Albania

Albania

Monitoring and analysis of TV news
programs TVSH and Top Channel

REPORTING IN LINE
WITH SPECIFIC INTERESTS
OF TV STATIONS

Ilda Londo

Introduction

its evolution in recent years, is remarkable. Until 1995, for

most Albanians, electronic media meant the state radio and
television network. Today, according to official data, Albania has
68 local television stations, two national television stations, two
satellite televisions, and 44 local cable televisions. With regard to
radio stations, there are 46 local radio stations and two national
ones. In addition, there is the public broadcaster, RTSH, composed
of TVSH, which broadcasts on one national channel and three
local ones, and Radio Tirana, which broadcasts on two national
channels, four local ones, in one program for Albanians abroad,
and another in foreign languages.

There are currently two private national television stations:
TV Klan, which was launched in 1998 and covers 43 per cent of
Albania's territory, and TV Arberia, which was launched in 1996
and covers 30 per cent of the territory. The lack of systematic and
scientific audience research makes it difficult to assess the market
shares of broadcasters operating in Albania. It also remains difficult
to assess their coverage of territory. It is, however, an established
fact that Radio-Television of Albania (RTSH), the public broadcaster,

The present picture of the television market in Albania, and

1



INDICATOR OF PUBLIC INTEREST

covers 80 per cent of the country's territory, although the
decrease in its popularity and audience is also admitted by RTSH
management.

So, the Albanian TV market has witnessed on one hand the
steady decrease of influence of the public broadcaster, and, on
the other hand, the continuous, although not always smooth, rise
of commercial TV stations as information sources and players in
the market. However, success does not always equal quality news;
or even if it does, how is this news shaping the public perceptions
and attitude in what is offered to the viewers? For this purpose,
this monitoring will focus on the prime time news edition of
eight news editions in April for the public broadcaster and for the
most popular commercial TV station.

In the absence of regular market research on the popularity of
TV stations, this monitoring will involve TVSH, the public
broadcaster, and Top Channel, a commercial one. Although this
TV station does not have a national license, it has managed to
cover a substantial part of the territory by means of retransmission
on other channels or by other means. In addition, it is also
regarded among the three most influential TV stations in the
country, because of news and other very successful programs.
The monitoring measured and analyzed the content according to
different topics, territorial distribution, form, and orientation to
the subject, among other things. The monitoring has included all prime
time news editions, plus some specific stories announced in the news
and broadcast right after the news; the weather forecast is excluded.

Analysis of content

The monitoring period coincided with a very tense and loaded
atmosphere in the Albanian media, due to two developments: the
introduction of a proposal on the digital bill in the Parliament by
the government and the friction of the government with one of
the main media companies in terms of financial controls. These
developments significantly affected the coverage of this month's
news, so it is important to briefly explain the background against
which these developments occurred.

More specifically, April marked the introduction of a proposal



Albania

in the Parliament of a bill on digital television by the government.
Albania presently finds itself in a specific situation, since for
nearly three years it has had one fully operating digital terrestrial
and satellite platform and another digital satellite platform, but a
strategy and law on digitalization in the country have yet to be
approved. There have been previous attempts to pass such a law
in the Parliament, but they have been contested by the different
political forces for different reasons, amidst a climate of mutual
political accusations and general lack of understanding and
debate on what these developments would truly bring about.
Meanwhile, Digitalb, the company that operates the terrestrial
and satellite digital platform, boasts a high success.

The latest attempts to pass a bill on this issue sparked a vivid
debate that involved almost all television stations and in particular
Top Channel, an object of this monitoring. The reason that Top
Channel was particularly sensitive is that the owner of the station
is also the founder and one of the main shareholders in Digitalb.
This motivation became stronger coupled with the fact that this
period coincided with repetitious visits and financial controls
from the tax office to the premises of Digitalb and those of Top
Channel. These developments led to an open struggle of the station
with the government, claiming that the government was trying to
shut down the television because it told the truth and criticized
all government blunders.

Consequently, this spirit significantly shaped almost all coverage
of the news editions on Top Channel; as it could be expected, only
sports, culture, and international affairs were not affected by the
tense relations between Top Channel and the government. The
reports on tax police controls at Top Channel and Digitalb, along
with reports on the proceedings of the digital bill in Parliament,
constitute the largest percentage in the "other" topic, and this category
makes up a sizable 31% of the total percentage against other topics.
This significant figure is an indicator of how this topic shaped
the selection of news stories for this channel. Furthermore, the
way this topic was covered by the channel reveals a lot about the
way news editions are shaped when direct interests are affected.

Interestingly, but perhaps not surprisingly, the attention devoted
to this topic by the public broadcaster is insignificant: TVSH, the
public broadcaster, barely reaches 5% in the "other" topic, compared

3



INDICATOR OF PUBLIC INTEREST

to 31% at Top Channel, and even this is not made up exclusively
of these two topics that affect Top Channel. In view of this situation,
treating the coverage of these two topics as a separate story can
help shed more light in understanding the structure, choice, and
priorities of these two very different television stations in this aspect.

Bill on DTV and financial controls: two ways of (not)
covering the same topic

As mentioned above, the extent and manner of coverage of
these two topics by the two television stations is almost diametrically
opposed. More specifically, the public broadcaster totally
skipped reports on the financial controls made to Top Channel
and Digitalb; there is no mention of them or the tension that
arose as a result in any news edition. So far, this is an understandable
decision, since these developments do not directly or transparently
affect public interest and can be considered strictly business relations.

However, the situation does not change significantly with the
reports on the digital bill, even though explaining and analyzing
the policies related to digitalization constitutes public interest,
especially when considering that the public broadcaster's role in
digitalization is a very vivid debate topic in this age. For example,
12 April, which was one of the days of monitoring, was also one
of the days when the Parliament had a session on the digital bill,
and a very heated one. What appeared in the TVSH news instead
was that "the session was quiet and did not present any problems,"
except for one angry statement from an MP who used to be part
of the parliamentary opposition group. The statement did not in
any way mention the digital bill; instead, it directed its anger to
a newspaper director who had said it was fine for the opposition
party to hold its congress that day with closed doors. So, TVSH
chose to broadcast almost the full speech of the MP who criticized
the newspaper director and the opposition party, but failed to
mention that the digital bill was being discussed and that its outcome
would affect all, TVSH included. On a final note, this news story
concluded by stating that the Parliament had ratified an agreement
on mutual assistance in the war against terrorism between
Albania and Bulgaria. War against terrorism is certainly an

4



Albania

important topic, but these kinds of agreements present only formalities
to the public, and, luckily, they are not tangible in any way to the
general public at the moment, while how many digital channels the
viewer will be able to see tomorrow and on what terms certainly are.

Similarly, on April 20 the Parliamentary Commission on
Media held a hearing session with interest groups on the bill on
digital television. This news was broadcast in a very concise
manner by TVSH, mentioning only that there was a hearing on
this matter and with a statement from the TVSH General
Director, who requested the frequencies that the law reserved for
the public broadcaster, with no statements from the other actors
present, including the owner of Top Channel and Digitalb, the
main player in the market.

By contrast, Top Channel followed and covered these two topics
step after step, broadcasting editorials and taking them even
beyond the country's borders, sometimes in a very stretched way.
For example, the day the police controls were taking place
against Digitalb, Top Channel broadcast a story on the visit of
Belgian Speaker of Parliament Herman De Croo to his Albanian
counterpart. The story's headline is "De Croo supports media,"
implying that international actors support Top Channel in the
current situation with the government. The story mentioned that
"the meeting also included media as one important point and De
Croo gave an important message of support to the media." It also
included a statement in the press conference by De Croo saying:
"Now that I see you, I can see how important a factor media is
for the political life in Albania." However, TVSH broadcast a
special story after the news the same day, which was the entire
press conference of the Albanian Speaker of Parliament and her
Belgian counterpart, De Croo. When seeing the quote selected by
Top Channel in the whole context, it is very difficult to link the
statement to the ongoing situation with the media and government.
In fact, it seems the quote is related to the high presence of media
crews in the conference room, as De Croo clearly and physically
points to the people shooting, listening, or interviewing him.
This reveals a particular way of seeing and treating information
in the given context by the television in question.

Another example that testifies to the trend of putting the news
through "Top-Channel" lenses in this period also refers to the

5



INDICATOR OF PUBLIC INTEREST

same day. Top Channel made use of its correspondents in Kosovo
and interviewed three prominent Kosovo intellectuals on the
topic of repetitious financial controls at Digitalb and Top
Channel on April 3. The headline for the news story, part of an
extensive story on these controls that constituted almost half of
the news edition, was "Attack versus Top Channel: Strong reactions
in Kosovo."! However, when closely listening to the interviews,
there is a discrepancy between the alarming title and its content.
All three interviewees deplore the tense situation, but do not clearly
take any sides on this matter; they only advise self-containment
and maturity by both sides. So, Migjen Kelmendi, journalist and
analyst, is quoted as saying: "This attitude is not constructive and
does not lead anywhere," while Xhavit Haliti, a politician, says
that he has "good faith in the Prime Minister and a media outlet
of quality like Top Channel should have no fear of tax evasion
charges and should submit its documents to the police." This
clear discrepancy between strong, sensational, and sometimes
aggressive headlines and content are noticed frequently in news
editions and this trend does not pertain only to Top Channel. As
such, it deserves separate attention.

Headlines vs. content

"Illegal attack: unprecedented pressure," "Tax offices attack
Top Media," "Police forces were preparing to forcefully enter
Digitalb offices," "Top Channel versus the government,"
"Academics against Berishaz," "Attack versus Top Channel,"
"Berisha against IME," "The war against Top Channel: Six
months of political and tax repression." These are some of the
headlines that appear most frequently in Top Channel's news editions,
indicating the tense, aggressive, and loaded climate that surrounds
this media company and the government. However, for the sake
of fairness, it must be said that some of these headlines belong to
the editorials that Top Channel ran at the peaks of the crisis in

1 Top Channel and the Digitalb platform are available in Kosovo and other
countries via satellite, so it can be said that this matter affects many
Albanians abroad.

2 Sali Berisha is current Prime Minister.



Albania

April and that these editorials were clearly labeled so. However,
on the whole it can be said that there is a tendency to post headlines
that attract attention by exposing aggressiveness and dichotomy
and at the same time convey a sense of perpetual tension and
ongoing struggle.

When comparing them to TVSH headlines, the latter reveal a
softer side and do not project the alarm and state of war that the
headlines on Top Channel do, and considering the different
trends in reporting, this is understandable. However, it cannot be
said that TVSH's headlines are perfect and completely match the
content. For example, on April 3 the Steering Council of TVSH
submitted its annual report to the Parliament. This event made it
to the news edition under the announcement "Lawmakers asked
representatives of TVSH to live up to their promises of transforming
the broadcaster into a genuine public broadcaster." From this
announcement one would expect advice from MPs or even criticism
towards TVSH management. However, the two statements that
follow shift the responsibility for this situation in other directions.
So, one MP says: "The government should reconsider the budget
if it takes independent institutions seriously," while the other
statement says that "it is the legal duty of Parliament to assist
TVSH in this path." Not only do the story and the quotes not support
the headline's announcement; they go on and support TVSH
itself in the whole story, posing doubts regarding the impartiality
of the report in this specific case. Impartiality is one of the main
indicators of quality news and can be further analyzed by considering
the selection of news stories and the sources for the chosen topics.

Who speaks on what

With the exception of the coverage of the bill on digital television
and government controls versus Top Channel, the other events and
topics covered by both television stations were similar to a certain
degree, especially with regard to politics and economy. So, a
controversial law on fines against businesses, electoral reform,
developments within the two main parties in the country, determination
of the status of Kosovo were extensively covered by both stations.
However, the manner of reporting, the sources selected, the quotes
chosen, and the priority of news and quotes in these topics differ.

7



INDICATOR OF PUBLIC INTEREST

For example, Majlinda Bregu, Minister of Integration and also
Government Spokeswoman, gave a press conference on April 21.
TVSH's headline for the story was "The government will change
the plan for implementing the Stabilization and Association
Agreement." While also commenting on problems with the ruling
coalition, the main statement of Bregu was on SAA in TVSH's
story. By contrast, Top Channel's headline focused on the coalition
and its problems, while leaving out the statements on the SAA
implementation plan. In fact, Top Channel devoted a news story
to problems with the ruling coalition, where one of the small parties
presented certain requests and threatened to leave the coalition if
the government did not meet them. However, this important fact
of political life, which posed questions for the stability of the
government, was not mentioned at all on TVSH; the coalition
problem was left to the explanation made by the Government
Spokeswoman.

Other cases of divergence in coverage between the two stations
include the law on fines. This controversial bill led to a heated
debate, involving many business representatives. There were several
hearing sessions in the parliament on this matter; there was a
meeting of the government with interest groups, and so on.
Although the coverage was more or less similar, Top Channel's
headlines and content stressed the fact that the ruling majority
was determined to approve the bill in spite of having all interest
groups declaring themselves against it. On the other hand, TVSH
mentioned the fact, but in a way that tried to downplay the insistence
of the government versus the other stakeholders. However, the
most obvious contrast in this regard involved two cases of reporting.
When covering the meeting of the government with interest
groups, the two televisions presented two distinctly different
headlines and angles. TVSH's headline read: "Uldedaj3 calls for
dialogue between the government and businesses." For the same
story Top Channel displayed the headline: "Businesses close to
the government oppose the bill." In this case the public finds
itself confused on what the truth is, although both TV's broadcast
Uldedaj's statement.

3 Uldedaj is Chairman of the Albanian Chamber of Commerce.

8



Albania

The different angles of the same story always seem to involve the
government, even when the statements are made by a foreigner. So,
on April 20 both TV stations broadcast stories on a visit to
Albania by Michael Leigh, Director of DG on Enlargement. Top
Channel's content was positive, but in a contained manner, stressing
that the EU would provide assistance to Albania, but provided it
fulfilled certain conditions. On the other hand, TVSH's coverage
was a rosier one, mentioning only Leigh's praise of Albania's
progress and the fact that it would get aid.

Finally, a fourth event reveals the differences in coverage of
the same story when it comes to sensitive topics to both TV stations,
but in different aspects. In view of the tense government-media
relations, the delay in electoral reform, and the controversial law
on fines, civil society representatives met with the President on
April 12. However, if you compare the same news on the two TV
stations it might very well look as if the same group had two separate
meetings, on two different topics. It came as no surprise that Top
Channel devoted the most significant part of its story to what the
speakers dubbed as "government attack on the media." However,
in the end the story also included statements on the discussion on
electoral reform and government-business relations. The same
story on TVSH contained extensive statements regarding the
electoral reform and the need for a population census. Only at the
very end of the story the journalist mentions very briefly, hastily,
and in a very general manner that "representatives of civil society
also discussed the current media situation,” with no statements
included. The comparison of these two stories is a clear example
of how the editorial interests of media shape and affect the same
event, producing results that are hardly comparable, with profoundly
different effects on the public. Most of the time these differences
result from the selection of topics and sources in the news and
especially from the priority; hence, analyzing news editions of
both TV stations in this prism would reveal more on how news is
defined in the manner it reaches the public.

Topics, sources, and order: a matter of priorities

When looking at the percentages of coverage of different topics
on both TV stations, apart from the topic "other," as explained

9



INDICATOR OF PUBLIC INTEREST

above, in general the coverage of different topics is comparable
and the differences are almost insignificant. The only exceptions
in this case are related to the topics of domestic political life and
that of the country's international politics. Regarding these two
topics, TVSH's respective percentages are 24% and 11%, compared to
15% in domestic politics and a mere 2% in the country's international
politics on Top Channel. As it can be noticed from the numbers,
the country's political developments both domestically and inter-
nationally make up 35% of the public broadcaster's total coverage,
quite a sizable portion. This portion doubles the total of 17% on
Top Channel on these topics. It is important to note that both TV
stations show a generally neutral attitude in most cases, amounting
to 70% of the coverage for TVSH and 83% for Top Channel.
However, other details, such as the sources used, the agenda
beyond the news and the different presence in the news reveal a
more complete picture that goes beyond the initial objectivity.

Priorities of news order and sources

When closely looking at the news structure, it becomes clearer
that this difference is also evident in news priority. For example,
when looking at the eight monitored news editions of TVSH,
there is not even one news edition that does not start with news
from the government, possibly quoting the Prime Minister, the
Minister of Foreign Affairs, or some other senior government
official. The only exception is the edition of April 11, which
opens with an interview of the General Secretary of OSCE, who is
also quoted as praising Albania's progress and hence the government.
By contrast, Top Channel only once happened to start its news
editions with the government, or rather with government changes
discussed: on April 30, the Parliament voted to change two ministers
in the government. Otherwise, the opening news on Top Channel
alternated between the bill on DTV, the law on fines for businesses,
and financial control versus the media. Again, the two central
points for the two TV stations are quite different, showing the
different positions and priorities for them.

Along these lines, it is important to notice the presence of
politicians in TVSH's news editions and especially the coverage
and selection of their quotes. For example, on April 11, after an
announcement that George W. Bush would visit Albania on June

10



Albania

10, there is a long quote of the Prime Minister, attributing this
visit to the success of government reforms, mentioning American
support for NATO enlargement and imminent relief in the visa
system. This was a quote from a government meeting, ranked as
the second news item, right after the praise given by the OSCE
General Secretary to Albania's achievements. Although this was
presented as news, one cannot help but notice how both these
items help build the image of a successful government. It should
also be mentioned that this was the opening news of the edition,
although it did not constitute any news in the strict sense of the
word, at least not top news: one was an interview in the framework
of OSCE's anniversary, while the other was a daily, routine government
meeting, with no other announcement but self-praise of the government.

As can be seen across all editions of TVSH, the presence of
the Prime Minister is a guarantee that an event will be covered.
Not only that: in spite of the nature of the event, it is sure that the
Prime Minister will be in the spotlight. For example, the news
edition of April 12 opens with a report on a meeting of different
experts on energy and exploitation of different energy sources.
This is a topic that has become popular and urgent all over the
world, especially in Albania, which recently suffered a severe
crisis due to the dry winter. However, the focus of the event presented
in the news editions was the Prime Minister, starting from the
announcement: "Prime Minister opposes increase of energy
price." This statement was the recurring theme in the whole item,
reminding the public that the prime minister was doing everything
so they did not have to pay more. This was evident in the long
quote from the Prime Minister, the only one in the news item,
even though there was a big room full of experts on energy, who
might think differently. The second example in this case is related
to a report on celebration of the birthday of Prophet Mohamed,
which were organized by the Muslim community in Tirana, but
featured statements first by the Prime Minister, who attended the
event, and only then by the religious leaders, who were the hosts
and gave meaning to the whole event.

Along the same lines, it is also evident that government
spokespersons also make it easily to the news editions. This is
not a phenomenon limited only to TVSH: in the news editions of
April 21, both TV stations lent space to a press release of a

11



INDICATOR OF PUBLIC INTEREST

spokeswoman of the Ministry of Education on feedback on a
new bill on education. However, the public broadcaster seems to
be more willing to give a voice to the spokespersons: in the news
edition of April 21 the full statement of a spokeswoman of one
of the ministries is broadcast. She is denying allegations made
against her chief and against the Prime Minister in one of the
daily papers; right afterwards the anchor reads the full press
release coming from the Prime Minister's spokesman on the
same topic. However, only denying the allegations seems important
for the news edition, even though the public might not be familiar
with the issue at all.

However, for the sake of fairness, it must be said that the presence
of government and ruling majority is greater in the news editions
of TVSH, but they are certainly not limited to only one side of
the story. For example, on current discussions on electoral
reform, law on fines and election of president, both sides are presented
and these items are hardly different from Top Channel, with a
few exceptions. However, as the percentage of political topics on
TVSH shows, being a politician you have a good chance of
appearing on TVSH. So, in the news editions broadcast by
TVSH on April 29 and 30, there was a news item focused on ex-Prime
Minister Fatos Nano. Although a very important person until
recently, at the moment Nano is far from active in the party and
is only an MP that rarely attends the Parliament. So, it would be
difficult to explain his presence in the news editions. Even more
so when seeing that he did not have any particular statement or
opinion to make: the items featured two of his meetings with a
group of Spanish MPs and a Kosovo leader. Given that he does
not hold any official position or influence in the country for the
moment, at least not evidently, the coverage of these normal and
routine work meetings is not that easy to explain.

In fact, TVSH news editions feature several items whose
importance is not that obvious in understanding why they
deserve to be news. These news items feature government officials
almost indiscriminately, going through their routine meetings.
Interestingly, these meetings are not limited to government officials,
but also include the US ambassador. For example, on April 3
TVSH informs of a meeting of the Minister of Culture with the
US Ambassador. The meeting did not have any special focus or

12



Albania

announcement other than the usual pledges of mutual cooperation
and assistance. The news item concluded by mentioning that
afterwards the Minister met the weightlifting team and wished
them success. In this information it is difficult to find some news
value other than the presence of the minister in the news, if that
can be counted as news value. Similarly, in the news edition of
April 12, TVSH reports of the US Ambassador's visit to Shkodra.
Again, there was no anniversary, inauguration, or any other public
event worthy to report on: the ambassador met the Prefect, a
group of students and NGOs based in the area, announcing a call
for proposals for projects, which is a routine activity happening
every year. In all these elements, it is difficult to spot anything
but routine protocol news.

Similarly, if we compare the percentage of the topic of the
country's international politics, TVSH reaches 11%, compared to
a mere 2% on Top Channel. This is also an indication of the high
presence of politicians and their statements and activities on
TVSH. This is also easy to notice when seeing that out of the
four special stories that TVSH ran after the news, all of them
interviews announced in the news, only one was an interview
with an opposition member. The other three involved the Speaker
of the Parliament, the President, or common press conferences of
Albanian and foreign officials. Although it is not always the case,
there is a high presence of protocol news in this topic as well,
such as counting the meetings of the Minister of Foreign Affairs
in New York on April 3, for example, with no statements or any
information that would describe the outcome of these meetings.

By contrast, it is very difficult to spot any protocol news on
Top Channel; in fact, due to the tense relations with the government,
the news on this station sometimes seems to go to the other
extreme, where very few government activities are worthy to
report. So, while TVSH reports of a joint press conference of the
Minister of Finance and the World Bank, on a decision to grant
a significant loan to Albania, there is no mention of this in Top
Channel news. Instead, at the peak of financial controls against
Digitalb on that same day, the only report is that of a journalist
asking the Minister on this account in a press conference not
related to this topic.

This example is typical of the specificity of topics covered by

13



INDICATOR OF PUBLIC INTEREST

Top Channel in this period: as mentioned above, the 35% of
political life on TVSH is comparable to the 31% of "other" on
Top Channel covering mainly the bill on DTV and the financial
controls against this station by the tax office. Understandably, the
choice of sources and actors for this news is different from that
of TVSH. These voices consist mainly of Top Channel management
and director, and other friendly and supporting persons, such as
MPs and lawyers. International actors mentioned above, letters
from Europarlamentarians, etc, constitute another frequently
heard group on this station. At the peaks of the crises, news and
comments on news on the DTV bill or tax police controls would
take more than half of the news edition, rendering the problems
of this station the problems of the whole public.

Along the same reasoning, there are other events that appear
in the news of Top Channel in this period that otherwise would
probably not be there. For example, in the general proclaimed
war between Top Channel and the government and against the
background of the government's pledges to fight informality,
there is a statement from the chairman of the trade union of
Albanian journalists in a meeting in Fier on April 2, mentioning
that most employees at Top Channel have work contracts. There
seems to be nothing strange with this news until considering that
the union frequently had meetings for this purpose in many other
cities before and they never made it to the news edition of Top
Channel until now.

Coverage of "'socially useful'' topics and ethical questions

A more flagrant and ethically questionable practice in this
aspect is a story on a family that has three sons who are paralyzed
by some genetic disease, broadcast on April 11. Among other
facts, the story mentions that in spite of the poverty of the family,
the suffering children's only amusement is watching Digitalb, (of
the same company as Top Channel,), so their parents buy the sub-
scription card every month.

However, on a more positive note, there are a few efforts of a
kind of civic journalism or better, attempts to raise awareness on
social issues. In this case the reporter, in spite of the paternalistic
attitude vis-a-vis the "unfortunate boys", brings the case of suffering
people by nature and by poverty and assists them in their pleas

14



Albania

for help. Regarding another important topic in healthcare, breast
cancer, TVSH broadcasts an interview with a cancer survivor,
ailming to raise awareness through personal experience.
However, in spite of the good intentions and the relevance of the
topic, the reporter does not bring any statistics on the situation or
any other opinions or advice from doctors, although, paradoxically,
these would be obtained much easier than first-hand experience.

In general, social protection and healthcare do not occupy a
very significant space in the news editions, but neither a negligible
one: it is 7% for TVSH and 9% for Top Channel. In addition,
despite the evident importance attached to certain events and
issues in the news editions, there is no easily discernible pattern
in this regard, and this section is far from consolidated in terms
of frequency and manner of coverage. For example, "odd" news
recently involved several cases of fishing sharks in an area near
Durres, a popular beach resort in Albania. Apart from the "oddi-
ty", this is highly relevant news to the public, given that this is
the most densely used part of the coast in Albania and that danger
is eminent. However, the news is present on Top Channel, but not
on the public broadcaster on April 20. Similarly, violence against
referees on stadiums has been an important topic recently and
events were reported by Top Channel on April 29 and 30, but
TVSH only focused on a junior championship in table sports,
with no mention of this severe problem.

Social protection issues are not that numerous and controversial
in these news editions in order to examine the question of ethics.
However, what catches the eye in two news items on each of the
stations is the fact that children appear and speak, although they
are not identified. In two cases, their appearance can be justified
in the name of soliciting interest and support for a greater good,
like in the case of blood feud isolated victims on TVSH on April
3 or that of a village suffering earthquake aftermath on Top
Channel on April 20.

The only questionable involvement in this case is that of students
interviewed by Top Channel in a high school after allegations
that their teacher had sold them CDs containing additional material
on physics, as well as some erotic photos and games, broadcast
on April 29 and 30. Although it was obvious that the children had

15



INDICATOR OF PUBLIC INTEREST

agreed to talk beforehand and that they were not under pressure,
it was questionable whether they should be identified by face
given the subject matter. Another equally important question is
why this news did not appear on the public broadcaster, although
the public needs to know if there is any risky behavior anywhere
near their children.

The "minority'’ news

In this context, it is also important to note that there is no news
on youth and children or science on any of the TV stations; there
is also a total lack of war crimes coverage on TVSH and a complete
lack of religious events and analysis on Top Channel. On the
other hand, TVSH seems to have a stronger advantage when
looking at the cultural section: it has 9% compared to 2% on Top
Channel in this section. TVSH regularly informs of new plays
and shows at the National Theatre and Opera and other similar
events. However, interestingly, there seems to be no follow-up on
these announcements. There is no reporting on how the shows
went and clearly there is no review of these shows, a shortcoming
typical not only of these TV stations, but of Albanian media in
general, which lacks a tradition of cultural reporting or critical
reviewing in this regard.

On a more negative note, in some of the cultural reports there
seems to be an obvious interest for TVSH or the journalist's
report goes beyond her duty. For example, on April 3 TVSH
reports on the release of a CD by a well-known violinist, with the
best works he interpreted. Apart from the reason why choose the
release of this CD and not others, as these events happen quite
frequently, it is also unclear why the journalist needs to mention
the distribution firm of the CD, saying that "the multiplication of the
CD was done by Antika company, based in Kosovo, Tirana's
branch." Afterwards there is also a brief interview with a representative
of the company, something the public could easily live without.

Along the same lines, on April 11 there is a long interview
with a singer and a well-known photographer, who speak on two
events: the organization of a Miss Universe contest in Tirana,
(which TVSH will broadcast and take part in its organization)
and the singer's concert in America (which will be broadcast the

16



Albania

same evening after the news by TVSH). Although both these
events may be useful and interesting to the public, one cannot
help but wonder whether the public would know about these
events if TVSH were not involved, as surely happens with other
events going on in the country. In fact, the only evident trend in
this regard is that there is no regular coverage of culture or art per
se; rather, coverage is determined by the general agenda of the
traditional state cultural bodies and TVSH events themselves.

The same can be noticed in that small percentage of culture
and art covered in the Top Channel news. The news there is related
to Top Fest singers, which is an annual event, a music festival
very popular with young people, organized by Top Channel
itself. So, similarly to other sections, culture and art does not
escape the influence of the general interests of Top Channel and
TVSH.

The minority in the news

Another important characteristic of news editions on both TV
stations is the geographic distribution of their news, or rather,
how far among the public they are interested and willing to go.
When looking at the percentages, there is no noticeable distinction
between the public broadcaster and the commercial one: the coverage
of South and North changes slightly from 4 and 6% respectively
for TVSH to 8 and 3% for Top Channel; Tirana coverage ranges
from TVSH's 16% to Top Channel's 18%, domestic general coverage4
is 58% for TVSH and 52% for Top Channel, and there is an exact
10% coverage of neighboring countries on both TV stations. As
can be seen from these percentages, Tirana occupies an important
space in the news editions; this percentage is equally important on
the public broadcaster, although it is supposed to address and
serve the population of the whole country. In fact, there are
attempts to cover other cities and areas by TVSH, which has two
studios in Korca and Shkodra, which usually report directly.

4 This coverage relates to events happening in Tirana, but affecting the
whole country, usually including the activities of the Parliament,
Government, Presidency, and other state institutions, civil society activities,
different interest groups, etc.

17



INDICATOR OF PUBLIC INTEREST

There are also stories on different topics in areas far from Tirana,
such as ecological damage to Shkodra Lake, efforts of beekeepers
in Kukes, tourism developments in Pogradec and Saranda,
etc. However, the stories of spontaneous or follow-up stories on
topics relevant to the community of the area are very rare and
not commensurate with the role of the public broadcaster. The
same is true for news from other regions on Top Channel,
although it is not supposed to fulfill certain public obligations
like TVSH.

However, what can be noticed in this aspect is that the agenda
that sets the news does not follow a different pattern than the one
in Tirana: more often than not, whenever politicians visit areas
out of Tirana, or meetings or events of political or economic
repercussion in Tirana as the capital take place in other cities,
there is a chance they will make it to the prime time news. For
example, a tour of opposition leader Rama to the south of the
country was covered by both TV stations, while there was no
report on any other aspect of the lives of common people in the
area, not involved in politics. In fact, there is less and less space
for the voice of the people who are not involved in the "major"
activities.

Nonetheless, it cannot altogether be dismissed that citizens
are lacking in news, leaving their place to politicians and high
officials. There are frequent stories in the news that are built
entirely on street interviews or citizens living in a particular area.
This is also evident in the percentage of news that comes in the
form of polls or interviews: 16% on TVSH and 12% on Top
Channel. This percentage includes numerous interviews with
politicians, who take the biggest share in this part; however there
are also opportunities for common people. For example, Top
Channel ran a story on business activity in Tirana, interviewing
many shop owners regarding the registration of bills and profit.
Similarly, TVSH had a story on the price of taxis in Tirana, interviewing
both taxi drivers and consumers. However, the fact is that the
kind of news involving and addressing first of all the citizens
remains in minority compared to the news that involves less
common citizens.

18



Albania

Presence of international news

Similarly to domestic news, international news does not have
a very diversified geography. World affair news ranged between
9% of coverage on Top Channel and 13% on TVSH. As was only
natural, Kosovo occupied the most significant part of this news,
sometimes featuring also interviews with Kosovo leaders or citizens,
especially on Top Channel, which has its correspondents there.

However, apart from the majority of news that involved
Kosovo, TVSH broadcast a less usual selection of world affairs
news. This news was related to the region, namely Balkan countries,
and had specific topics. It covered a Balkan symposium on theology
in Sarajevo on April 11, although there seemed to be no Albanian
representative; it reported on Commissioner Frattini's visit on
Croatia and his comments on Croatia's status in EU enlargement;
on the same day there was a report on Croatian police arrests for
human trafficking; and on April 29 it reported on the death of the
ex-Croatian Prime Minister. If this news were part of a TV news
magazine on regional news, it would be fine, but justifying its
selection as world affairs news in the prime time edition is less
obvious. Part of the explanation may lie with the fact that all of
this is EBU news, which TVSH, as an EBU member, has ready for
use in its news. Whether this news presents any interest for the general
public in this selection and array, though, is yet to be answered.

Conclusion

Overall, the prime time news editions on both the public and
the commercial station are similar in range of topics, but differ in
the details, sources, and priority of coverage. The selection of
prime time news, when viewed against the backdrop of specific
developments, points to a specific agenda that sets the news cri-
teria. The agenda's main priority, as the very order, selection, and
sources of news show, is very close to the agenda of the govern-
ment or politics in general or to that of the TV management and
its interests at the moment. In fact, as was repeatedly shown
through the monitoring analysis, political presence or presence
of persons promoting a specific interest for the TV station is one
of the main criteria in defining news value.

19



INDICATOR OF PUBLIC INTEREST

As a result, the TV stations' following of the above priorities
and interests has its toll on social issues and representation, as
well as diversity of topics that is offered to the public. In spite of
serious attempts often made regarding topics of a social relevance,
their coverage is usually triggered either by tragedy or by events
involving presence of prominent figures, with no possibilities for
follow-up or a more detailed analysis of the problems that affect
people who watch the news every day.

20



Albania

Statistics

TV SH - LENGHT OF ITEM CONTENT

religion spnrt and

i recresadian wller athar:crims raparting
o 3% 4% A% : 2 ;

acol gy dumeslic polilical like

4% 2%

aducation
A%

cultura and art

9% counliy's
internatinnal
social prodes:lion economy, finance, -""":'rm_ H!‘:Ellra politics
— and heallhoae husinss 3% 1%

o 165

Top Channel - LENGHT OF ITEM CONTENT

el hsm azvinm vRpuaingg dumeslic: palitical lits
L 158 country’s Internatlonal
nalitics
2%
alher warkd atairs

1R ¥h

WO Crimcs
1%

sport and coonemy, fAnance
recreatlon social proleclon and I:L"I;h:‘i' -
rh ceakagy headihcars 'Jrss E
2% ducatian
= culturz and art e
: PE

21



INDICATOR OF PUBLIC INTEREST

TV SH - FORM

Agsrniy newes B wilh

Jonnnmlizl alivaeily cwlling b Ll wrsezlun imn Dl lerims
in by Inlegiluns = link 1% ar tleker
B &%

FollfIntervewy
1%

Jarnale e TW il walh Jrmnrmalial® ilum wilk
raiimiles] lwlpemnl = -
extvnrHpE 130 W e wsnl

5%

rsprdnd glalamenla= -
Thesmaln: sy al #n
mranll

2R

Top Channel - FORM

Agancy arws ilam willy L P

i Ive tootage
e sk in s Trsnme 1%
Crimer e Dk
Journalist derccthy A% % JppEnalivl = T ilam wilkh
calling im by rareidsl glalamsnly -
telephanc or link coverags ol a day's el
5% 228

Pl Wil sarwiw
19%

Jaurnaesls 1Y lsm #wih
racorded =lalsmenls -
thomatic coverage of an
oy
ZB%

22



Albania

TV SH - TERRITORIAL DISTRIBUTION

Meclghibaring countrics Other countnies

1654 = i Ilrani.'r_'fntral
118 R, .;IE :;I
L=]
South

R0

8% Loamaslic. gsnen
#11r
bl

Top Channel - TERRITORIAL DISTRIBUTION

Maighheaing

X QLher Gounkries
exppml =

(T
PEF
1“-.1.-".; ', Tirsnra Cenle
A Jued
Rralh o
1402

AL
HUd Nesnaalic garmeal
1%, AETS
s2%

23



INDICATOR OF PUBLIC INTEREST

TV SH - EVALUATION OF CONTENT
- ORIENTATION TO THE SUBJECT

Mugmliom mililule -
Meutral adiitude Faegative attiwde - |||-|:|ilil\.|-|- sl
neutral content aepative contont O
B 44 o
1% 1%
Muanlies =0ims -
-'|u|_|uliu-.- [HES ]
S L 351
B — T - s

Mewilivn Allilinls -
Hemalnkl wililads = Hesulenl wllihat — possFbe contbent
vyl szl el oo by comdemd 1460
3335 2814 a%
] 1 175

Top Channel - EVALUATION OF CONTENT
- ORIENTATION TO THE SUBJECT

MHUliW] Wikilds —
nHulinl unbenl
215

Mgaties wllilude

MHAfral allidnsa — nogaalraz cunled
nwzal :I'l'l.l'-"ﬂ|""' Huslinl Wilitwin - oIk
R il cunkand —
445

24



