in original
items or covered by current or archive footage. Most of the broadcast
items were protocol items and they covered press conferences or
events on the agenda of the day of the broadcast. They were often
monotonously made, without a human dimension or journalistic
creativity. The reason is perhaps that BHT is a nation-wide service
and its editors are �afraid� that presenters� or journalists� comments
might upset some of the constituent peoples. On the other hand,
in the news program of the commercial television Hayat, there
were a lot less original items, a lot more �idle mode� (news read by
the presenter without any visual coverage), and also a considerable
number of �borrowed� or �carried� items from partner television
stations � ATV from Banja Luka, RTV Mostar, B92 from Serbia,
or Croatia�s RTL. This fact tells us that Hayat does not have its
own contributors for the news program from major cities in BiH,
such as Mostar and Banja Luka, or the region, such as Zagreb
and Belgrade. Despite the fact that they have an incomparably

Bosnia-HerzegoBosnia-Herzegovinavina

5



smaller number of items made by their own journalists, Hayat
news presenters do not fail, on every occasion (whether justified
or not), to point out the exclusivity of the news they are announcing.
Senad Had`ifejzovi} in his �Central News� excels in this regard
(�CD was the first to publicize these documents��, �CD was the
first to open this story��, �Sakib Softi} could not get the documents
for us, but we got them in one hour��). 

News structure: Primetime news programs on BHT and NTV
Hayat have an identical structure. After the obligatory headlines,
the program is divided into two parts separated by in-between
headlines. The first bloc of news is characterized by coverage of
top news, mostly local, often regional, and very rarely world
news. The news is mostly about current local politics, usually of
protocol character. The primetime news program on BHT does
not have a clearly structured world affairs section, although news
of this kind is usually broadcast in the second, rather than in the
first news bloc. On the other hand, world affairs on NTV Hayat
are usually covered in the second part of the program and
arranged in a recognizable pattern � starting with a long news
item of the highest currency in the world (often regional as well)
and five or six shorter, flash news items, 20 to 30 seconds long,
accompanied by footage. A story from the world as a human
interest piece is often shown at the end of the Hayat news program,
such as in the April 11 program, when a story was aired about a
94-year-old swimmer from Spain. What is specific for Hayat is
that in the final part of the program the presenter hosts a colleague
from the sports section, who announces, live from the studio, the
sports issues that will be covered in a special program aired after
the news program. The presenter indicates what kind of weather
we can expect the next day and announces a special weather program.

On the public service, there are no commercials as content of
the primetime news, while the news on the private TV station
Hayat does contain some advertising elements: on one hand,
commercials are usually broadcast before �News at 7�, whereas the
special edition �Central News� is interrupted twice by commercials.
It is in line with the regulatory framework that news editions can
be interrupted by commercials if the duration of the specific program
is longer than 30 minutes and if these commercial breaks are at

INDICAINDICATTOR OF PUBLIC INTERESTOR OF PUBLIC INTEREST

6



least 20 minutes apart. Nevertheless, as part of its central news,
on April 29 Hayat broadcast, as the eighth in a row, an item about
�BH Telecom� that contains advertising elements (duration: 1
minutes, 37 seconds), while the special edition �Central News�
broadcast a so-called �business minute,� in the form of a news
item, dedicated to the �Bemus� group. Both items, by their content
and form, seemed to be sponsored, but this was not mentioned.
This is an obvious violation of the Advertising and Sponsorship
Code of Practice in BiH and, on the other hand, a violation of
professional practices in news programs worldwide. However, it
is very hard to prove this as the sponsored contents are based on
certain events in flash news in the program. 

General Data

Thematic representation: The contents of the BHT primetime
news program are dominated by issues related to local politics
(2576 seconds), issues on economy, finance and business (1216
seconds), and world affairs (1245 seconds). Also significantly
present were items on the issue of war crimes (992 seconds) and
corruption and general crime (917 seconds). To make a comparison,
local politics dominated the NTV Hayat news (3165 seconds),
followed by world affairs (2691 seconds), while the country�s
international politics (1495 seconds) and issues related to the
field of human rights (1332 seconds) were in third place.

Territorial representation: The majority of events covered by
BHT happened in the territory of the Federation of Bosnia-
Herzegovina � a total of 45 items (26 related to the Bosniak-
majority part of the Federation and 19 related to the Croat-majority
part of its territory). Bosnia-Herzegovina as a whole was covered
39 times, while news items and reports from the territory of the
Republika Srpska were aired 27 times. In 22 cases events in
neighboring countries were covered and world affairs were covered
in 20 cases. In the Hayat news program, most items regarded
world affairs (53 items), while 52 items were about Bosnia-
Herzegovina in general. Events from the BiH Federation were
covered 32 times in news items and reports (26 related to the

Bosnia-HerzegoBosnia-Herzegovinavina

7



Bosniak-majority part of the Federation and six times related to
the part of the Federation mostly inhabited by the Croat population).
Events in the Republika Srpska were covered on 16 occasions and
events from the neighborhood were covered 20 times.

Most common forms: Agency news items accompanied by
footage were the dominant form of reporting in the BHT primetime
news programs and these forms were observed 65 times.
Features were aired 37 times and day�s events were covered in
news items 38 times. All items aired by BHTV were original and
made by the station�s own journalists. In contrast to the public
service, which is more superior technically and organizationally, the
news program on the commercial television Hayat was dominated
by agency news items with footage (82 times), as well as forms
mostly related to news items read by the presenter without any
accompanying footage, of which there were 35. Hayat aired features 24
times and news items covering the day�s political events 21 times.

Journalist attitude: BHTV covered issues with negative contents
58 times (mostly political problems, strikes, crime, unsolved
issues). The contents were positive 19 times and they were neutral
76 times. Journalists reported with a neutral attitude 139 times;
journalists� attitude was positive 11 times; it was negative three
times. The most common combinations were neutral attitude of
journalist/neutral content (76 times) and neutral attitude of journalist-
/negative content (50 times). In the Hayat news program the contents
of items were also predominantly neutral (107). In 45 cases it
covered negative phenomena and the contents of 21 items were
positive. Journalists� attitude was neutral 160 times, positive 10
times, and negative three times. Our analysis revealed that reporting
in most cases was neutral, showing that the most common combination
was neutral attitude of journalist/neutral content, which was
observed 107 times.

News program opening: The primetime news programs usu-
ally opened with news related to local politics, as well as news from
the neighborhood. There were somewhat less accidents, followed
by issues related to local politicians� international activities, as well
as issues dealing with regular crime and war crimes. Local politics
dominated the opening of the program on the public service
(three times first news, twice second news, and four times third

INDICAINDICATTOR OF PUBLIC INTERESTOR OF PUBLIC INTEREST

8



news), while news from the neighborhood was more present on
the commercial television station (first news five times, second
and third news one time each).

Thematic Approach � Presence and Coverage of Issues

Adoption of the BiH Federation budget was the top news of
the April 2 news programs. On BHT this was the first news and
on Hayat the second. Both BHT and Hayat aired very substantial
items from the scene and interviewed several people. While BHT
reported in the next item that healthcare workers were dissatisfied
with the budget and started a strike in protest against minimal
pay and non-observance of the collective agreement, Hayat covered
the strike of the �white coats� in the second part of the program,
after the in-between headlines.

Two items in the public service news program deal with
unconstitutionality of symbols in the BiH entities. The first one,
2 minutes and 5 seconds long, is about symbols and disagreements
in the BiH Federation, while the second deals with unconstitutional
symbols in the Republika Srpska and disagreement of Bosniak
officials with the new proposals (this item is 2 minutes and 7 seconds
long). An item aired by Hayat dealt with the unconstitutionality
of the proposed new symbols in the RS. The item was �borrowed�
from the partner ATV from Banja Luka and is characterized by
critical attitude and unusual approach of the journalist Milijana
Kos. But what certainly gives legitimacy to this is the fact that
criticism of the RS authorities comes from �their own backyard,�
from Banja Luka, not from Sarajevo. The same day, news programs
on both televisions covered a visit by European Parliament member
Doris Pack. BHT aired three news items, one about Doris Pack�s
meeting with RS Premier Milorad Dodik, another about a meeting
in Banja Luka on the subject of police reform and the issue of
Srebrenica, and the third was a report about Doris Pack�s visit to
Biha}. The NTV Hayat news program made only one mention of
the European Parliament member�s visit to Biha} and Banja
Luka. Both the public service and commercial television closed
their news program editions for April 2 in an identical way, with
items devoted to the Jewish holiday of Passover. BHT aired an

Bosnia-HerzegoBosnia-Herzegovinavina

9



item which lasted 1 minute and 38 seconds, while Hayat�s host
read out the news which lasted 25 seconds.

An operation carried out by the security and intelligence
agency SIPA in Una-Sana Canton where television premises
were raided in search of war materials, reduction of Radoslav
Br|anin�s sentence to 30 years by The Hague-based International
Criminal Tribunal, and item in which Doris Pack, European
Parliament member, and Douglas McElhaney, US Ambassador
to BiH, spoke about the future status of Srebrenica, were the top
issues of the public service news program on April 3. The fourth
item in the row, related to closing arguments in the �Scorpions�1

trial in Belgrade, was the first news item on the commercial television
Hayat the same day. The SIPA operation was aired as the second
item. The first bloc of �News at 7� on NTV Hayat abounded in
features. Namely, before the in-between headlines, out of nine
items there were as many as three features � in the first one, the
opening of an UNDP office in Fo~a was an occasion for an item
about life slowly returning to towns along the Drina River. It was
followed by an item about the low living standard and dissatisfaction
of workers in BiH, and the third, especially interesting story, was
an item about Zenica children who grew up without parental care
and are now thinking about �life after orphanage.� Three young
people, Ma{a Radovanovi}, Arsen Zahirovi} and Sanel Omerdi},
talk about what their life has been like so far and about their
plans and what they want out of life.

Talks on police reform, which failed for the who knows what
time, were among the top news in the April 11 news programs on

INDICAINDICATTOR OF PUBLIC INTERESTOR OF PUBLIC INTEREST

10

1 �Scorpions� are a Serbian paramilitary unit which committed crimes in
BiH during the war. They became known to the general public last year
when the media got hold of footage showing them killing Bosniak male
civilians captured in Srebrenica. Although it is believed in the Bosniak-
majority part of the BiH Federation that the �Scorpions� were under the
direct command of the government in Belgrade, the International Court
of Justice, in its statement of reasons for the verdict rejecting BiH�s genocide
suit against Serbia and Montenegro, says that this unit was not in the system
of command of FR Yugoslavia, legally declaring it a paramilitary unit.
Seven �Scorpions� members were tried in Belgrade. One was acquitted
and two received relatively minor sentences, causing disapproval in BiH
and a part of the Serbian public.



both televisions. For the public service, this was the third item in
the row (original item, 2 minutes and 45 seconds), while on
Hayat it was the top item (carried from Banja Luka�s ATV, 2
minutes and 15 seconds long). The event happened in the
Republika Srpska National Assembly in Banja Luka and both
items were done professionally and had a similarly composed
content. The same day, another current piece of news related to
local politics was a disagreement among BiH Presidency members
on the subject of sending a request to the Republic of Serbia to
adopt a convention on cooperation with The Hague and prevention
and punishment of denial of genocide. Both televisions reported
that Kom{i} and Silajd`i} voted for the request, while
Radmanovi} was against it, but BHT presented all three BiH
Presidency members� reactions, while Hayat only had a statement
from the Croat member @eljko Kom{i}. The same day, BHT
aired an item on an HVO2 jubilee, the 15th anniversary of its creation,
which was marked near ^apljina in the presence of Presidency
member @eljko Kom{i}, while on the other hand Hayat aired a
news item on a trial for war crimes committed by HVO members.
Although International Roma Day is marked on April 8, NTV
Hayat devoted a larger part of its April 11 news program to this
issue. The host Tomislav \uri} invited Dervo Sejdi} from the
BiH Roma Council as a guest in the studio and talked to him about
the position of Roma in Bosnia-Herzegovina. The interview, 5
minutes and 30 seconds long, was interrupted by a two-minute
item � a feature about the Roma settlement of Butmir, showing
how Sarajevo Roma live and what difficulties they encounter
every day.

Most overlapping in terms of content was observed in the
primetime news programs on Thursday, April 12. Almost one-third
of the contents, i.e. 10 items, were thematically identical. Both
the public service and the commercial television covered a fire in
Maglaj, EUPM operation and raid of car dealer �Boras� on suspicion
of irregularities and crime, departure of BiH deminers to Iraq and
farewell ceremony, end of Fata Orlovi}�s trial and verdict

Bosnia-HerzegoBosnia-Herzegovinavina

11

2 HVO � Croat Defense Council, official armed forces of the Bosnian
Croats during the war in BiH.



announced for April 16, problems with privatization of �Krivaja�
from Zavidovi}i, miners strike at Stranjani pit near Zenica,
�Mittal Steel� and train wagon with radioactive material awaiting
permit to leave Zenica, 15th anniversary of BiH Army, deterioration
of Ivica Ra~an�s health (top news on Hayat and only holding
11th place on BHT), and decision of Australian court to hand
over Captain Dragan3 to Croatia. BHT had two news items, actually
stories, which Hayat did not cover in this edition of news: the
first is about the �Mostar 2006� peace award given to Nelson
Mandela and the second is about reactions of associations and
individuals from Sarajevo to an announced concert featuring
Croatian singer Marko Petrovi} Thompson marking the anniversary
of Pope John Paul II�s visit to Sarajevo. Unlike the public service,
Hayat in its news edition aired an interesting story about a
returnee in Popovo Polje settlement, who succeeded in building a
peaceful and pleasant life for himself thanks to a motor cultivator
received as a gift. The item is characterized by positive content
(illustration and example of how to succeed) and positive attitude
of the journalist who chose this story to show that some positive
things are happening in BiH.

On Friday, April 20, the top news in the public service news
program was the death of 11 babies within 19 days in Sarajevo
and the Prosecutor�s Office launching an investigation to determine
responsibility for the tragedy. Hayat did not broadcast items or
reports on this issue that day. Armed clashes between Serbian
police and Wahhabis in the vicinity of Novi Pazar hold second
place in the BHT program and the item is 1 minute and 40 seconds
long, unlike Hayat, where it was top news. A trial and verdict for
war crimes in Br~ko is the third item aired in the public service
news program, while on Hayat this news holds the ninth position.
Both televisions have items from the scene. In an identical way,
the public service and the commercial television report on fraud
and abuse of position at Banja Luka�s �Boska� department store:

INDICAINDICATTOR OF PUBLIC INTERESTOR OF PUBLIC INTEREST

12

3 Local Serb paramilitary commander during the war in Croatia. During the
war, the Serbian propaganda machine even produced a comic book in
Belgrade called �Captain Dragan,� showing him as a fighter against evil
(the Croats), similarly to Italian comic book characters Il Grande Blek
and Il Comandante Mark who fought the English in America.



Bosnia-HerzegoBosnia-Herzegovinavina

13

in half a minute the presenters inform viewers that former senior
RS officials are suspected of abuse. Both items are covered by
footage. The NTV Hayat news program devoted the first eight
minutes of its April 20 edition to the events in Novi Pazar. Along
with the presenter [emsudin Skeji}�s announcement that �during
the Serbian MUP (Ministry of Interior) operation, the leader of
the Wahhabi movement in Sand`ak was killed and two persons
were injured,� Serbian television B92 journalist Tatjana Aleksi}
speaks for the program and provides the latest information on
what is going on there. After that, the leader of the Islamic
Community of Serbia, Muamer ef. Zukorli}, goes live on the air
and comments on the latest events and places them in a broader
political context. Although well made and dynamic, the entire
item related to the events in Sand`ak displays a desire to be as
exclusive as possible, but as this is a commercial media outlet,
this can be considered an entirely legitimate approach. Hayat
also carries a story about the Inter-Religious Council of BiH,
whose new member is Bishop Ka~avenda. According to them,
this is not the most fortunate choice in light of Ka~avenda�s history
during the war4 and statements made in the media in the last several
months. And while Council member on behalf of the Jewish
Community of BiH Jakob Finci maintains that it is the �inalienable
right of every religious community to propose its members,�
Friar Marko Or{oli} of the International Multi-Religious and
Inter-Cultural Center says that it is �intellectual cowardice that
no one has reacted to Ka~avenda�s appointment.�

Although structurally different, in terms of content it was
possible to compare the primetime news programs of Saturday,
April 21. Namely, to recall, on Saturday Hayat airs �Central
News,� a special one-author type of news program, which is edited
and hosted by Senad Had`ifejzovi} and sometimes lasts more than
an hour.

Looking in terms of content, these two programs had a lot in
common. Among the first several news items presented, both in

4 Zvornik-Tuzla Bishop Vasilije Ka?avenda has been under attack by Sarajevo
and Tuzla media for more than 10 years as a close associate of the war
criminal Arkan and as a senior Orthodox priest who built his shrine in
Bijeljina on land belonging to expelled Bosniaks. However, no criminal
proceedings have been instigated yet in relation to these accusations. 



the BHT news program and in �Central News,� the top issues
were burial of remains of 42 Bosniaks in Vlasenica (on BHT first
news, in �Central News� second), relocation and survival of people
from Srebrenica in a tent settlement in Sarajevo (on BHT second
news, on Hayat third and fourth), as well as indication of a solution
to the issue of decertified policemen (fourth news on the public
service and sixth on the commercial television). On that day
(April 21), news covered by the public service and the commercial
television corresponded in six thematic units. Both televisions
covered the Bosniak burial in Vlasenica, relocation of Srebrenica
people to Sarajevo, JNA military leadership transcripts and
International Court of Justice verdict for the BiH lawsuit, and
issue of decertified policemen. They also had two issues from the
world in common � clashes in Mogadishu, Somalia, and
announcement of French presidential election.

It is interesting that BHT reported about people from
Srebrenica who settled in a tent settlement5 in Sarajevo in an
item which was 2 minutes and 10 seconds long, right at the
beginning of the program. On the other hand, �Central News�
reported about the Srebrenica people twice right at the beginning
� the first time in the context of RS authorities� attitude to this
issue (20 seconds) and the second time announcing that another
20 people from Srebrenica had moved into the tent settlement
(25 seconds). Both times the host read news items covered by
footage. �Central News,� a little later, aired two longer items
about the Srebrenica people. The first item was made extremely
professionally and in it the journalist follows the everyday life of
people who arrived from Srebrenica and now live in tents set up
not far from Ko{evo Stadium, which was due to host the eternal

INDICAINDICATTOR OF PUBLIC INTERESTOR OF PUBLIC INTEREST

14

5 A number of Bosniaks from Srebrenica, a town where genocide was committed
against Bosniaks/Muslims, left the town and settled in a tent settlement in
Sarajevo. They claim the reason is the poor economic situation in
Srebrenica and being humiliated by the Serb authorities. By doing this,
they want to put pressure on the international community and the central
BiH government to declare Srebrenica a district, because the Republika
Srpska, whose army is blamed for committing genocide during the war,
does not have the moral right to have this town in its framework. Before
the war, the Bosniak population was in majority in Srebrenica; now, at
municipal level, it has a 50 percent ratio with Serbs.



Sarajevo � @eljezni~ar football derby that evening. �Sarajevo
will be under spotlights tonight and Srebrenica residents under
candlelight, within just several hundred meters,� the journalist
draws a parallel between the two different fates, two different
worlds. The item is a whole 5 minutes and 42 seconds long. On
the other hand, �Central News� abounds in exclusive information.
Almost half of the program is about JNA leadership transcripts
which the BiH delegation in The Hague had not used in BiH�s
lawsuit against Serbia and Montenegro. And while BHT talks
about this only once, in a 55 second item, the author and host of
�CD� exclusively informs the audience about this issue through
five different forms of items. He informs the audience in detail
about the content of the documents in the first item, which is 5
minutes and 40 seconds long. The next item, 6 minutes and 20
seconds long, shows how regional media, first of all HRT and
RTS, reacted to these transcripts. The item after that is about
what regional media wrote (57 seconds). �Central News� reports
that Sakib Softi}, the Bosnian agent in the BiH lawsuit against
Serbia and Montenegro, gave transcripts to their newsroom with
pages blacked out and that �BiH still has not translated the
International Court verdict, while Croatia did this a long time ago.�

Unlike �Central News,� the public service that day covered
the opening of a BiH cultural center in Zagreb (the item was 2
minutes and 7 seconds long) and broadcast items about Banja
Luka Day, which was not covered by Hayat. The first item related
to City Day was a protocol item, saying how the day will be
marked and accompanied by footage. The second item is about
Banja Luka cheerleaders, while the third item, also accompanied
by footage, speaks about parachutists from Banja Luka. Unlike
BHT, Hayat, via satellite link, hosted Muamer Zukorli}, leader
of the Islamic Community in Serbia, in its studio. The attempt to
have Mr. Zukorli} describe the situation in Sand`ak and Serbia
following a clash between police and Wahhabis in the vicinity of
Novi Pazar was partly successful due to technical problems.

Primetime news programs on both televisions on April 29
opened with the following top news: �Ivica Ra~an, President of
the Social-Democratic Party of Croatia, died.� It seemed as if the
order and contents of the first three items about the death of Ivica
Ra~an were agreed upon between the two televisions � the first

Bosnia-HerzegoBosnia-Herzegovinavina

15



item contains the information that Ivica Ra~an died and provides
basic details from his biography and an overview of his most
important political successes, the second item presents reactions
of the public and politicians in Croatia and the region, while the
third item contains reactions of BiH politicians to Ra~an�s death.
The fifth item aired by BHT is news about a diplomatic note sent
to BiH by Serbian Foreign Minister Vuk Dra{kovi}, with a reaction
of the Bosniak member of the BiH Presidency. The same news
item is read out by the commercial television�s presenter, as the
fourth item in order. In the news affairs section, both televisions
carry an expected decision by Marti Ahtisari and the UN
Security Council on the future status of Kosovo. And while the
public service places emphasis on a statement made by Richard
Holbrooke who indicated that the United States would support
independence even with a Russian veto, Hayat quotes a US
Assistant Secretary of State who indicates the adoption of a resolution
or gradual acquiring of independence. The public service aired
an interesting feature in its news program of April 29. The subject
was sustainable return of people to regions which they had left
because of war. Through the stories of two returnees in Prozor
Municipality, the journalist shows how people can free themselves
of the shackles of the past and provide an existence in today�s
difficult circumstances through business and agriculture, by
investing a lot of effort and labor. The item is 2 minutes and 21
seconds long and is characterized by positive journalist attitude
and positive content.

The contents did not always match, at least not in terms of
how news program opened. On April 30, the BHT news program
opened with a news item on reactions of BiH Presidency members
to a protest note sent from Serbia6, and in the next item the presenter
informed us that the BiH Foreign Ministry could not yet confirm
the identity of a person with BiH citizenship arrested in Norway

INDICAINDICATTOR OF PUBLIC INTERESTOR OF PUBLIC INTEREST

6 Two members of the BiH Presidency (Bosniak and Croat members, without
the consent of the Serb member) sent a protest note to the Republic of
Serbia for not complying with its obligations ensuing from a verdict
passed by the International Court of Justice in The Hague to arrest war
crimes suspects, who are alleged to be in its territory. Serbia protested the
note, claiming it had been sent without the consent of the Serbs in BiH
and that the note contained a dose of gloating. 

16



on war crimes charges, while the third item dealt with the issue
of war crimes committed during Operation �Bljesak� in Croatia,
which RS President Milan Jeli} claimed no one had answered
for. Meanwhile, on NTV Hayat the first three news items were
related to the diplomatic note from Serbia and forthcoming First
of May holiday. First, it covered BiH Presidency reactions to the
diplomatic note sent by Serbian Foreign Minister Vuk Dra{kovi},
the second item was protocol, reporting about a meeting between
Federation Prime Minister Ned`ad Brankovi} and Trade Union
representative Edhem Biber, while the third item aimed to reveal
which state officials would not go to work on April 307, otherwise
a work day. Based on this introduction, one gets the impression
that these two televisions are from two different countries.

Along with the two mentioned items about May 1, Hayat
aired three other protocol items: one about dissatisfaction of
demobilized soldiers and war invalids who are unemployed and
not guaranteed a peaceful life under new laws, after which journalists
from the news program polled Sarajevo citizens: �Where will
you go on May 1?�, and in the end the Weather Institute gave the
weather forecast for May 1. All four items about May 1 broadcast
by the public service were protocol. BHT also covered the meeting
between Ned`ad Brankovi}, BiH Federation Premier, and
Edhem Biber, Trade Union representative, who talked about
curbing work off the books. Then there were two items from the
RS: about an employment program for people aged 40 to 60 and
about positive employment statistics in the RS showing that in
the first three months of 2007 there were 2,700 more employed
people than in the same period last year. The fourth item informs
us about an SDP activity in Mostar, where a plaque was unveiled
for deprived workers and failed privatizations. NTV Hayat�s
�News at 7� had the best of all items aired on the occasion of
May 1. Along with being original and creative, in the item about
who in the Council of Ministers had not gone to work on April

Bosnia-HerzegoBosnia-Herzegovinavina

17

7 In BiH, as in the whole former Yugoslavia, usually at state-run companies
and institutions, it is a custom for people to leave work early on the eve
of a holiday and to go away for a short vacation. April 30 is the day
before Labor Day, May 1, which was celebrated for two days in BiH and
which many people linked to the weekend. 



30, a work day, the audience learned that those in power treated
their commitments arrogantly and the conclusion was that �this time
the ministers were in agreement and decided not to work.� The
content of the item is negative, because it speaks about irresponsibility
of politicians. The journalist�s attitude is also negative, because
he basically criticizes such conduct on the part of politicians, the
subject of the item. However, the journalist�s approach to the
issue deserves compliments because he points out this fact in a
professional way.

INDICAINDICATTOR OF PUBLIC INTERESTOR OF PUBLIC INTEREST

18



Bosnia-HerzegoBosnia-Herzegovinavina

19

Statistics

BHT - TOPIC

NTV Hayat - TOPIC



INDICAINDICATTOR OF PUBLIC INTERESTOR OF PUBLIC INTEREST

20

BHT - LENGHT OF ITEM CONTENT

NTV Hayat - LENGHT OF ITEM CONTENT



Bosnia-HerzegoBosnia-Herzegovinavina

21

BHT - FORM

NTV Hayat - FORM



INDICAINDICATTOR OF PUBLIC INTERESTOR OF PUBLIC INTEREST

22

BHT - TERRITORIAL DISTRIBUTION

NTV Hayat - TERRITORIAL DISTRIBUTION



Bosnia-HerzegoBosnia-Herzegovinavina

23

BHT - EVALUATION OF CONTENT 
- ORIENTATION TO THE SUBJECT

NTV Hayat - EVALUATION OF CONTENT 
- ORIENTATION TO THE SUBJECT




